Constructorul auto italian Iso, a construit doar zece unități din modelul Grifo A3/C cu caroserie din aluminiu nituită. Unul dintre acestea a aparținut artistului francez Johnny Hallyday și a fost vândut recent în cadrul licitației RM Sotheby’s pentru suma de 1,8 milioane euro.
Între anii 1964 – 1974, compania Iso a construit modelul sport Grifo în două versiuni: ca un coupe confortabil de tip Gran Turismo și ca variantă sport cu caracteristicile unei mașini de competiție. Această ultimă versiune cu denumirea A3/C a fost construită într-un număr de doar 10 unități având o caroserie realizată din aluminiu și nituită asemenea aeronavelor. Tabla subțire este greu prelucrat, dar ajută la obținerea unei greutăți destul de reduse. Astfel, în cazul acestei versiuni cu nituri, greutatea totală ajunge la doar 969 kg. Mulțumită acesteia, motorul V8 de 5,4 litri și 300 CP împrumutat de la modelul sport american contemporan Chevrolet Corvette și amplasat în spatele punții din față asigura performanțe de top (viteză maximă 250 km/h și accelerație 0 – 100 km/h în 6,5 secunde).
Exemplarul cu numărul opt din cele zece „nituite”, a fost cumpărat în anul 1965 de către artistul francez Jean-Philippe Smet, cunoscut sub numele de scenă Johnny Hallyday, care a cântat rock francez și care a vândut peste 100 de milioane de discuri. Acesta a mai jucat în peste 30 de filme iar cunoscutul cotidian american New York Times l-a numit pe Hallyday drept Elvis Presley francez. Ceea ce l-a atras pe Johnny Hallyday la modelul sport italian Iso Grifo, proiectat de Giotto Bizzarini, a fost combinația reușită de design exterior european (italian) cu interiorul în stil american și motorul V8 de asemenea de concepție americană. Cât timp a lucrat pentru compania Ferrari, Giotto Bizzarini a jucat un rol cheie, mai ales în dezvoltarea iconicului model 250 GTO care astăzi este unul dintre cele mai scumpe automobile de colecție din lume.
Iso Grifo nu a fost doar un model supersport exclusiv, ci și un câștigător în curse celebre. Astfel, versiunea de competiție A3/C a câștigat de două ori la clasa sa în cursa de 24h de la Le Mans în anii 1964 și 1965. Inițial, Johnny Hallyday a condus versiunea stradală a modelului cu un număr de înmatriculare provizoriu până când automobilul supersport italian a fost înmatriculat la Paris pe 27 octombrie 1965 cu numărul de înmatriculare 4858 RZ 75.
Acest rar exemplar de Iso Grifo A3/C și-a schimbat apoi proprietarul în februarie și noiembrie 1966. Între anii 1968 și 1992, automobilul a aparținut unui prinț dintr-o familie nobilă poloneză de origine lituaniană, prințul Pierre Sanguszko. Cât timp s-a aflat în proprietatea acestuia, exemplarul a fost vopsit în alb cu dungi albastre. După moartea sa, mașina a fost vândută unui colecționar. Noul proprietar l-a vopsit în culoarea roșie și l-a expus în muzeul său din Lohac, Franța. După alte două schimbări de proprietar în 2009 și 2012, Guikas Collections a cumpărat automobilul în anul 2014. La concursul de eleganță auto retro de la Chantilly din 2017, valorosul exemplar a câștigat premiul special la clasa „Great Musicians Cars”.
Potrivit casei de licitații RM Sotheby’s, în cursul anului 2021, în acest exemplar de Iso Grifo au fost investiți peste 14.000 de euro. Astfel, caroseria a fost demontată, reparată și revopsită în culoarea vișiniu. Interiorul a fost, de asemenea, renovat iar panoul planșei de bord a primit inclusiv culoarea originală a caroseriei.
Pe data de 19 noiembrie 2021, RM Sotheby’s a scos la licitație acest exemplar în Le Castellet. Cea mai mare ofertă, inclusiv prima de cumpărător, pentru casa de licitații, a ajuns la 1,805 milioane de euro. Există două motive întemeiate pentru care noul proprietar a plătit această sumă mare de bani. Primul motiv este că, modelul supersport italian cu motor V8 de la Corvette este unul foarte rar, se spune că doar șapte exemplare mai există în întreaga lume iar al doilea motiv este că a avut un prim proprietar celebru, în persoana lui Johnny Hallyday, pe care New York Times l-a numit francezul Elvis Presley.
Foto: RM Sotheby’s; Arhivă