Home Lifestyle Big Red, fratele (mult) mai mare al Mustangului

Big Red, fratele (mult) mai mare al Mustangului

de Alin-Alexandru Ionescu

Anul 1964 marchează lansarea unui model de cotitură pentru istoria Ford, însă puțini știu că pe lângă Mustang, la standul mărcii americane de la Târgul Internațional de la New York se mai afla un exponat extrem de impresionant: „Big Red”. Era un camion cu design spectaculos care amintea de un alt produs american lansat de rivalii de la General Motors cu trei decenii înainte, denumit Futurliner. Însă Big Red ducea toate conceptele promovate de Futurliner la un cu totul alt nivel. Principala diferență era constructivă: Big Red era un autotren alcătuit dintr-un tractor și două remorci de câte 12 metri lungime. Valorile sunt aproximative, pentru că doar tractorul mai există astăzi în posesia unui colecționar anonim, în timp ce restul pieselor care alcătuiau prototipul au dispărut.

Capul tractor are 6,02 metri lungime, 2,44 metri lățime și 3,96 metri înălțime. Ampatamentul măsoară 3,02 m lungime, cercul de bracaj este de 12,8 metri, iar garda la sol se ridică la circa 20 centimetri. Autotrenul echipat complet avea o lungime totală de 29,26 de metri și putea ajunge să cântărească până la 77 de tone. Viteza maximă a mastodontului? 126 km/h! Iar mulțumită unor rezervoare cu capacitate totală de 1060 de litri, putea rula până la 966 de km între alimentări.

Mișcare de PR a unui proiect militar

Autonomia raportată la volumul rezervorului anunță și un consum de combustibil pe măsură, de circa 100 l/100 km. O valoare care nu mai pare atât de mare atunci când este prezentat sistemul de propulsie al lui Big Red. Pentru că în locul unui motor convențional care transformă mișcarea de reciprocitate a unor pistoane în energie cinetică, americanii au echipat camionul cu o turbină diesel de 600 CP. Nu, nu un motor diesel cu turbină, ci o turbină termică, care utilizează căderea de entalpie a unui gaz sau a unui amestec de gaze pentru a produce prin intermediul unor palete, ce se rotesc în jurul unui ax, energie mecanică. Propulsorul a fost dezvoltat de Ford pentru Armata Americană, pentru a fi instalat pe tancuri și nave marine de mici dimensiuni. Așa că Big Red a fost prezentat în cadrul unei campanii de PR pentru viitoarele proiecte militare în care era implicat Ford.

Citește și Momente din istoria BMW – de la producția de oale, la „plăcerea de a conduce”

În mod normal, o turbină cu gaze nu este cea mai potrivită sursă de propulsie pentru un cap tractor, pentru că funcționează la turații extrem de mari și, așa cum am amintit anterior, are un consum foarte ridicat de combustibil. Însă dacă este utilizat un combustibil ieftin precum motorina, turbina poate fi un propulsor puternic, ieftin de întreținut și mult mai silențios decât orice alt diesel clasic. În teorie. Practic știm că GM și Ford au cheltuit sume considerabile încercând să construiască mașini propulsate de turbine cu gaze, însă Ford a fost singurul care a prezentat și camion funcțional bazat pe această tehnologie.

Garsonieră de lux

Ford a combinat turbina cu o transmisie Allison cu cinci rapoarte pentru a propulsa cele patru roți din spate ale capului tractor. Big Red a făcut senzație și cu suspensia pe perne de aer, fiind primul camion din clasa lui care a introdus această tehnologie. Pe lângă inovațiile de natură tehnică, interiorul a fost, de asemenea, foarte impresionant pentru acele vremuri. Big Red a fost conceput să transporte marfă pe distanțe lungi, așa că Ford a conceput o cabină care să acomodeze în condiții cât mai bune doi șoferi. Dimensiunile acesteia erau de 2,13 m lățime și 1,93 m înălțime, permițând astfel ca majoritatea persoanelor să poată sta în picioare în cabină. O configurație foarte utilă ținând cont că în partea din spate a cabinei exista o plită electrică, un frigider și chiar un televizor.

Chiar dacă inițial Ford a fost foarte optimist în privința ideii pe care a promovat-o până în anii `70 cu mai multe tururi prin Statele Unite, Big Red nu era un proiect fezabil din cauza costurilor de producție și a consumului de combustibil care avea să devină o problemă foarte mare în criza petrolieră de mai târziu.

Așa că deși Big Red a fost promovat în broșuri și în tururi alături de Mustang, americanii nu s-au grăbit să-și parcheze în fața casei un TIR propulsat de o turbină de gaze. Dar au apreciat din plin acea mașină sport grozavă care purta un cal în galop pe calandru.

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?