Home Teste Test VW Multivan: Schimbare de strategie

Test VW Multivan: Schimbare de strategie

de Răzvan Măgureanu
test VW Multivan 1.4 e-Hybrid

A șaptea generație VW Multivan vrea să împace două lumi și adoptă platforma MQB de la autoturismele VW, încercând atât să înlocuiască generația anterioară, cât și să ofere o alternativă la Sharan. Primul test cu versiunea hibridă plug-in, oferită în premieră.

Pentru VW, Bulli reprezintă cam ce reprezintă SL pentru Mercedes sau 500 pentru Fiat, adică o mașină-cult și un simbol. De aceea, misiunea de a construi o nouă generație este întotdeauna complicată, pentru că trebuie să respecți tradiția, dar și să fii în pas cu tehnologia și tendințele moderne și cu latura eco. Iar aceasta din urmă e cea care contează cel mai mult azi. Prin urmare, VW a luat o decizie radicală și oferă noul Bulli pe platforma MQB, de la Passat și Touran. Trecerea la o platformă de autoturism înseamnă în primul rând o suprafața frontală mai mică, ce opune o rezistență mai mică la înaintare, dar și posibilitatea de adopta propulsia plug-in de la sedanurile VW.

Aici, trebuie să clarificăm lucrurile, pentru că, de fapt, succesorul lui VW T6.1 (modelul cu facelift al generației anterioare) nu este o mașină, ci trei. Până în 2024, T6.1 va rămâne în producție cu motoarele convenționale și tracțiune integrală, urmând ca, în acel an, să primească un succesor pentru versiunea comercială (Transporter și Caravelle), realizat împreună cu Ford. T7 este succesorul lui T6.1 Multivan și vine în premieră și cu propulsie plug-in, iar din 2023 va apărea și un al treilea model, complet electric, VW ID. Buzz/ID. Buzz Cargo, construit pe platforma MEB, de la ID.4.

test VW Multivan 1.4 e-Hybrid

Astăzi, ne ocupăm de T7 Multivan, cu care VW vrea să împuște doi iepuri: să ofere un succesor direct pentru T6.1 Multivan și să acopere golul lăsat de vanul multifuncțional Sharan. Pentru că în plină eră a SUV-urilor mai există destui oameni care vor mașini practice și modulabile. Noul Multivan este disponibil în continuare în două versiuni de ampatament și trei echipări, de bază, Life și Style. În test, versiunea scurtă combinată cu echiparea de top, Style. Față de vechea generație, Multivan este cu 69 mm mai lung, cu 37 mai lat, dar cu aproape 50 mai scund.

 

Poziție de condus schimbată

În T6, am stat întotdeauna în cea mai bună poziție de condus dintre toate vehiculele comerciale de clasă medie. Însă acum este cu vreo 20 cm mai în spate și cu câțiva centimetri mai jos. Dacă înainte trebuia să faci puțin fitness ca să urci înăuntru, ținându-te de volan sau de mânerul de pe montantul din față, acum nu mai ai acel mâner, dar nici nu mai trebuie să te cațări ca într-o utilitară. Însă poziția de condus a rămas ridicată comparativ cu a unui monovolum clasic, iar înălțimea mașinii este în continuare respectabilă, de 1903 mm, doar că acum suprafața vitrată e mai mare, geamurile laterale fiind mai înalte, iar parbrizul este mai plonjat spre înainte. Iar forma în Y a montanților din față ne duce cu gândul la monovolume.

Interiorul este parcă preluat de la Golf, cu toate plusurile și minusurile lui. Multivan Style vine standard cu indicatoare de bord digitale afișate pe ecran de 10,25 de inchi (Digital Cockpit Pro) și cu sistem multimedia Radio 2 Discover cu ecran tactil de 10 inchi (opțional, navigație Discover Media Pro, 997 de euro). Schimbătorul cutiei automate DSG e similar cu cel de la Golf și este plasat în bord în aceeași poziție ca la Porsche Taycan, iar frâna automată de parcare e poziționată în zona inferioară, lângă suportul wireless pentru telefonul mobil. Plusuri: taste directe pentru acces la funcțiile principale – moduri de rulare, climatizare, sisteme de asistență, taste bine poziționate lângă display-ul multimedia pentru deschiderea electrică a ușilor laterale, comenzi pe volan din care se gestionează ușor meniurile indicatoarelor de bord. Minusuri: comanda tactilă pentru volumul audio, plasată neinspirat și neiluminată.

test VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybrid

Nu mai există consolă centrală, deoarece cunoscuta consolă mobilă care include cele două măsuțe culisează acum până în dreptul locurilor din față. Așa că, dacă ai de așteptat pe undeva, poți scoate măsuța și lua masa chiar și de pe scaunul șoferului. Și pentru că Multivan nu mai este construit în comun cu Transporter, VW l-a făcut mai luxos și cu o configurație nobilă, cu două scaune individuale pe rândul al doilea și trei pe rândul al treilea. Toate scaunele sunt montate pe șine și culisează înainte/înapoi, putând fi blocate în orice poziție. De exemplu, cel de pe rândul al treilea poate culisa până pe rândul al doilea, iar cele de pe rândul al doilea se pot roti cu 180 de grade, transformând Multivanul într-o sală de conferințe sau una de distracție. VW spune că scaunele de pe rândurile al doilea și al treilea sunt cu 25% mai ușoare.

test VW Multivan 1.4 e-Hybridblanktest VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybrid

 

Se conduce ca un turism

Marele câștig al platformei MQB îl reprezintă, ca și în cazul sedanurilor VW, agilitatea și confortul. Și înainte, Multivan era cel mai aproape de ideea de autoturism din punctul de vedere al condusului, dar acum lucrurile stau și mai bine. Platforma MQB utilizată la T7 nu preia chiar totul de la Passat. Într-adevăr, arhitectura electronică, sistemele de asistență și sistemul multimedia sunt parte componentă a platformei MQB, dar puntea din față a fost dezvoltată special pentru T7.

Cu un centru de greutate mai coborât și suspensie adaptivă opțională (1291 de euro), Multivan se conduce superb. În modul Sport, ruliul în viraje este mic și direcția e mai grea, oferind un feedback foarte bun. Multivan se înclină puțin în viraje, ceea ce este în beneficiul pasagerilor de pe rândurile al doilea și al treilea, care nu mai trebuie să se lupte cu forțele centrifuge. În Confort, direcția devine puțin cam moale, iar la trecerea peste denivelări scurte, gen șine de tramvai sau mici crăpături, amortizarea este relativ zgomotoasă și rigidă, mai ales cu jantele de 18 inchi ale mașinii de test.

Modul Confort nu aduce un plus substanțial în ceea ce privește plăcerea rulării, în Sport denivelările lungi fiind la fel de bine absorbite și cu ruliu mai mic, iar pe cele scurte, pasagerii nefiind zdruncinați mai mult decât în Confort. Într-un fel este impropriu spus Confort și Sport, deoarece reglajul suspensiei nu are doar două poziții, Confort și Sport, ci se face în trepte, nu mai puțin de 16, de la cel mai moale la cel mai rigid reglaj.

test VW Multivan 1.4 e-Hybrid

PHEV eficient, dar nu prea rafinat

Sistemul de propulsie PHEV este o premieră la Multivan și e similar cu cel de la VW Tiguan, cu un propulsor termic de 1,4 litri și 150 CP cuplat cu un motor electric de 116 CP și 330 Nm, alimentat de o baterie Li-Ion de 13 kWh, care este plasat între propulsorul termic și cutia automată DSG cu șase trepte. Cele două motoare dezvoltă în total 218 CP și 350 Nm. Este mult sau puțin pentru acest transatlantic de 2142 kg?

La drum întins, sistemul PHEV oferă performanțe decente, în ciuda masei destul de mari. La depășiri însă, micul motor pe benzină își face simțită prezența acustică și se simte că se luptă cu masa mare. În plus, cutia cu ambreiaj dublu și șase trepte retrogradează cu o ușoară întârziere, iar în modul Hybrid se simte când intră în funcțiune motorul termic, trecerea de la electric la termic nefiind chiar așa de rafinată. Există și un mod electric, în care Multivan poate merge maximum 50 km, cu bateria plină.

test VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybridtest VW Multivan 1.4 e-Hybrid

La o temperatură sub 10 grade, noi am reușit 32 km și probabil că vara se poate ajunge și la peste 40 km. Pe de altă parte, sistemul PHEV este extrem de eficient. Chiar dacă bateria s-a consumat, aceasta are un buffer, iar dacă nu treci de 50 km/h și nu bruschezi pedala de accelerație, în modul Hybrid poți merge electric destul de mult, în acest caz modelul PHEV funcționând ca un full hybrid, cum sunt cele de la Toyota de exemplu. Astfel, în oraș poți obține consumuri neașteptat de mici.
Însă la drum întins, sistemul hibrid nu poate face minuni și nu se poate coborî sub 8 l/100 km. Dar nu este o valoare rea, chiar dacă mulți vor aștepta dieselul 2.0 TDI de 150 CP, care nu edisponibil deocamdată. Spre deosebire de modelele convenționale, la PHEV frânarea nu-i așa liniară, simțindu-se trecerea de la frânarea regenerativă la cea clasică.

Verdict

Trecerea de la o platformă de utilitară la una de autoturism e de bun augur. Multivan este mai agil, mai confortabil, oferă o poziție de condus mai bună, e mai eficient datorită aerodinamicii superioare, iar separarea de comercial a permis și realizarea unui interior mai luxos, cu scaune individuale. Sistemul PHEV este eficient, dar nu foarte rafinat, iar uneori, motorul termic pare că mai are nevoie de ceva putere.

DATE TEHNICE
Caroserie
Van cu 7 locuri. Lungime × lățime × înălțime: 4973 × 1941 × 1907 mm. Ampatament:
3124 mm. Masă proprie: 2120 kg
Tren de rulare
Suspensie față MacPherson, spate punte multilink, arcuri elicoidale, frâne cu discuri ventilate față și spate, pneuri 235/50 R18H
Transmisie
Tracțiune față, cutie automată DSG 6 trepte
Propulsie
Motor termic: putere 110 kW (150 CP), cuplu maxim 250 Nm. Motor electric: putere 85 kW (116 CP), cuplu maxim 330 Nm. Sistem PHEV: putere 160 kW (218 CP), cuplu maxim 350 Nm. Capacitate netă baterie: 13 kWh
Performanțe
0–100 km/h11,6 s
Viteză maximă190 km/h
Consum mixt (WLTP)1,8 l/100 km
Emisii CO2 …………………………………..41 g/km
Autonomie electrică (WLTP)……………….50 km
Preț de bază
VW Multivan 1.4 eHybrid Style……56.922 eur

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?