Un hypercar absolut special: Ferrari SF90 XX Stradale – cele mai bune accelerații măsurate din istoria auto motor und sport, dar și viteze de curse pe circuitul Hockenheim.
Ledurile roșii și albastre care îți arată nivelul turației clipesc în partea superioară a volanului din carbon, în timp ce 1030 CP se dezvoltă ca o furtună, și zeița roșie din Maranello se năpustește pe linia dreaptă de start/finiș de pe circuitul Hockenheim. Nu, nu Formula 1 s-a întors în landul Baden, ci cea mai puternică mașină omologată pentru șosea pe care Scuderia Ferrari o are în prezent. Benvenuto, SF90 XX Stradale!
Uf, cineva este motivat și vrea să ne arate că poate genera mai mult decât emoții. Va reuși supersportivul PHEV limitat la 799 de exemplare nu numai să cucerească inimi, ci și să ofere un timp rapid pe circuitul de Grand Prix?
Curse… cu omologare rutieră
Activezi modul de calificare în cap, în piciorul drept și pe suprafața tactilă a așa-numitului e-manettino din partea stângă-jos a volanului. În locul modurilor eDrive, Hybrid sau Performance se aprinde simbolul unui cronometru. V8-ul biturbo și cele trei motoare electrice furnizează acum puterea maximă posibilă.
În partea dreaptă-jos a volanului, adevăratul manettino, cea mai legendară comandă rotativă dintre toate comenzile rotative de pe scena mașinilor sport, continuă, din fericire, să sorteze modurile de condus cu un clic manual, de la Wet, prin Sport și Race, la CT off. Acest mod dezactivează controlul tracțiunii și este recomandat de echipa din Maranello, care își urmărește cel mai ambițios erou al dinamicii laterale de pe linia boxelor, în loc să dezactivezi complet sistemele de asistență (ESC off) pentru cel mai rapid timp pe tur.
Acest XX este prima mașină de șosea Ferrari de la emblematicul F50, din 1995, care are din nou eleron fix în spate. În vremea acestei introduceri, cel mai nervos căluț a parcurs deja virajul Nord, linia dreaptă intermediară și virajul 2. Acum, face o demonstrație de mare viteză în Parabolika.
A treia, a patra, a cincea, a șasea, a șaptea − ori de câte ori motorul de 4 litri se apropie de limitatorul de turație de la 8000 rpm în urletul celor opt cilindri, partea dreaptă a padelelor fixe din fibră de carbon din spatele volanului multifuncțional în stil racing schimbă în treapta următoare. V8-ul biturbo recunoaște cu un șuierat lacom fiecare comandă a padelelor cutiei de viteze cu două ambreiaje și opt trepte.
Ferrari SF90 XX Stradale este mai mult sau mai puțin modelul special al modelului special. Bazat pe SF90 Stradale, care este deja orice, dar nu vreun supercar normal, cu o putere a sistemului de 1000 CP, Ferrari a imaginat o versiune de circuit omologată pentru șosea care oferă 30 CP în plus. Datorită unui raport de compresie mai mare (9,54:1, în loc de 9,4:1), pistoanelor noi și camerelor de combustie desenate special, la fel ca și galeriile de admisie și evacuare, motorul central V8 biturbo cu codul intern F 154 FB produce acum 797 CP, în loc de 780. Cele două motoare electrice poziționate pe puntea din față și al treilea motor electric, plasat între biturboul de 4 litri și cutia cu două ambreiaje și opt trepte, contribuie cu până la 171 kW (233 CP), în loc de 162 (220).
Record de accelerație!
285, 286, 287 km/h − ceea ce XX sărbătorește acum în drum spre virajul în ac de păr de după Parabolika este, de asemenea, extraordinar. Bine, Formula 1 a fost cu totul altceva aici. În calificările pentru Marele Premiu din 2019, Alex Albon a stabilit o viteză maximă de 340,9 km/h, cu Toro Rossoul său. Dar, în afară de competiția-regină, există puține mașini reale de curse care sunt la fel de rapide ca XX.
De altfel, acesta stabilește noi recorduri de accelerație pentru istoria auto motor und sport. Plecările cu Launch Control − stil catapultă − și tracțiunea fenomenală lasă echipa de testare fără aer, în timp ce aparatele de măsură cu GPS înregistrează 2,3 și 6,6 secunde pentru sprintul de la 0 la 100, respectiv 200 km/h. Asta înseamnă că Ferrariul hibrid pulverizează cu ușurință valorile accelerațiilor liderilor anteriori din baza de date a auto motor und sport (0−100 km/h: Porsche 918 Spyder în 2,6 s; 0−200 km/h: Bugatti Veyron 16.4 Super Sport în 7 s).
Acum, frână pentru virajul în ac de păr. Decelerarea brutală încordează mușchii gâtului. Bine că în XX au fost instalate scaune stil scoică, cu centuri de siguranță în patru puncte. În timpul accelerației laterale și decelerării ce ating valori ridicate, centurile cu logourile Ferrari minunat brodate fixează în mod ideal corpul în carcasa de carbon care cântărește doar 11,4 kg, cel mai ușor scaun pe care Ferrari l-a dezvoltat vreodată pentru un model de șosea.
Te arunci complet pe pedala de frână și provoci cea mai recentă generație a ABS-ului, care lucrează deja din greu la 296 GTB. Sistemul de frânare cu discuri ceramice punctează cu o bună modulare a pedalei la limită. XX comprimă acum cei 287 km/h cu o decelerare uluitoare, de până la 16,8 m/s², până la 47 km/h în apexul acului de păr.
Valorile? Impresionante, desigur. Dar cum rămâne cu emoțiile? Iată-le! În timp ce mâna stângă retrogradează treptele de viteză de la padela din stânga volanului, atunci când se frânează de la viteză maximă către acul de păr, XX celebrează cu un spectacol acustic care seamănă foarte mult cu al curselor. Cu schimbări de viteze ca o salvă, cutia retrogradează cu viteza fulgerului din a șaptea până în a doua.
Ieșirea din acul de păr. Spre deosebire de ieșirea din virajul 2 și, puțin mai târziu, din virajul 8, Ferrari SF90 XX Stradale punctează acum cu o tracțiune bună atunci când accelerează la ieșirea din el. Spre deosebire de un SF90 „normal“, în modul Qualifying, o nou dezvoltată funcție de boost suplimentară împinge XX-ul la ieșirea din viraj preț de aproximativ două secunde cu un plus de 13 CP. Deși controlul tracțiunii este activat, supravirarea puternică, în special la ieșirea din virajele strânse de pe circuitul Hockenheim, necesită în mod repetat corecții scurte, dar rapide ale volanului, ceea ce e un fel de emoție. Cel puțin asta spune pulsul.
Acum, accelerație maximă spre virajul de dreapta din fața tribunei Mercedes. Acest viraj de dreapta reprezintă cel mai mare test de apăsare aerodinamică de pe circuit. Totuși, este prima dată când Ferrari se abate de la tradiția sa în aerodinamică din ultimele decenii. SF90 XX nu mai generează forță de apăsare aproape exclusiv prin podeaua caroseriei și fără eleron, cum făceau înainte rudele sale din divizia modelelor de stradă.
Inginerii au testat aproximativ 1000 de simulări CFD (Computational Fluid Dynamics) și 150 de configurații fizice în tunelul aerodinamic până la finalizarea conceptului aero. În plus față de eleronul fix, în spate funcționează elementul aerodinamic variabil numit Shut-off Gurney, care poate fi plasat în două poziții: la nivelul caroseriei și ridicat sub aripa spate − „HD“ pentru „High Downforce“ și „LD“ pentru „Low Drag“. Eleronul, acest Gurney în modul HD și, nu în ultimul rând, deflectorul mare de pe spoilerul din spate complet modificat oferă modelului XX cu până la 110 kg mai multă forță de apăsare la 250 km/h, doar pe puntea din spate, decât în cazul modelului SF90 cu pachetul Assetto Fiorano, care nu include eleronul.
Splitterul frontal mai mare, spoilerul modificat, cu prizele sale de aer, și noua capotă din carbon cu alte prize uriașe de aer arată imediat că inginerii s-au concentrat și asupra creșterii forței de apăsare în partea frontală. Împreună cu gurile de aerisire din toate cele patru aripi și cu podeaua caroseriei aproape închisă, cu generatoarele de vortex reproiectate și deflectoarele de aer modificate, acestea generează o forță de apăsare totală de 530 kg la 250 km/h (215 kg pe puntea din față, 315 pe puntea din spate). Aderența aerodinamică crescută produce efecte. La puțin sub 200 km/h și cu un comportament în mare parte neutru, XX ia un viraj la dreapta. Având în vedere masa de 1755 kg, agilitatea și comportamentul precis al direcției sunt fascinante. Datorită celor trei motoare electrice care se decuplează la 210 km/h și transformă XX dintr-o mașină cu tracțiune integrală înapoi într-o mașină sport cu tracțiune spate, cuplul la accelerare este incredibil. Cu toate acestea, creierul pilotului se întreabă constant cum s-ar fi simți totul dacă XX ar fi fost lansat fără greoaia tehnologie hibridă.
Nu contează. Deocamdată, afișajul arată un timp pe tur de 1.43,5 minute la Hockenheim, care amintește de cursele de GT. Cu toate acestea, niciun dispozitiv de măsurare nu poate surprinde modul în care Maranello reușește încă o dată să îmbine într-un mod magnific dinamica rulării și emoțiile.
Viteză maximă de 287 km/h pe Hockenheimring
Desigur, Ferrari SF90 XX Stradale nu atinge cifrele fabuloase din Formula 1, dar cu 287 km/h la finalul liniei Parabolika, nu are complexe nici măcar față de mașinile din competițiile de GT. În virajul rapid de dreapta (4), Ferrari punctează prin stabilitatea bună la condus. Atunci când accelerează la ieșirea din virajele lente, supercarul sport hibrid are tendința de a supravira, ceea ce necesită uneori un reflex de contrabracare.
Text: Christian Gebhardt/Traduce și adaptare: Dan Damian/Foto: Achim Hartmann
Concluzie
În Ferrari SF90 XX Stradale, șoferul este în permanență în modul „piele de găină“. Fie că e vorba despre tururi fierbinți pe circuitul Hockenheim sau o plimbare în modul pur electric pe un drum de țară, potențialul de fascinație este incredibil de ridicat în orice moment.
Date tehnice și măsurători
Caroserie |
---|
Coupé cu două locuri. L × l × h: 4850 × |
2000 × 1225 mm. Ampatament: 2650 mm. Portbagaj: 74 l. Masă proprie: 1755 kg |
Tren de rulare |
Suspensie cu paralelogram deformabil față/spate, frâne față disc de 398 mm, spate de 390 mm, pneuri Michelin Pilot Sport Cup 2 R, față 255/35 R 20, spate 315/30 R 20 |
Transmisie |
Tracțiune integrală, cutie de viteze cu două ambreiaje și 8 trepte |
Propulsie |
Motor V8 la 90°, două turbocompresoare, cilindree 3990 cm3, putere 586 kW (797 CP)/7900 rpm, cuplu maxim 804 Nm/6250 rpm. Două motoare electrice pe puntea din față, un motor electric între motor și transmisie, putere motoare electrice 171 kW (233 CP), putere sistem 757 kW (1030 CP). Capacitate baterie: 7,9 kWh |
Performanțe |
Viteză maximă 320 km/h |
Viteză maximă, mod electric 135 km/h |
Accelerații |
0– 30 km/h 0,6 s |
0– 50 km/h 1,1 s |
0– 80 km/h 1,8 s |
0–100 km/h 2,3 s |
0–120 km/h 2,9 s |
0–130 km/h 3,3 s |
0–140 km/h 3,6 s |
0–160 km/h 4,4 s |
0–180 km/h 5,4 s |
0–200 km/h 6,6 s |
Reprize |
60–100 km/h 1,0 s |
80–120 km/h 1,1 s |
Frânare |
de la 100 km/h, rece 29,3 m |
de la 100 km/h, cald 28,9 m |
de la 200 km/h 106,6 m |
Consum |
Consum WLTP. 7,2 l + 14,2 kWh/100 km |
Autonomie electrică. 25 km |
Preț de bază |
Ferrari SF90 XX Stradale 749. 530 euro |