Cvadriciclurile Citroen AMI/Opel Rocks-e/Fiat Topolino și Aixam Access sunt niște vehicule simpatice ideale pentru oraș. Deși viteza maximă la clasa de cvadricicluri L6e este de numai 45 km/h, un accident inofensiv într-un astfel de vehicul poate fi fatal. Dekra a afectuat un test de impact cu aceste modele și rezultatul e șocant.
Conform legii, pentru cvadriciclurile din clasa L6e/L7e nu există obligativitatea efectuării testelor de impact. Legiuitorul s-a gândit probabil că limitarea vitezei maxime la 45 km/h este suficientă și că până la această viteză nu se poate întâmpla nimic. Aceste vehicule pot fi conduse cu categoriile de permis AM/B1 începând de la 16 ani.
Categoria AM este pentru cvadricicluri cu putere de până în 4 kW și viteză maximă de 45 km/h, iar B1 pentru vehicule cu putere de până la 15 kW și viteză maximă tot de 45 km/h.
Cvadriciclurile incluse în clasa L6e au o masă la gol de maxim 350 kg (exclusiv masa bateriei în cazul versiunilor electrice) și au ori un motor termic de 50 cmc și maxim 4 kW sau un motor electric de maxim 4 kW, viteza maximă fiind limitată la 45 km/h.
Cele din clasa L7e au o masă la giol de maxim 400 kg (exclusiv masa bateriei în cazul versiunilor electrice) și au un motor termic sau electric a cărui putere nu poate depăși 15 kW.
Dekra a realizat un test de impact cu două astfel de mașini cu o barieră deformabilă și apoi testerii au măsurat sarcinile pe manechine. Rezultatul este șocant: după toate probabilitățile, impactul ar fi dus la moartea pasagerilor.
Aixam Acces este un pericol major
Primul cvadridciclu testat a fost Aixam Access, o mașinuță de 3 metri lungime și 425 kg, fiind realizat un test cu o barieră deformabilă din aluminiu, simulându-se astfel impactul cu o mașină care vine din sens contrar.
Aixam Acces are sub capotă un motor diesel cu 2 cilindri în linie care dezvoltă 8,15 CP și 21 Nm și prețurile încep de la 10.890 euro. Este una din cele mai vândute mașinuțe în Europa și se vinde și la noi.
Crash-testul s-a desfășurat la viteza de 45 km/h și nu la cea de 64 km/h, care este viteza standard pentru testele Euro NCAP deoarece viteza maximă a acestor vehicule este de 45 km/h. De asemenea, crash-testul a fost de tip offset, adică mașinile s-au suprapus doar 40%.
După crash test, celula de pasageri a lui Aixam nu s-a deformat în mod semnificativ, dar sarcinile pe manechine au fost considerabile. Volanul, care nu are airbag, s-a deplasat spre scaunul șoferului în timp ce a fost lovit cu toată forța de capul manechinului. Conform măsurătorilor Dekra, sarcina pe termen scurt a fost de 120 g, adică de 120 de ori accelerația gravitațională. Capul uman cântărește în jur de șase kilograme. Aceasta înseamnă că impactul asupra volanului a fost de 720 de kilograme.
Limita legală este de 80 g, iar pentru unii oameni o decelerație de 120g, adică cu 50% mai mare decât limita de 80g poate fi fatală.
Citroën AMI se comportă mai bine dar rănile sunt tot mortale
A doua mașină testată a fost cvadriciclul Citroen AMI, care este una și aceeași mașină cu Fiat Topolino și Opel Rocks-e. După impact, efectele extreme asupra ocupanților nu sunt aproape deloc sesizabile din exterior, deoarece Citroen AMI, lung de numai 2,41 metri, are un cadru de protecție rigid din țeavă rectangulară. Deși menține stabilă celula pasagerilor, structura lui Citroen AMI nu poate absorbi niciun fel de energie cinetică, cum este cazul cu zonele deformabile de la mașinile normale. Acest lucru se întâmplă deoarece pur și simplu cvadriciclurile nu au zone de deformare care ar putea disipa energia prin deformare. Și de aceea, chiar dacă caroseria rezistă, energia cinetică nu are unde se disipa.
Chiar dacă manechinul din Citroën AMI nu a avut contact dur al capului cu volanul, impactul a fost foarte aproape de limită. Cu toate acestea, și în acest caz este vorba de răni mortale deoarece hiperextensia a făcut ca asupra vertebrelor cervicale să acționeze forțe extreme, care au depășit semnificativ valorile limită. „Și în acest caz, dacă ar fi fost implicată o persoană reală, cel mai probabil aceasta ar răni mortale”, spune oficialul Dekra.
Ambii producători explică rezultatul dezastruos într-o declarație pe care o prezentăm mai jos. Aceștia se eschivează și spun că nu există cerințe legale mai severe deoarece aceste vehicule din clasa L6e sunt doar o alternativă la biciclete, scutere și motociclete de cilindree mică.
Pe de altă parte, aceste vehicule au prețuri reduse și datorită faptului că nu au ABS, ESP, senzori de crash. Dacă ar avea, ar fi mult mai scumpe. În acest segment, presiunea pe costuri este foarte mare și de aceea Stellantis a găsit soluția să utilizeze aceleași componente sunt utiliate și la partea din față și la cea din spate iar în cazul Stellantis, pentru ca și ușile să fie identice, ușa din dreapta are balamale în față iar cea de pe stânga are balamale în spate.
Declarația Stellantis
„Vehiculele ușoare precum Citroën AMI nu sunt supuse reglementărilor pentru vehiculele obișnuite, ci reglementării L6E, care nu prevede și nu necesită un test de impact pentru omologare. Aceste obiecte de mobilitate sunt destinate în primul rând utilizării în orașe ca alternativă la scutere, biciclete sau motociclete și oferă o mai mare siguranță și protecție împotriva ploii sau frigului decât o bicicletă sau un scuter”
„Ami oferă toate măsurile de siguranță la care te-ai aștepta de la un vehicul ușor modern cu patru roți, inclusiv centuri de siguranță și o structură de scaune adecvată pentru ambii ocupanți, precum și o cabină complet închisă. AMI are o structură tubulară din oțel, proiectată pentru a rezista la un impact la o viteză maximă de 45 km/h și oferă o vizibilitate generală foarte bună În acest sens. Astfel, acest vehicul ușor crește semnificativ siguranța utilizatorului în comparație cu un scuter, bicicleta sau motocicleta.”
Declarația Aixam
„Problema siguranței este foarte importantă pentru noi. Dar este clar că un vehicul ușor, cu patru roți din clasa L6eB nu poate ține pasul cu un vehicul M1 din punct de vedere al siguranței. Cu o masă la gol de maxim 425 kg (350 kg în România – nota red.), majoritatea lucrurilor care sunt disponibile în mașinile moderne nu ar fi fezabile din punct de vedere tehnic.
Concluzie
Dekra a efectuat două crash-teste cu două cvadricicluri din clasa L6e – unul cu motor termic, Aixam Access, și unul cu motor electric, Citroen AMI. Rezultatul: chiar și la 45 km/h – viteza maximă legală în această clasă – un accident frontal poate provoca răni mortale pentru pasageri. Acest lucru se datorează faptului că nu există sisteme de siguranță precum airbag-uri, ESP, ABS, zone deformabile sau dispozitive de pretensionare a centurilor de siguranță.