VW împușcă doi iepuri dintr-o lovitură: XL1 este hibridul cel mai economic și mașina cu cel mai mic coeficient aerodinamic de pe piață.
Prezentată inițial sub formă de concept, versiunea „de serie“ XL1 va vedea lumina zilei la Salonul auto de la Geneva. Pentru început, noul model cu două locuri va fi produs într-o serie limitată, producția fiind de tip manufacturier. Având în vedere că, la construcția lui XL1, sunt folosite materiale preponderent ușoare, precum plastic ranforsat cu fibră de carbon, greutatea totală este de doar 795 kg.
Silueta neconvențională a caroseriei – lungă, coborâtă, îngustă și cu roțile spate mascate – înlesnește obținerea unui coeficient aerodinamic foarte bun, de doar 0,189, despre care VW afirmă că e cel mai bun întâlnit la o mașină aflată la ora actuală pe piață. La bord pot lua loc două persoane, iar dimensiunile exterioare sunt: 3,88 x 1,66 x 1,15 m (lungime x lățime x înălțime).
Sistemul de propulsie de tip hibrid este compus dintr-un diesel cu doi cilindri ce dezvoltă 48 CP și un motor electric de 27 CP. Transmisia se realizează prin intermediul unei cutii de viteze automate cu șapte trepte, de tip DSG, ce integrează un ambreiaj multidisc de cuplare pentru deconectarea motorului termic de la transmisie. Astfel, XL1 poate rula exclusiv electric 50 km, grație unei baterii litiu-ion ce poate fi încărcată și de la priză.
Deși consumul de combustibil declarat este de doar 0,9 l/100 km, chiar mai mic decât indica porecla pe care XL1 și-a atras-o – „mașina de 1 l/100 km“ –, performanțele nu sunt dezamăgitoare. Accelerația până la 100 km/h se realizează în 12.7 secunde, iar viteză maximă este de 160 km/h. În ceea ce privește emisiile de CO2, cele 21 g/km îl poziționează pe XL1 cu mult în fața celorlalte hibride care au valori cel puțin duble la acest capitol.