Proiectul este 100% românesc. BMW i4 Racing, primul i4 din lume creat pentru competiții a fost prezentat aseară și are ambițiii foarte mari.
Elsa este numele acestui model BMW i4 Racing, care reprezintă o premieră absolută. A fost dezvoltat de echipa de curse independentă Engage Racing și este primul proiect de curse dezvoltat dintr-un model de serie BMW i4 M50.
„Este un demers fără precedent, nu există soluţii în piaţă pentru ce a trebuit să pregătim. Asta înseamnă că totul a trebuit să fie conceput in-house”, explică Horia Platona, în calitate de inginer şef al proiectului. În echipa de dezvoltare Engage Engineering au fost implicați 9 ingineri cu diverse specializări, de-a lungul unui an de proiectare, simulări, execuție şi asamblare.
Mașina arată așa cum o vedeți în poze pentru că folosește un kit aerodinamic dezvoltat special pentru cursa de la Pikes Peak, unde Engage Racing vrea să concureze anul viitor. Dar BMW i4 Racing va concura și în România, la cursele de viteză în coastă.
Modelul de serie a fost făcut bucăți, imediat după ce a fost cumpărat. Totul a fost modificat și îmbunătățit, prioritară fiind scăderea masei mașinii (2.290 kg în versiune de serie). Au fost ușurate ușile și hayonul, geamurile sunt acum din plexiglas, bordul a fost reproiectat, toate straturile de izolație fonică au fost îndepărtate, dar a fost adoptat şi un bord cu o consolă ergonomică de curse, din fibră de carbon. În acest context echipa a integrat o serie de comenzi ale automobilului convenţional într-o formulă nouă, simplificată, optimizată. Astfel, consola centrală special proiectată şi volanul special cu butoane programabile permit pilotului să acceseze rapid funcţiile importante chiar şi în regim de cursă – de exemplu contactul, modurile de condus, activarea unor funcţii precum ventilaţia sau răcirea suplimentară. În acelaşi timp, o parte din funcţiile de telemetrie dar şi funcţii ale maşinii pot fi accesate over-the-air, pe baza telefonului mobil. În acest context echipa IT a făcut o serie de dezvoltări speciale care au inclus peste 15.000 de linii de cod.
Au fost și colaborări cu companii externe de renume, cum ar fi Drexler, din Germania, care a creat, după specificaţiile echipei, diferenţiale cu alunecare limitată pentru ambele punţi. Compania olandeză Intrax a oferit soluţia de suspensii, cu amortizare şi arcuri speciale, proiectate de echipă pentru masa mai mare a automobilului electric cu baterii. Roll cage-ul, de asemenea cu specificaţii Pikes Peak, mai riguroase decât cele FIA, a fost dezvoltat special pentru noul model în Polonia.
Singurul lucru care a rămas nemodificat este sistemul de propulsie. BMW i4 Racing folosește cele două motoare electrice de serie, care produc împreună 544 CP și 795 Nm. De asemenea, și bateria este cea de serie (a fost îndepărtată pentru a putea realiza sudura roll-cage-ului, dar a fost remontată fără nici un fel de modificări), cu o capacitate de 81,3 kWh (net). Pe modelul BMW i4 M50 oferă autonomie oficială de 519 km.
„Este important pentru noi că proiectul foloseşte sistemul de propulsie al modelului de serie. Nu este un experiment exotic, ci are o legătură directă cu ceea ce clienţii pot comanda din showroom-urile noastre şi arată că automobilele electrice pot fi foarte competitive pe anumite segmente de piaţă, aşa cum sunt şi în motorsport”, explică Alexandru Şeremet, Corporate Communication Manager BMW România.
Foto: Radu Chindriș
Evenimentul de lansare al proiectului (susținut de BMW România și de o serie de parteneri importanți: Renovatio e-charge împreună cu MasterCard, Michelin, Textar, Velo, Omniasig şi UniCredit Leasing) a fost găzduit de Ţiriac Collection, noul BMW i4 Racing ocupând pentru o seară poziţia centrală în Galerie, înconjurat de colecția de modele Ferrari și Porsche . La eveniment a fost prezent şi Racing MIMI alături de o serie de trofee câştigate de echipă de-a lungul timpului – o evocare a performanţelor valoroase din ultimii ani. Racing Mimi este, de asemenea, primul Mini Cooper E din lume (prima generație) dezvoltat special pentru curse în România. Acesta a reuşit mai multe victorii şi podiumuri în Campionatele Naţionale de Super Rally şi de Vehicule Electrice, de multe ori în faţa unei competiţii importante care a inclus şi automobile de competiţie cu motor cu ardere internă. Titlul de Campion Naţional Super Rally la Clasa 2A (Tracţiune faţă) a marcat o premieră istorică în motorsport – primul titlu obţinut de un automobil electric în confruntare directă cu maşini cu motoare convenţionale.
Foto: Ciprian Mihai













































