Criza auto din Rusia: majoritatea producătorilor auto au oprit producția în uzinele din Rusia și au oprit importurile și activitatea comercială în Rusia. Din păcate, Renault este captivă în Rusia datorită unor decizii greșite luate de fostul manager Carlos Ghosn.
Renault se află în cea mai complicată situație dintre toți producătorii datorită acordului încheiat cu Putin care îi face captivi în Rusia. În 2007, fostul CEO al Renault, Carlos Ghosn, a considerat Rusia a piață promițătoare și Renault a achiziționat 25% din constructorul sovietic cu probleme AvtoVAZ, intrând într-un parteneriat cu Rostec State, o firmă producătoare de armament deținută de guvernul rus și condusă de Sergey Chemezov, un oligarh aliat al lui Putin aflat pe lista sancțiunilor SUA încă din 2014. Acest parteneriat a fost aprobat de statul francez. Încurajați de Putin, Renault și-a mărit în 2012 participația la AvtoVAZ deținând în prezent 68%.
Contact de Bloomberg, Carlos Ghosn, fostul șef fugar al lui Renault, care acum se ascunde în Liban de justiția japoneză, a declarat: “Când am decis să investim în Rusia și să facem alianță cu AvtoVAZ totul era bine. Și investiția avea mult sens ”. Cum să aibă sens ceva când te aliezi cu o companie comunistă producătoare de armament condusă de oligarhul rus Sergey Chemezov, prieten cu Putin de mai bine de 40 de ani de pe vremea când cei doi împărțeau un apartament în Dresda în calitate de ofițeri KGB? Cum poate avea sens așa ceva? ”
Fondată în 1966 cu ajutorul lui Fiat pe vremea când Rusia era parte a Uniunii Sovietice, AvtoVAZ deținea aproape 80% din piață în epoca comunistă. În prezent, AvtoVAZ are încă 18% din piața Rusiei iar în 2021 a vândut 385.000 unități, din acer peste 350.000 în Rusia.
Renault a modernizat masiv imensa uzina AvtoVAZ din Togliatti, de pe malurile râului Volga și a reușit să îmbunătățească substanțial calitatea modelelor care aveau o reputație extrem de proastă. Pe lângă cele peste 350.000 Lada vândute în Rusia în 2021, Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi a vândut anul trecut 212.623 unități în Rusia, fiind pe locul trei în clasamentul vânzărilor după Hyundai/Kia și Lada.
Rusia a contribuit cu circa 5 miliarde euro la veniturile lui Renault în 2021 care au condus la un profit operațional de 315 milioane euro. Pe lângă uzina de la Togliatti, Renault mai are încă două uzine în Rusia, dintre care una la Moscova unde produce modele Renault.
Dictatorul Putin a amenințat foarte clar că acele companii care se vor retrage din Rusia vor fi naționalizate. Pe de altă parte, UE face presiuni asupra companiilor care mai operează în Rusia să se retragă. De aceea, Renault este prins între ciocan și nicovală și constructorul francez a evitat să facă până acum orice comentarii.
Însă chiar dacă ar vrea să continue producția, francezii se confruntă cu mari probleme logistice. Există o lipsă de componente deoarece mulți funrizori au decis să oprească orice colaborare cu Rusia. Acum două săptămâni producția la AvtoVAZ a fost oprită o săptămână iar uzina va fi închisă din nou pentru 20 de zile începând cu 4 aprilie, muncitorii urmând să intre în vacanța care era de obicei planificată în vară. Pe lângă lipsa unor componente se suprapune și criza semiconductorilor. Există presiuni din partea Rusiei ca Renault să nu oprească din nou producția însă se pare că acest lucru nu depinde de francezi. Oricum, noua oprire a producției va fi foarte costisitoare. Întrebarea este cât de mult va mai putea Renault să plătească angajații dacă producția este oprită? Criza auto din Rusia nu pare că se va sfârși foarte curând.
De asemenea, Lada juca un rol important în noul plan Renaulution imaginat de noul CEO Renault Luca de Meo. Lada ar fi urmat să formeze o divizie separată independentă în grup împreună cu Dacia. pentru 2024 era plănuită lansarea unei noi generații Lada Niva complet noi după 47 ani pe platforma CMF-B care va fi utilizată și de viitoarele SUV-uri Duster și Bigster. 1,1 milioane unități ar fi urmat să fie construite pe această platformă de la mărcile Lada și Dacia. Acum acest plan este în aer.
Criza auto din Rusia poate fi însă o oportunitate pentru România. Brandul Lada nu a reprezentat niciodată aproape nimic în afara Rusiei. Dacă situația se înrăutățește, Renault ar putea cere sprijin de la UE pentru a se retrage de pe piața rusească și ar putea, în opinia noastră, să revitalizeze brandul Aro. Un Aro 10 modern ar fi o alternativă mult mai bună la Lada Niva, o mașină cu o calitate îndoielnică.
O decizie este însă greu de luat datorită expunerii foarte mari pe care o are Renault în Rusia. În plus, investiția fiind garantată de statul francez, o eventuală ieșire ar avea și implicații politice. Nu întâmplător, Emanuel Macron, președintele Franței, a încercat în nenumărate rânduri să îl convingă pe Putin să nu declanșeze acest război transformat în ultimele zile într-un genocid asupra populației civile.