Home TesteContact Contact Citroen C4 – Dressing francez

Contact Citroen C4 – Dressing francez

de Dan Damian
Citroen C4

Cu modelul C4, Citroën se întoarce în „clasa“ Golf, ușor extravagant și, desigur, și electric. Vorbim chiar și despre un record mondial. Primele impresii Citroen C4.

Nu vă faceți probleme, nu spunem aici extraordinara poveste a celor de la Citroën, dar trebuie să privim puțin înapoi, de exemplu către un segment care este cunoscut sub numele de „clasa compactă“ sau „clasa Golf“. Să ne amintim de anul 1970, când cei din Wolfsburg discutau despre cum ar putea Beetle să mai reziste puțin. Nu mai putea.

Apoi, în 1974, a venit prima generație Golf, deloc prea devreme, dar la 4 ani după modelul GS al celor de la Citroën. Care avea frâne cu discuri față și spate! Suspensie hidropneumatică, la fel ca DS! Faruri cu lupă! Toate acestea au intrat în producție în 1970, iar în 1973 a venit și îndrăznețul GS Birotor, cu motor Wankel. Citroën a fost în avangarda industriei în acea perioadă, este clar. Această alteritate tehnică s-a terminat în epoca platformelor dedicate, dar noul Citroen C4 este totuși curajos.

Mai compact? SUV? Coupé? 

Când C4 Cactus va fi pe punctul de a se retrage, ultima – la nivel convențional – compactă Citroën va dispărea odată cu el. Citroen C4 nu se încadrează clar ca SUV sau compactă standard în vreo linie descendentă. Alternativa Citroën la Golf, Ceed, Octavia sau Focus este un crossover-coupé înalt de 1,5 metri, care, cu o gardă la sol mărită, sugerează disponibilitatea pentru aventură, în timp ce plafonul plonjat te duce cu gândul la un coupé. Asta arată plăcut, fără acea idee subliminală de putere absolută, pe care o inspiră unele SUV-uri coupé mai mari. Citroën nu afectează proporțiile frumoase ale mașinii apelând la o falsă economie, astfel că jantele de 18 inchi sunt standard – unele mai mici ar fi părut pierdute în pasajele generoase ale lui Citroen C4.

Prin comparație cu sedanurile, poziția la volan este cu 7 până la 10 cm mai sus, după cum spune constructorul francez. Adică, exact ca într-un SUV. Și deoarece capota nu se ascunde sub parbriz, ca în cazul multor alte compacte, ci „curge“ aproape orizontal până la benzile înguste ale DLR-urilor, apare o certă senzație de soliditate.

Este o formă de plăcere, în special la mașinile de test, care sunt configurate foarte confortabil și elegant, în acord cu mottoul „toate odată“: piele matlasată pe scaunele confortabile (cu spătar destul de îngust), plafon panoramic, materiale care arată și se simt bine. Toate astea sunt foarte luxoase și plăcute, dar nu intră în prețul versiunii de bază, care rămâne puțin sub 24.000 de euro pentru cel mai mic motor pe benzină, în configurația Feel, cea de bază. Până la urmă, avem faruri cu tehnologie LED, radio DAB și conectivitate Apple CarPlay și Android Auto, plus aer condiționat automat pe două zone și multe altele. 

Idei inteligente? Clar!

Din punctul de vedere al amenajării, Citroen arată că a mizat în egală măsură pe stil și pe ingeniozitate. Nu doar că sunt două torpedouri, dar există și un suport rabatabil pentru tablete, astfel încât pasagerul din față să poată lucra sau să se poată uita la filme în timpul mersului, precum și multe alte spații de depozitare. În ceea ce privește condusul, Citroën s-a abținut de la inovații extreme – selectorul cutiei de viteze destul de relaxate, cu opt trepte (2000 de euro) este, la fel ca în cazul unor competitori, doar un mic cursor, dar încă există butoane fizice și cadrane, de exemplu pentru aerul condiționat.

E o nebunie ce fleacuri te pot face fericit, nu-i așa? Pe de altă parte, vizibilitatea spre spate (da, montantul C este foarte masiv) e modestă, pentru că deasupra marelui portbagaj a fost loc doar pentru o lunetă plată, iar spoilerul și tetierele, care nu pot fi coborâte complet, agravează lucrurile. Din fericire, încă de la modelul de bază avem senzori de parcare în spate, care, împreună cu senzorii de parcare din față și camera la 360 de grade (ambele, dotări standard la versiunea Shine, care pleacă de la 26.940 de euro), contribuie la creșterea considerabilă a siguranței manevrelor. 

Citroen C4 interior

Un avertizor este oricând disponibil pentru acei șoferi care creează confuzie în trafic, uitând semnalizarea în funcțiune kilometri întregi, astfel încât nu e clar dacă dorm, vor să oprească sau să vireze. După un timp de mers în linie dreaptă, acesta renunță la orice reținere și scoate niște clic-clacuri atât de enervant de zgomotoase, încât șoferul oprește imediat semnalizarea, pentru a scăpa de tortura acustică. Este un detaliu minor, dar care face legătura cu un record mondial. 

Acela că, în competiția pentru cel mai mic turometru al zilelor noastre, care ar putea să nu intereseze niciun alt producător de mașini, medalia de aur e atribuită fără drept de apel modelului Citroen C4, pentru că viteza cu care se învârte vilbrochenul este indicată de un mic cerc colorat, cu gradații minuscule, pe marele tablou de bord digital. Nu putea fi mai clar faptul că motorul cu ardere internă clasic nu mai este privit ca o mașinărie generatoare de sentimente, ci doar ca un model învechit de propulsie. 

131 CP la debutul vânzărilor

Cum își face treaba în prezent singurul motor pe benzină? Propulsorul cu trei cilindri, de 131 CP se turează hotărât, sună puțin morocănos la turații mici, dar nu devine prea enervant în ture mari. Dacă este nevoie, poți fi destul de rapid, dar nu prea îți dorești să afli cât de rapid. Versiunea de 155 CP, care va fi disponibilă începând cu luna martie, împreună cu motoarele de bază pe benzină și turbodiesel din zona de 100 CP, este responsabilă cu senzațiile tari.

Dar motorul de benzină din mijlocul gamei ar putea fi opțiunea perfectă, și asta pentru că se potrivește foarte bine cu trenul de rulare al mașinii, ceea ce, conform celor de la Citroën, ar trebui să genereze cel mai bun confort al suspensiei din clasa compactă. După primele teste, afirmația pare destul de ambiguă, în condițiile în care Citroen C4 este mai atent cu gropile și denivelările decât un Golf cu suspensie adaptivă. Pe drumuri lăturalnice, de o calitate mediocră, Citroen C4 rulează foarte lin și comod pe denivelări, destul de plăcut cât să se potrivească chiar bine cu direcția nu foarte plăcută. Este limpede că nu vei cumpăra mașina asta pentru a ataca sportiv virajele, fiind potrivită pentru a rula calm, pe distanțe mari. Nu chiar surprinzător, ë-C4, care folosește inserții albastre pentru a-și identifica sistemul de propulsie, gestionează mai bine decât motorul pe benzină micile carii și denivelări ale asfaltului. Plusul de circa 500 kg, explicabil în cea mai mare parte prin bateria de 50 kWh, are consecințe pozitive la acest capitol, dar stabilitatea în viraje e puțin afectată.

Încărcare cu până la 100 kW

Autonomia de 350 km, conform standardului WLTP, este bună, mai ales că ë-C4 e capabil să se încarce rapid la stațiile de 100 kW. 30 de minute ar trebui să fie suficiente pentru încărcarea la 80% din capacitate, iar Citroën spune că la un wallbox montat acasă ar fi nevoie de mai puțin de 5 ore.    

ë-C4 oferă trei moduri de conducere care gestionează puterea maximă. În modul Sport, ai la dispoziție 100 kW, în modul Normal, mizezi pe 80, iar în modul eco ai doar 60, absolut suficienți pentru traficul urban. Diferențele între aceste trei moduri se văd clar la accelerare, așa poți să te joci cu comutatoarele – pentru depășiri, modul Sport, apoi treci repede la modul Eco, care suplimentează imediat autonomia afișată. Aceasta este influențată însă și de modul de condus, și de recuperarea energiei, pentru care există două niveluri selectabile de la un buton de pe bord. Padelele de pe volan fac aceeași treabă și sunt în mod cert cea mai bună soluție pentru acest lucru.

La fel ca la versiunile cu motoare cu ardere internă, ë-C4 este bine echipat, având în echiparea standard asistență pentru menținerea benzii, frânare de urgență automată și monitorizarea atenției șoferului. Pe lista de echipamente, Citroën enumeră cel puțin 20 de funcții de siguranță activă, printre care cruise controlul adaptiv, cu păstrarea automată a benzii de rulare. 

CitroënC4 PureTech 100C4 PureTech 130C4 PureTech 130 EAT8C4 PureTech 155 EAT8C4 BlueHDI 110 C4 BlueHDi 130 EAT8ë-C4
Motor/nr. cilindriL/3, turboL/3, turboL/3, turboL/3, turboL/4, turbodieselL/4, turbodieselmotor electric/–
Cilindree cm3119911991199119914991499
Putere kW (CP)/rpm75 (102)/500096 (131)/550096 (131)/5500114 (155)/550081 (110)/375096 (131)/3750100 (136)
Cuplu maxim Nm/rpm205/1750230/1750240/1750240/1750250/1750300/1750260
Transmisie6 trepte, man.6 tr. Man8 tr., aut.8 tr., aut.6 tr., man.8 tr., aut.1 treaptă
Lungime × lățime × înălțime mm4355 × 1800 × 1525 4355 × 1800 × 1525 4355 × 1800 × 1525 4355 × 1800 × 1525 4355 × 1800 × 1525 4355 × 1800 × 1525 4355 × 1800 × 1520
Ampatament mm2670267026702670267026702670
Volum portbagaj l/VDA380–1250 380–1250 380–1250 380–1250 380–1250 380–1250 380–1250
Accelerație 0–100 km/h snc8,99,4ncnc9,59,7
Viteză maximă km/hnc200200200nc206150
Consum mediu WLTP l/100 km5,75,45,86,14,64,616,6 kWh
Preț de bază ( euro cu TVA)de la 16.400de la 19.400de la 21.100de la 25.600de la 20.400de la 24.90034.900

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?