Home Teste Volvo V40 T5 Cross Country

Volvo V40 T5 Cross Country

de

_DSC6283

Dacă tot dispui de peste 254 CP de la un motor turbo, tracțiunea integrală este bine-venită. Așa că Volvo V40 T5 Cross Country stârnește reale tentații sportive.

Text: Alex Șincan. Foto: Radu Chindriș

 

Nu cred că există cineva mai refractar decât mine la mesajele campaniilor de publicitate sau de marketing. Poate că, la majoritatea oamenilor, figura ține, dar, dacă vine cineva și mă ia cu „noul, minunatul, nemaivăzutul, extrarafinatul și ultraperformantul…“ ce-o fi, și-a îngropat produsul din start. Sincer, prefer să verific atributele oricărui lucru pe cont propriu, confruntând rezultatele cu propria experiență. De prea puține ori s-a întâmplat ca epitetele de felul „noul și cel mai…“ formidabil – să zicem – au supraviețuit unei asemenea evaluări. Dar am o satisfacție substanțială atunci când văd că ideile bune sunt duse mai departe consecvent și perfecționate, deși nu mai pot fi speculate amețitor de către „publicitari“, în manieră „trendy“.

Din acest motiv, m-am bucurat să întâlnesc sub capota lui Volvo V40 Cross Country motorizarea T5, celebră și apreciată printre cunoscători de mai multă vreme, având cinci cilindri în linie și supraalimentare turbo. Pe timpul când Volvo aparținea concernului Ford, alte variante ale acestui propulsor au fost montate pe modelele sportive Focus ST (225 CP) și Focus RS (300 CP). Dacă nu ne-a lovit alzheimerul, ne vom aminti și că ideea configurației de „cinci cilindri cu turbo“ a fost pentru prima oară materializată și pusă la treabă de către Audi Coupé Quattro, începând din 1981. Funcționarea rotundă a motoarelor cu cinci cilindri (niciodată nu „se dau“ aprinderi succesive la doi cilindri vecini, ceea ce reduce nivelul de zgomot și vibrații), plus buna lor caracteristică de cuplu s-au evidențiat ca foarte interesante avantaje ale respectivului gen de motoare.

Fiindcă am amintit mai devreme despre legenda germană a raliurilor, să menționăm și că aceasta dispunea, inclusiv în variantele standard de stradă, de tracțiune integrală (sâc, Focușilor!) La rândul său, urmărind să ofere un concept dinamic complet și într-adevăr performant, Volvo V40 Cross Country T5 AWD dispune de transmisie integrală.

Adevăratul „mediu de viață“ pentru V40 Cross Country T5 rămâne asfaltul.

Adevăratul „mediu de viață“ pentru V40 Cross Country T5 rămâne asfaltul.

Cumva, ne oferă Volvo o mașină de stradă în genul „rally-like“, așa cum ne-am obișnuit să vedem pe la Subaru sau Mitsubishi? Da și nu.  Spe­cificațiile și designul transmit fără rețineri mesajul sportivității, însă complexitatea echipării completată cu tradiționala preocupare a celor de la Volvo pentru siguranță se înscriu pe orbita unei maturități academice aflată dincolo de impulsul primordial al surclasării prin manifestări de forță a potențialilor rivali.  Este adevărat, V40 CC T5 AWD accelerează foarte puternic, se prezintă con­vingător în privința motricității și are un comportament dinamic ferm, de o acuratețe impresionantă. Prin finețe și dozarea asistării, direcția e la nivelul celor mai bune sisteme contemporane, de felul celor întâlnite la mărcile premium germane. Nu lipsește tușa sportivă, dată de implicarea unui cert efort fizic în rotirea volanului, fapt care favorizează o alegere precisă a traiectoriei și o evaluare relevantă a reacțiilor mașinii în viraj. Nimic de obiectat în ceea ce privește conducerea rapidă, însă aici mai lipsește o anume nuanță de agilitate pentru a se putea vorbi despre sportivitate calificată. Bunăoară, supravirarea este aproape imposibil de provocat, inclusiv în condiții de aderență precară, V40 Cross Country T5 AWD insistând să rămână cu fața pe direcția de înaintare, aproape indiferent la „atacurile“ date din volan și accelerație. Decuplarea sistemului DSTC ajută la ceva în acest sens, deși nu se vor obține „efecte“ ample. Patinarea roților devine posibilă, însă frânarea selectivă a roților continuă să se facă simțită, tinzând să limiteze derapajele și să reașeze mașina drept pe traiectorie.

Într-adevăr, din punctul de vedere al se­cu­ri­tă­ții active, DTSC e impresionant de vigilent și de eficient, făcând din V40 Cross Country T5 AWD un automobil cu a cărui conducere rapidă te acomodezi (prea) ușor.

Unii ar putea comenta defavorabil prezența între scaune a unei manete clasice de frână de mână (în vreme ce mai toate compactele premium au trecut la frâna de staționare comandată de la un buton). Nu mă grăbesc să subscriu la această opinie, tocmai în virtutea laturii sportive a lui V40 Cross Country T5 AWD: frâna de mână „la manetă“ rămâne cel mai convingător argument atunci când vrei să faci mașina să „fugă de spate“.

Design interior Volvo: tentație ademenitoare pentru cei sătui de  planșele de bord cu organizare teutonă

Design interior Volvo: tentație ademenitoare pentru cei sătui de planșele de bord cu organizare teutonă

Poziția la volan și ergonomia postului de conducere sunt mai presus de orice comentariu. Un artificiu de stil care m-a impresionat puternic: este posibilă reconfigurarea grafică și cromatică a tabloului de bord (afișaj LCD) conform celor trei moduri oferite – Eco, Elegance și Performance. Și nu e doar chestiune de „pictură“, răspunsul mașinii în mers urmând principiile notate (recunosc, în partea dinamică a testului, am mers cel mai mult pe tema Performance).

Comenzile de pe consola centrală ar putea fi oarecum derutante la început. De departe, butoanele cu funcții legate de sistemele audio și de climatizare arată cam la fel, iar insistarea cu privirea, pentru a distinge ideogramele desenate pe ele, distrage un pic atenția. Obișnuința va rezolva aspectul în cauză.

Dimensionarea habitaclului corespunde segmentului premium-compact, într-un registru similar integrându-se designul interior și calitatea finisării. Volumul portbagajului este mai mult decât suficient, dar buna degajare a accesului (prag de încărcare relativ înalt) a fost parțial sacrificată pentru frumusețea designului hayonului.

V40 Cross Country T5 AWD e un concurent cu o personalitate debordantă în cadrul segmentului premium-compact. Toate ofertele vizate sunt relativ scumpe, așa încât originalitatea și identitatea aparte pe care mizează automobilul mărcii scandinave ar putea face diferența necesară și suficientă în luarea unei decizii de achiziție. Pentru cei care nu vor să fie ca orice „VIP normal“…

 ams 04/2013

Articole similare

Comentarii închise.