Auto util Știri

Povestea sistemului ESP produs de Bosch, la 25 de ani de la apariție

Bosch ESP
Bosch ESP

ESP (Electronic Stability Programme) a debutat pe un model de serie acum 25 de ani și este considerat unul dintre cele trei sisteme de siguranță de bază, alături de centurile d siguranță și airbag-uri.

Încă din anii ’80, mai mulți constructori începeau deja să ofere sisteme de control al tracțiunii, care ajutau la menținerea aderenței și tracțiunii, dar nu puteau corecta traiectoria mașinii odată de aceasta intra în derapaj. Trebuia ceva mai mult și Bosch a fost prima companie care a lucrat, alături de Mercedes-Benz, la un sistem de ajustare rapidă a stabilității dinamice, prin aplicarea rapidă și selectivă a frânelor, astfel încât mașina să poate vira cu ajutorul frânelor. Aceasta este ideea de bază, sistemul evoluând foarte mult în ultimii ani. Este acum integrat într-un adevărat pachet de siguranță și lucrează în tandem cu controlul tracțiunii și ABS, putând interveni inclusiv asupra motorului, pentru reducerea cuplului și, uneori, întreruperea alimentării acestuia.

Chiar și astăzi se face confuzia între ESC și ESP. Trebuie pus că ESC (Electronic Stability Control) este denumirea generică a sistemului, iar ESP este numele sistemului patentat de Bosch, aceasta fiind o denumire înregistrată. 

ESP Bosch

După circa cinci ani de teste, Mercedes a fost primul constructor care a oferit sistemul ESP pe modelul S-Class, în 1995. Însă, în același an BMW a venit cu propriul sistem, dezvoltat împreună cu Continental, iar Toyota a introdus VSC (Vehicle Stability Control). Un an mai târziu și GM a venit cu StabiliTrak, propria versiune de ESC, dezvoltată cu Delphi, pe anumite modele Cadillac.

Așadar, ESP-ul și celelalte sisteme care făceau același lucru au debutat pe vărfurile de gamă ale producătorilor, adică pe modele scumpe, premium, fiind văzut ca un sistem exclusivist, prea avansat tehnic pentru a fi implementat pe mașinile accesibile.

Tot cei de la Mercedes au dat startul popularizării sistemului către modelele de volum, fără să vrea, în urma unui incident devenit deja celebru. În 1997, un jurnalist suedez a răsturnat prima generație A-Class la testul elanului. Rezultatul? Mercedes a rechemat în service 130.000 de unități A-Class și le-a echipat cu ESP. De asemenea, de atunci, ESP-ul a fost introdus în echiparea de serie a acestui model. 

Treptat, sistemele ESC au început să fie introduse în echiparea de serie pentru tot mai multe modele, dar abia în anul 2012 sistemul a devenit obligatoriu, prin legislație, în America de Nord.

În Uniunea Europeană, ESC a fost obligatoriu inițial, din noiembrie 2011, doar pentru autoturismele noi și anumite tipuri de autovehicule comerciale, iar din 1 noiembrie 2014, pentru toate autoturismele și autovehiculele comerciale nou înmatriculate.

Deși datează din 1995, ESP-ul nu poartă în niciun fel amprenta timpului: Bosch și-a îmbunătățit continuu sistemul antiderapare și a produs până în prezent peste 250 de milioane de sisteme ESP. Autovehiculele moderne sunt de neconceput fără acest sistem. La nivel mondial, 82 de procente din numărul total al autovehiculele noi sunt echipate cu sistemul ESP, după ce, cu 4 ani în urmă, acest procent era de 64%.

Cum funcționează ESP

cum funcționează ESP

Sistemul ESP utilizează informații despre dinamica autovehiculului pentru a detecta dacă acesta se îndreaptă în direcția în care conduce șoferul. ESP intervine în momentul în care există o discrepanță între acești doi factori. Poate părea simplu, dar în realitate este un proces complex. Senzorii inteligenți ajută la compararea între unghiul direcției și traiectoria autovehiculului de 25 de ori pe secundă. Dacă există divergențe între acestea, ESP reduce cuplul generat de motor și frânează roțile în mod individual. În acest fel, sistemul ajută șoferul (este un ajutor electronic, nu rezolvă întotdeauna singur problema) să împiedice autovehiculul să se desprindă sau să derapeze – împiedicând în mod eficient multe accidente încă din start. Cercetătorii Bosch în domeniul accidentelor estimează că, doar în UE, sistemul antiderapare a salvat aproximativ 15.000 de vieți în ultimii 25 de ani și, de asemenea, a prevenit aproape jumătate de milion de accidente cu implicarea vătămărilor corporale.

Dan Damian

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta