Acum 35 de ani, pe 9 februarie 1989, se lansa în premieră mondială roadsterul Mazda MX-5, care este și astăzi întruchiparea roadsterului perfect: o mașină ușoară cu tracțiune spate și două locuri, agilă și accesibilă.
Pe 9 februarie 1989 debuta la Chicago noua Mazda MX-5. Micul roadster a înregistrat un succes uriaș fiind vândute peste 1,2 milioane de-a lungul celor patru generații.
Construit ca o mașină sport clasică cu tracțiune spate și cu o dispunere central-față a motorului pentru o distribuție longitudinală optimă a greutății, roadsterul japonez a readus la viață un segment de mașini care, pe atunci, era aproape dispărut. Compactă și ușoară, Mazda MX-5 a redefinit bucuria de a conduce sub cerul liber.
Producția totală a modelului Mazda MX-5 la uzina Ujina din Hiroshima tocmai a atins cifra record de 1.256.745 de unități. 533.301 (peste 40%) din producția totală a modelului MX-5 au fost vândute în America de Nord sub denumirea Mazda Miata, urmată de Europa, unde au fost vândute 391.503 Mazda MX-5. Pe piața din Japonia au fost înmatriculate 225.510 unități ale mașinii sport, sub denumirea Mazda Roadster (cunoscut inițial sub numele de Eunos Roadster).
Mazda MX-5 a fost construită în patru generații: NA, NB, NC și ND și a câștigat numeorase premii internaționale. De exemplu, ultima generație a câștigat titlul de World Car of The Year (WCOTY) în 2016.
Mazda MX-5 NA (1989-1997)
Designul primei generații a fost inspirat după cel al lui Lotus Elan având faruri escamotabile. Cu caroserie din oțel și capotă din aluminiu, roadsterul cu o lungime de 3,97 metri și numai 1,235 metri înălțime cântărea numai 980 kg. Cu suspensie independentă și discuri de frână la toate roțile, MX-5 era echipată cu un motor de 1,6 litri și 115 CP cup-lat la o tranmsisie manuală cu 5 trepte. În Japonia și SUA s-a oferit opțional o cutie automată cu 4 trepte. În 1994 s-a introdus un motor mai puternic de 1,8 litri și 129 CP.
Mazda MX-5 NB (1998-2005)
A doua generație a fost prezentată în octombrie 1997 la salonul de la Tokio. Mazda MX-5 a rămas fidelă suspensiei independente la toate roțile, dar barele antiruliu au fost mărite în diametru și s-a oferit opțional ABS. A fost disponibil în continuare cu motoarele aspirate de 1,6 și 1,8 litri având 110 și respectiv 140 CP.
În 1999 a fost produsă o serie limitată 10th Anniversary Model iar în 2001 a fost operat un facelift.
Mazda MX-5 NC (2005-2015)
Cu forme mai rotunjite și faruri integrate mai elegant, MX-5 a rămas un roadster compact și ușor rezistând tentației de a crește în dimensiuni. Astfel, a treia generație avea 4 metri lungime, cu doar 3 cm mai mult decât prima generație.
A fost prima generație care a primit și o versiune hardtop, care se descoperea în numai 12 secunde fără a afecta volumul portbagajului. Se numea Mazda MX-5 Roadster Coupe și acoperișul din policarbonat cântărea numai 36 kg, fiind dezvoltat de Webasto.
Puterea motoarelor a crescut fiind oferite două propulsoare de 1,8 litri cu 126 CP cuplat la o transmisie manuală cu 5 trepte și 2,0 litri cu 160 CP cuplat la o transmisie manuală cu 6 trepte.
Mazda MX-5 ND (2015-prezent)
A patra generație a fost prezentată oficial în septembrie 2014 și a fost disponibilă inițial cu două motoare aspirate cu 4 cilindri: 1,5 litri/131 CP și2,0 litri/160 CP cuplate la transmisii manuale sau automate cu 6 trepte. Direcția hidraulică a fost înlocuită cu una asistată electric.
Lungimea a scăzut la 3,915 metri, fiind cea mai compactă generație și a primit din nou o versiune MX-5 RF cu acoperiș rigid escamotabil.
În 2018, motorul de 2 litri a primit un upgrade dezvoltînd 184 CP datorită creșterii limitei de turație până la 7.500 rpm.
La cea de-a 35-a aniversare Mazda MX-5 a primit îmbunătățiri la nivelul farurilor LED și stopurilor, un nou sistem de infotainment și noul sistem „Track Mode” care crește senzația de implicare a șoferului și funcționează în combinație cu sistemul de control cinematic al poziției (KPC) cu ajutorul unui software, care asigură o stabilitate suplimentară a mașinii în viraje. Un diferențial cu alunecare limitată este acum standard pentru varianta Mazda MX-5 2024 cu motorul Skyactiv-G de 2l și 135 kW/184 CP, (consum WLTP 6,8 l/100 km, emisii WLTP CO₂: 153 g/km).
Este disponibil în continuare motorul Skyactiv-G de 1,5 litri și 97 kW/132 CP, care are un consum de combustibil WLTP de 6,3 l/100 km și emisii WLTP CO₂ de 142 g/km.
De asemenea, Mazda MX-5 2024 este disponibilă în edițiile limitate Kazari și Homura, cu nuanțe speciale pentru plafon și interior.