Magazin Reportaje Știri

Marius Designhaus: compania românească care țintește piața tuningului de lux.

Toamna aceasta a însemnat lansarea proiectului „Marius Designhaus”, o companie 100% românească ce își porpune să ajungă un jucător serios în zona foarte rarefiată a tunerilor de lux. Petru a-și atinge scopul, Marius Dumitrașcu, cel care se află în spatele acestei idei ambițioase, se bazează pe o experiență de peste 10 ani în domeniu și colaborarea cu diverse companii similare europene.

Primul proiect al casei este „MD1”, un Lamborghini Urus care promite un kit estetic realizat la cele mai înalte cote de calitate, din materiale nobile, folosite și în Formula 1: fibră de carbon și „zylon”, o evoluție a fibrei de kevlar. În plus, se urmărește o exclusivitate specifică acestui segment: doar un maxim 30 de exemplare ale acestui proiect urmează a vedea „șoselele”, indiferent de succesul de care se va bucura acest proiect printre cei deja peste 10.000 de proprietari de Lamborghini Urus la nivel mondial.

Deși site-ul oficial al companiei românești, https://www.mariusdesignhaus.com , ne dezvăluie destule informații despre acest proiect, am preferat să aprofundăm povestea lui MD1 chiar cu inițiatorul său, Marius Dumitrașcu, care a avut amabilitatea de a ne răspunde la câteva întrebări:

AMS: Ai menționat în comunicatul de presă că ai experiență în design. Poți dezvolta un pic?

Marius Dumitrașcu: Pasiunea pentru design auto s-a născut în copilărie, atunci când “modificam” mașinile din revistele auto, înainte de a afla că există termenul de “tuning”. Am fost autodidact, nu am urmat studii în acest domeniu, tot ce am învățat fiind de pe internet. Cariera de designer a început undeva în 2012, atunci când am început câteva mici colaborări în online. Imediat după, în 2013, a urmat primul parteneriat “oficial” cu cei de la Dartz (Lituania), care mi-a adus un pic de notorietate în industrie. Urmează din 2014 colaborarea cu Duke Dynamics (Canada), care a durat cel mai mult și unde am semnat și cele mai multe creații, iar între timp am lucrat cu Atarius Concept (Spania), Loma (Monaco) și G&B Design/Jager (Germania). Pe lângă parteneriatele oficiale, am avut, bineînțeles, diverse proiecte pentru clienți individuali. Am reușit în acești ani să semnez câteva creații de care sunt mândru, cum ar fi Ferrari F12, Lamborghini Huracan și Lamborghini Aventador pentru Duke Dynamics, Ferrari Portofino pentru Loma, Audi R8, Mercedes S Klasse și Mercedes G Klasse pentru G&B Design. Cred că pentru un designer, momentul de validare este acela în care ce desenezi tu devine produs fizic. Toate astea au dus, natural, către ceea ce astăzi este “Marius Designhaus”. Am trecut de la a face doar design la a face și producție, sub un brand care îmi poartă numele.

AMS: De ce ai ales un Lamborghini Urus că prim proiect al noii companii?

Marius Dumitrașcu: Aleg să lucrez pe mașini care îmi plac. Am avut o lista de mașini cu care să începem și am ales Urus. Mașina asta este foarte “hot” în momentul acesta pe piață. Nu doar că este cel mai vândut Lamborghini, existând deja peste 10.000 de exemplare comercializate din 2018 până acum, dar și în industria tuningului este prezent în portofoliul companiilor de top. Deși Marius Designhaus este o companie care vinde produse exclusiviste, în ediții limitate (MD1 va fi produs în 30 de exemplare), vrem să trezim interesul unui număr cât mai mare de potențiali clienți. Astfel, alegerea Urus-ului a ținut foarte mult și de partea de business, de cât de vandabil este produsul final.

AMS: Cât de importantă crezi că este personalizarea la acest nivel de automobil?

Marius Dumitrașcu: Oamenii, în marea lor majoritate, vor să iasă din tipare. În momentul în care discutăm de oameni care își permit mașini de sute de mii de euro sau chiar milioane, nevoia de personalizare crește considerabil. Clientul nostru nu doar că vrea să iasă din tipare, dar și poate să facă asta. Noi asta oferim, pe lângă o calitate de top și un design distinctiv și plăcut: exclusivitate. Se observă nevoia de personalizare de la numărul de opțiuni pe care le poți alege atunci când îți configurezi o mașină de peste 200.000 de euro. Paletele de culori sunt mult mai vaste decât la mașinile de masă, low-cost. Mașina tinde să devină un accesoriu și un simbol al statutului, cu cât crește prețul acesteia. Și, ca orice accesoriu, vrei să fie al tău, să te reprezinte. Așa cum spune și motto-ul Marius Designhaus:  “Your DNA is unique, why shouldn’t your car be?”

AMS: Cum stabilești cât de mult este destul în proiectele tale?

Marius Dumitrașcu: Îmi place întrebarea asta, o dată pentru că, de ce să nu fim sinceri, în industrie există tendința de a exagera, iar a doua pentru că nu știu să răspund. Cred că e vorba de simț, de ceea ce diferențiază un designer bun de ceilalți. Unii ar numi asta “talent”, dar e vorba și de mult studiu. Fiecare mașină e diferită, unele modele îți permit exagerări, unele nu. Nu poți merge în extrem cu un Ferrari Roma, așa cum ai putea să o faci cu un G Klasse. În primul rând trebuie, că designer, dacă vorbim strict de tuning, să înțelegi și să respecți limbajul de design folosit de cei care au creat mașina pe care tu o modifici. Există ideea că a modifica o mașină înseamnă doar a o face mai agresivă. E o prostie care, din păcate, a devenit o mantra pentru mare parte din industrie. Agresivitatea vine natural, primul gând pe care trebuie să îl ai ca designer este să îmbunătățești estetica mașinii pe care lucrezi. Asta este, probabil, mecanismul care pe mine mă oprește din a exagera.

AMS: Cât de mult sunt influențate astfel de proiecte de cerințele clientului și cată libertate are designerul?

Marius Dumitrașcu: Aici sunt două situații. În primul rând, atunci când ești designer și lucrezi pentru firma X, clientul tău nu este cel care cumpără body kit-ul, ci conducerea firmei producătoare X. Astfel, ești influențat destul de mult de cel care transformă ce creezi tu în produs fizic. Cei care sunt în situația asta, cum am fost eu în ultimii 10 ani, trebuie să devină adevărați consultanți în design pentru partenerii lor, mai mult decât “desenatori de casa”. A două situație este ce în care mă aflu eu acum, în care produsele sunt semate 100% de către mine, iar partea de producție intră tot sub responsabilitatea mea. Clienții au libertatea de a își customiza produsele pe care le oferim noi așa cum își doresc, limitându-ne însă la culori, materiale, modelele fibrei de carbon. Există, bineînțeles, tipul de client 100% custom, acolo vorbim de mașini unicat, unde relația dintre designer și client este foarte personală, iar clientul influențează foarte mult proiectul, pentru că este făcut special pentru el.

AMS: Care sunt „secretele” producției unor elemente de caroserie din materiale atât de pretențioase, la calitate ridicată?

Marius Dumitrașcu: Nu exista niciun secret, este vorba de atenție la detalii, profesionalism, alegerea unor materiale de înaltă calitate, tehnologie de top, ingineri foarte buni, parteneri foarte buni în producție. Cine zice că e un secret, minte. Tu ca producator ai de ales, fie faci produse ieftine și de calitate proastă, pe care le vinzi ieftin, fie iți respecți clientul și investești pentru a ieși pe piață cu un produs de care să fii mândru.

AMS: Cât durează „livrarea” produsului final din momentul comenzii?  

Marius Dumitrașcu: Depinde foarte mult de proiectul pe care îl avem. În funcție de complexitatea lui, timpii de producție cresc sau scad. Pot vorbi acum despre Lamborghini Urus MD1, unde partea de scanare-proiectare-matriță, ajunge la 6 luni, iar după ce matrițele sunt produse, fiecare unitate este livrată în maximum două luni. Astfel, pentru comenzile inițiale timpul de așteptare este de maximum 8 luni, scăzând până la două luni, atunci când avem matrițele finalizate. Pentru că oferim produse de lux, în ediții limitate, producem doar pe comandă.

AMS: Ce alte proiecte mai ai în plan?

Marius Dumitrașcu: În aproximativ o luna (n.r.: interviu realizat în data de 14 octombrie 2020) o să iesim pe piață cu a doua mașină semnată Marius Designhaus, bazată pe Mercedes G Klasse 63AMG. Vom lansa anual între 4 și 6 proiecte, toate în ediții limitate. Pentru 2020-2021, în lista noastra se găsesc, pe langa Urus și G Klasse, Bentley Bentayga facelift, Rolls Royce Cullinan, Ferrari 812 și, probabil, noul Ghost. Anul viitor ne propunem să începem și producția de jante semnate Marius Designhaus. După lansarea Marius Designhaus din septembrie, brand exclusivist, acum ne pregatim de lansarea unui nou brand, un brand de volum. Avem ca target piața medie, vorbim în continuare de mașini de lux, dar sub pragul de 200 de mii de euro. Pentru start, vom prezenta variantele normale și coupe de la Mercedes GLE și Porsche Cayenne, dar și noul Mercedes S Klasse.