Home Știri Fit for 55: planul UE pentru emisii care pune capăt motorului termic din 2035

Fit for 55: planul UE pentru emisii care pune capăt motorului termic din 2035

de Răzvan Măgureanu

Planul UE pentru emisii  “Fit for 55” va pune capăt motorului termic în 2035 în Europa dacă va fi aprobat. Emisiile trebuie să scadă cu 55% (de aici numele planului) până în 2030 și cu 100% până în 2035, ducând practic la interzicerea motorului termic. 

UE a elaborat un nou plan mai drastic și mai ambițios care are ca scop reducerea emisiilor de carbon cu 55% până în 2030 față de 37,5% cât era prevăzut și cu 100% până în 2035. Astfel, în UE nu se va mai putea vinde nicio mașină nouă cu motor termic după 2035.
Pentru a intra însă în vigoare, planul trebuie aprobat de țările UE dar ne așteptăm ca țările cu industrie auto dezvoltată cum sunt Germania, Franța sau Italia să se opună. De asemenea este de așteptat o opozție puternică și din partea țărilor din estul Europei care au producție auto mare cum sunt Polonia, Ungaria, Slovacia și România.

Șefii UE consideră că au făcut o concesie industriei auto fixând aceste termene pe care ei le consideră suficient de departe în timp pentru a permite industriei să se adapteze.  În acest sens, oficialii UE au anunțat că limita de emisii de 95 g/km CO2 aflată în vigoare nu va fi micșorată până în 2025. În realitate însă, limita a fost micșorată deoarece acum aceasta este calculată după noul ciclu WLTP care este cu circa 30% mai sever decât fostul ciclu NEDC.

Cât de mult va influența acest plan reducerea poluării?

Aproape deloc și iată de ce. în UE poluarea se datorează doar 25% sectorului transporturilor din care 12% autoturismelor. Apoi, piața UE reprezintă doar 15% din vânzările globale. Astfel, America de Nord și de Sud, Australia, Orientul Mijlociu, Africa, Rusia sunt mult în urma UE în ceea ce privește nivelul de emisii. De aceea, măsurile drastice prevăzut în UE vor avea un impact foarte mic la nivel global. Apoi, doar 12% din poluare se datorează autoturismelor ceea ce înseamnă foarte puțin. Atât timp cât vom transporta mărfuri cu camioane care au motoare diesel și feriboturile vor travsera zilnic mările reducerea poluării nu e semnificativă.
Vom avea în continuare încălzire globală și fenomene extreme, gen tornade care se manifestă tot mai des. De aceea, doar un set de măsuri unitare la nivel global ar avea efect. Însă acest lucru este departe de a se întâmpla. Spre exemplu, Toyota a lansat în Australia noul Toyota Land Cruiser 300 care dispune de motoare V6 diesel și benzină. iar în Europa suntem nevoiți să cumpărăm motoare turbo de cositori de 1 litru în trei cilindri turbo care în realitate consumă destul de mult.

Care sunt consecințele acestui plan dacă va fi aplicat?

Viața noastră se va scumpi drastic. Firmele mici și familiile cu venituri mici și medii vor fi cele mai afectate. UE vrea să înființeze un fond social de 144,4 miliarde euro între 2025 și 2032 dar ca în multe late cazuri, banii nu vor ajunge acolo unde e mai mare nevoie de ei.
UE are în plan să mărească taxa pe emisii pentru combustibilii fosili de la 25 euro pe tona de CO2 la 40-50 euro. Asta înseamnă o scumpire a benzinei și motorinei cu 10-12 cenți adică 50-60 bani. Iar creșterea prețului la combustibili va aduce o scumpire în lanț la aproape toate produsele.
În ciuda subvențiilor foarte mari pentru achiziționarea mașinilor electrice, acestea sunt cu 30-50% mai scumpe decât cele diesel și mulți nu și le permit.
Inclusiv producătorii sunt îngrijorați de viitorul electric și de faptul că mașinile electrice nu vor deveni produse de masă la nivelul actual de prețuri. Spre exemplu, VW a decis că viitorul Passat va fi electric dar versiunea break va avea în continuare propulsie convențională. Marketingul de la VW a ajuns la concluzia că prețul unui viitor Passat electric nu este sustenabil pentru vânzările de flote.

UE promite multe dar face puțin

UE a pus presiune pe producătorii auto să constuiască mașini electrice promițând o rețea densă de stații de încărcare. Dar nu s-a ținut de cuvânt. Carlos Tavarez, co-președintele Stellantis a declarat: “mașinile electrice sunt aici dar unde sunt stațiile promise?” Iar Oliver Zipse, CEO BMW a spus: “În Germania vânzările de mașini electrice au crescut de patru ori mai repede decât numărul de stații de încărcare”.

În prezent sunt doar 260.000 stații de încărcare în Europa, din care 70% în doar câteva state cum sunt Germania, Franța, Olanda. România are doar 500. Ar fi nevoie de 1 milion. UE promite 1 milion în 2025 și 3,5 milioane în 2030. dar a mai promis și altădată.

În plus, UE nu este în stare să oprească specula cu kilowații. la stațiile DC, 1 kWh costă de 3-4 ori mai mult decât în rețeaua normală. Cum ar fi ca să plătiți pentru 1 litru de motorină pe autostradă 15-20 lei în loc de 5,50 lei la o benzinărie din oraș?

Este mașina electrică sustenabilă?

Nimeni nu are habar. Nimeni nu știe dacă vom avea suficientă energie electrică pentru a încărca la priză 100 milioane de mașini câte se vând în prezent pe glob într-un an. Nimeni nu știe cât din această energie electrică este obținută din surse sustenabile.

Nimeni nu știe cum se vor recicla bateriile. Spre exemplu, bateria lui Audi e-tron cântărește 650 kg și are dimensiunile unui pat full-size, de 2 x 1,4 metri. Iar numai anul trecut s-au vândut 50.000 unități.
O mașină electrică nu va avea durata lungă de viață a unui diesel din cauza bateriei. În general bateriile sunt garantate 8 ani dar apoi capacitatea ei de încărcare scade și de aceea, mașinile electrice se vor deprecia mult mai dramatic decât un diesel.

Mașina electrică nu este sustenabilă nici din punct de vedere economic. Multe industrii vor dispărea și mulți producători vor concedia masiv oameni dacă motorul termic dispare. Olla Kalenius, CEO Daimler, a spus-o foarte clar și direct: “O mașină cu motor termic are 1200 componente, iar una electrică doar 200. În viitor Daimler va deveni o companie mai mică”.

Prețul mașinilor electrice nu e sustenabil. Un preț de 30.000 euro pentru o mașină electrică de oraș este nesustenabil. Deși prețul kWh înmagazinat în baterii a scăzut la 120-120 euro/kWh mașinile electrice sunt în continuare foarte scumpe iar autonomiile prea mici.

Poate că viitorul este electric dar nu cu actuala tehnologie a bateriilor și nu la prețurile acestea. Măsurile prevăzute de UE sunt doar o furtună într-un pahar de apă iar prin declarațiile sale, Frans Timmermans, vicepreședintele UE,  pare că nu are nici viziune și nici prea multe cunoștințe tehnice.

Dacă ne uităm la noul diesel de 2 litri de la Mercedes cu sistem mild hybrid și patru catalizatoare, acesta emite sub 20 mg/km NOx în timp ce limita actuală este de 80 mg/km NOx. Astfel, chiar dacă normele Euro 7 s-ar înnăspri și de 4 ori motorul diesel Mercedes ar respecta cele mai stricte reguli.

Constrângerile nasc întotdeauna incertitudini și tranziția la era electrică trebuie făcută gradual și nu prin constrângeri absurde.

 

 

Articole similare

2 comentarii

Iulian July 17, 2021 - 06:59

Foarte bun articolul. “Lupta” impotriva poluarii globale este o gluma, atat timp cat este limitata la automobilele cetatenilor. Vreau sa vad avioane electrice sau nave maritime electrice. Din pacate, aceste masuri au ca rezultat micsorarea mobilitatii individuale. Si atat. Daca punem la socoteala ca producerea unui acumulator pt propulsie auto electric are o amprenta energetica (a se citi “polueaza”) precum un motor WLTP in primii 120.000 km de functionare… intregim ridicolul (marxist) al acestui proces inutil.

Reply
andrei July 20, 2021 - 22:36

„Apoi, doar 12% din poluare se datorează autoturismelor ceea ce înseamnă foarte puțin.” Acum, nu știu pe ce lume trăiește domnul Măgureanu, dar ca test pentru lumea reală îi propun să doneze în fiecare lună 12% din venit.
Altfel, restul aprecierilor sunt… persoanale deși propunerea ar merita un comentariu ceva mai fundamentat.

Reply

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?