Home ȘtiriIndustrie Comisia Europeană vrea să aplice taxe de import între 17,4 și 38,1% pentru mașinile electrice chinezești importate în Europa

Comisia Europeană vrea să aplice taxe de import între 17,4 și 38,1% pentru mașinile electrice chinezești importate în Europa

de Răzvan Măgureanu
piața auto 2023

În disperare de cauză, Comisia Europeană încearcă să protejeze producătorii europeni de afluxul de mașini electrice chinezești importate în Europa și vrea să impună taxe de import cuprinse între 17,4 și 38,1% pentru acestea pe lângă taxa existentă de 10%.  

Comisia Europeană a declarat că va impune taxe suplimentare de până la 38,1% pentru mașinile electrice chinezești importate în Europa după 4 iulie 2024, riscând acțiuni similare din partea Chinei, care a declarat că va reacționa pentru a-și proteja propria industrie.

Măsura preconizată de Comisia Europeană vine la mai puțin de o lună după ce Administrația Biden a declarat că intenționează să mărească de patru ori taxele de import pentru mașinile chinezești, de la 25 la 100%, ceea ce le-ar face practic nevandabile în SUA.

Taxe de import de la 17,4 la 38,1%

Este șocant faptul că taxele de import pe care Comisia Europeană vrea să le impună pentru producătorii chinezi sunt foarte diferite în funcție de producător. De exemplu, BYD are cele mai mici taxe, de 17,4%, pe lângă cea existentă de 10% pentru toți producătorii chinezi. Explicația este faptul că BYD a negociat această taxă cu Comisia Europeană, în timp ce, spre exemplu, SAIC, deținătorul mărcii MG și cei care asamblează modele VW ID în China nu au vrut să negocieze.  De aceea, SAIC va avea o taxă de import maximă, de 38,1%.

Din informații neoficiale, dacă noile tarife intră în vigoare, Dacia Spring facelift ar putea avea o taxă de import de 21% care se aplică peste prețurile modelului cu facelift anunțate, asta dacă Renault nu va renunța la o parte din marja de profit. 

Ciudat este faptul că organismul UE vrea să introducă această taxă din 4 iulie dar ancheta anti-subvenții primite de producătorii chinezi de la guvernul chinez se va finaliza abia pe 2 noiembrie. Însă UE ia în calcul să aplice această taxă retroactiv dacă ancheta lor ce se va finaliza până pe 2 noiembrie va concluziona ca guvernul chinez a oferit subvenții ilegale producătorilor chinezi. Aceste taxe ar urma să devină defintive pe 2 noiembrie și să se aplice peo perioadă de 5 ani.

Noua taxă nu îî afectează doar pe chinezi ci și pe producătorii europeni. Mini Cooper Electric și Aceman ca și Dacia Spring sunt produse 100% în China. Dacă noua taxă de import se va aplica, Mini Cooper Electric va deveni nevandabil iar Dacia Spring va ajunge să coste cât viitorul Renault 5, produs în Europa, și nu o va mai cumpăra nimeni.

Și Tesla se află într-o situație complicată deoarece exporta o parte din producția de Model 3 și Model Y în Europa. Însă americanii ar putea livra Model 3 și Model Y exclusiv de la uzina din Berlin, pe care au în plan să o extindă, evitând astfel taxele.

Decizia Comisiei Europene vine după ce ponderea mașinilor chinezești pe piața europeană a crescut de la 1% în 2019 la 8% în 2023 și ar putea ajunge la 15% în 2025.  Oficialii europeni declară că prețul mașiniloor electrice chinezești sunt cu 20% mai ieftine decât cele europene. Sigur, aici este o întreagă discuție. Sunt mașinile electrice chinezești vândute la preț de dumping în Europa sau sunt mașinile electrice europene prea scumpe și cu marje de profit prea mari?

Decizia Comisiei Europene vine însă într-un moment prost pentru toată lumea. Tăierea sau reducerea subvențiilor pentru achiziționarea unei mașini electrice a condus la scăderea pieței.

Producătorii germani nu sunt de acord cu taxa

Surprinzător, mulți producători europeni nu sunt însă de acrod cu aceste taxe de import.
Volkswagen, cel mai mare producător auto din Europa, a avertizat că efectele negative ale tarifelor ar depăși orice beneficii potențiale, în special pentru industria auto germană.

Mercedes-Benz a declarat că Germania, în calitate  de țară exportatoare, nu are nevoie de bariere sporite în calea comerțului. BMW a declarat că tarifele planificate sunt “o cale greșită”.

China este decisă să reacționeze

Purtătorul de cuvânt al Ministerului chinez de Externe, Lin Jian, a declarat că investigația UE este un “caz tipic de protecționism” și că taxele vamale vor afecta cooperarea economică dintre China și UE și stabilitatea lanțurilor de producție și de aprovizionare cu automobile la nivel mondial. Acesta a mai spus că guvernul chinez va lua toate măsurile pentru a-și proteja drepturile și interesele legitime.

Producătorii chinezi se așteptau la o taxă în jurul a 20% iar analiștii economici estimau o taxă cuprinsă între 10 și 25%.
“Tarifele provizorii ale UE se încadrează practic în așteptările noastre, fiind în medie de aproximativ 20%, ceea ce nu va avea un impact prea mare asupra majorității firmelor chineze”, a declarat secretarul general al CPCA, Cui Dongshu. Producătorii chinezi pot absorbi o parte din aceste taxe din marja de profit.

Producătorilor chinezi care nu au dorit să negocieze li s-a impus o taxă mai mare, iar celorlați o taxă mai mică. Pe lângă BYD, Tesla și Geely au fost deschiși să negocieze taxele de import.

Pe de altă parte, impunerea de taxe de import de către Comisia Europeană reprezintă o încercare de constrângere a producătorilor chinezi să își deschidă uzine în Europa pentru a oferi locuri de muncă în UE. Dar nu era nevoie de presiunea de a impune taxe de import noi deoarece BYD are planuri de extindere în Europa, iar Geely a investit deja foarte mult în Europa în modernizarea uzinelor Volvo care produc noile modele electrice Volvo.  Cui Dongshu a completat că marii producători care exportă mașini electrice în China, precum BUYD, Geely și Tesla au un potențial uriaș de dezvoltare în Europa.

Să așteptăm așadar decizia finală a Comisiei Europene și reacția guvernului chinez. Vor ajunge cele două părți la un acord comun sau vom vedea taxe similare impuse de chinezi pentru importurile europene? Producătorii europeni nu ar fi foarte afectați deoarece majoritatea, în special cei germani, au deja uzine de producție în China, unde produc modele specifice pentru piața chineză.

 

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.