Ce înseamnă calificativul de 3 stele Euro NCAP obținut de Dacia Duster 3? Este mult este puțin? Este suficient?
Teoretic, când obții 3 din 5 adică un procentaj de 60% din total, rezultatul final poate fi catalogat ca satisfăcător. Atât a obținut Dacia Duster la testul Euro NCAP. Să încercăm să explicăm ce înseamnă asta.
Până în 2004, testul Euro NCAP era un test exclusiv de siguranță pasivă. Mașina era ciocnită de un perete pe jumătate din lățimea sa și apoi din lateral de un stîlp de beton și se evalua comportamentul la impact. Practic, testul evalua comportamentul caroseriei la impact și protecția pe care o oferea ocupanților.
În 2004, cei de la Euro NCAP au considerat că trebuie să ia în calcul nu doar ce se întâmplă la impact ci și ce se poate întâmpla înainte de impact, începând să evalueze și siguranța activă, adică cum funcționează sistemul ESP și ulterior toate sistemele de asistență lansate pe piață.
Evident, 5 stele de dinainte de 2004 nu se mai puteau compara cu 5 stele de după 2004 după cum evoluția sistemelor de asistență a dus la înnăsprirea calificativelor și nu mai poți compara o mașină care a luat 5 stele acum 5 ani cu una care a laut același calificativ astăzi.
Hai să analizăm acum în detaliu cazul Dacia Duster 3. Stategia Dacia este a echipa mașinile cu tot ceea ce este esențial și important , adică de a monta pe mașină toate acele sisteme care sunt absolut necesare.
70% pentru protecția ocupanților
Dacia Duster a primit un calificativ de 70% pentru protecția ocupanților. De ce doar atât? Pentru că nu are airbag de genunchi, airbag central, capotă activă sau frânare de urgență pentru mers în marșarier. Sigur, sunt destule mașini care au de exemplu airbag de genunchi și mai puține care au airbag central între cele două airbaguri frontale care să evite ca pasagerii față să se lovească între ei în caz de impact. Dar cât costă aceste mașini?
Ce este mai important, compartimentul pentru pasageri al lui Duster a rămas stabil în testul offset de impact frontal cu o barieră deformabilă pe jumătate din lățimea mașinii. Cifrele legate de decelerație la manechinele de test au arătat o bună protecție a genunchilor și a femurului atât a șoferului, cât și a pasagerului. Însă protecția pieptului șoferului a fost evaluată ca slabă. Aceasta este de fapt singura problemă înregistrată la testul de impact frontal.
În testul de impact cu o barieră rigidă pe toată lățimea mașinii, protecția a fost evaluată ca fiind bună pentru pieptul șoferului și al pasagerului din spate. În ambele teste de impact lateral, cu un obiect lat cât o mașină și în cel mai sever, cu un stâlp, protecția tuturor zonelor critice ale corpului a fost bună și Duster a obținut puncte maxime în această parte a evaluării.
În schimb, din cauza lipsei airbagului central dintre cele două airbaguri frontale, nu există nimic pentru a atenua contactul între capetele pasagerilor din față în caz de impact lateral, astfel încât protecția laterală a fost evaluată ca slabă.
Testele scaunelor și tetierelor față au demonstrat o bună protecție a coloanei vertebrale în caz de impact din spate. O analiză a banchetei și tetierelor spate a indicat de asemenea o bună protecție a coloanei în caz de impact din spate.
Duster are un sistem avansat eCall care alertează serviciile de urgență în caz de accident. Dacia a demonstrat că ușile ar putea fi deschise în cazul pierderii energiei din cauza scufundării vehiculului.
84% pentru protecția copiilor
Rezultatul la protecția copiilor de 6 și 10 ani a fost mult mai bun.
Duster a oferit o protecție bună a tuturor zonelor critice ale corpului pentru manechinele de copii de 6 și 10 ani, atât la impactul frontal cât și la impactul cu o barieră laterală. Airbag-ul pasagerului din față poate fi dezactivat pentru pentru a permite instalarea unui scaun de copii montat în sens invers sensului de mers.
Duster nu are sistem de detectare a prezenței copiilor și aici a pierdut câteva puncte. În schimb, toate tipurile de sisteme de fixare pentru scaune de copii de tip Isofix au putut fi instalate în mod corespunzător în mașină.
60% pentru protecția pietonilor
Deși nu are capotă activă, protecția capului unui pieton sau biciclist lovit a fost predominant bună, rezultate slabe înregistrându-se doar la impactul cu montanții față și de-a lungul bazei parbrizului. Protecția pelvisului pietonilor a fost slabă în toatezonele de testare, iar Duster nu a obținut
puncte la acest capitol. Cu toate acestea, protecția femurului a fost bună în toate punctele de testare, în timp ce cea a genunchiului și tibiei a fost mixtă.
Sistemul autonom de frânare de urgență autonomă (AEB) reacționează adecvat la pietoni și alte vehicule și bine la bicicliști. Dar nu oferă nicio protecție la deschiderea intempestivă a unei uși.
57% pentru sistemele de asistență
În general, performanța sistemului autonom de frânare de urgență (AEB) a fost adecvată în testele privind reacția acestuia la alte vehicule. Sistemul de avertizare privind cuplarea centurilor de siguranță este montat standard pe scaunele din față și din spate. Cu toate acestea, Duster nu dispune de un sistem de detectare a ocupanților pe scaunele din spate, o condiție prealabilă pentru punctaj, astfel încât nu au fost acordate puncte pentru sistemul de avertizare privind centurile de siguranță.
Mașina are un sistem de monitorizare indirectă a stării de oboseală a șoferului.
Sistemul de menținere a benzii corectează ușor traiectoria autovehiculului în cazul în care acesta deviază de la traiectorie și intervine, de asemenea, în unele situații mai critice.
Sistemul de asistare a vitezei utilizează o cameră și o hartă digitală pentru a identifica
limitele de viteză. Informațiile sunt prezentate șoferului, iar șoferul poate alege să permită sistemului să ajusteze limitatorul de viteză automat, deși această funcție nu este activată implicit.
Ce înseamnă procentele obținute de Duster la fiecare categorie? 70% la protecția adulților înseamnă 4 stele, 84% la protecția copiilor este echivalentul a 5 stele, 60% pentriu protecția pietonilor înseamnă 4 stele, iar 57% la sistyemele de asistență este echivalent cu 3 stele.
Deci, 4,5,4 și 3 stele. Acesta ar însemna un total de 16 stele împărțit la 4 adică 4 stele. Dar la Euro NCAP nu se face media ci rezultatul final este cel mai slab calificativ obținut la una din categorii., adică 3 stele de la sistemele de asistență.
Concluzie
Dacă ar fi avut airbag de genunchi, airbag central, sistem de avertizare la traficul din spate sau sistem de detectare a ocupanților pe locurile spate, Duster ar fi avut șanse la 4 stele. Dar cât ar fi costat acestea în plus? Pe de altă parte, singura problemă reală pe care o vedem este rezultatul mai slab la testul de impact frontal pentru protecția pieptului șoferului.