Home Teste Test: Mazda MX-5 G160 – emoții sub cerul liber

Test: Mazda MX-5 G160 – emoții sub cerul liber

de

Moda se schimbă, tehnologia avansează, performanțele cresc necontenit, dar simțurile răspund la aceiași stimuli. Fără a fi anacronică, Mazda MX-5 nu se îndepărtează de la filosofia constructivă tradițională și oferă o plăcere nefiltrată a condusului, foarte rar întâlnită la mașinile actuale.

Habitaclul cu două locuri al actualei Mazda MX-5 este mai încăpător decât în cazul generațiilor precedente, dar nici acum nu poți spune că ai suficient loc să te lăfăi. Pentru a scăpa de senzația ușor apăsătoare pe care persoanele mai înalte ar putea-o reclama, este recomandată cu tărie plierea soft topului. Această operațiune, deși este manuală, se realizează imediat, de către oricare dintre cei doi ocupanți, cu o singură mână. Abia acum, poți descoperi pe îndelete farmecul roadsterului japonez.

Poziția la volan este foarte joasă, cu șezutul scaunului atât de apropiat de podea și de sol, încât dacă te întinzi mai mult poți atinge asfaltul cu mâna. Atunci când intri sau cobori din mașină, s-ar putea să nu apreciezi acest lucru, dar pe viraje percepția se schimbă la 180 de grade, mai ales că și spătarul oferă o susținere laterală relativ bună. Pe de altă parte, deși nu e recomandat, în sesiunile de condus de plăcere, habitaclul destul de compact îți permite să adopți o poziție foarte relaxată, cu cotul stâng rezemat pe geam. Știu, poate părea o chestiune frivolă, dar și acest mic detaliu, alături de multe altele, îi conturează lui MX-5 o personalitate aparte.

Adevăratul atu al mașinii îl reprezintă însă configurația sa constructivă, cu motor amplasat longitudinal în spatele punții față, tracțiune spate, greutate redusă și agilitate ridicată. Este o rețetă cât de poate de clasică, dar pe care nu prea o mai găsești în multe alte locuri și mai
ales la un preț la fel de accesibil.

Ca să nu putem spune că cei peste 25 de ani care au trecut de la lansarea modelului nu au adus mai nimic nou din punct de vedere tehnic, cea de-a patra generație a adoptat și ea cu brațele deschise tehnologiile Skyactiv propuse de Mazda în cazul celorlalte modele din portofoliu. Asta înseamnă un motor alimentat cu benzină cu raport de compresie mare și tehnologie stop/start. Este o cale total diferită față de trendul actual al motoarelor mici supraalimentate, dar care își arată avantajele în ceea ce privește răspunsul la apăsarea pedalei de accelerație. În prima fază, mașina are o reacție instantanee, după care cuplul motor este livrat în crescendo și în compania unui sunet care încinge atmosfera. În fișa tehnică, avem „doar“ 160 CP și 200 Nm, produși cu ajutorul unei cilindree de 2 litri. Am spus „doar“ pentru că aceste valori le regăsim aproape în mod curent la modelele familiale de clasă compactă sau medie. Diferența este făcută însă de masa mașinii, care în cazul de față depășește foarte puțin pragul de 1000 kg. Dacă mai adăugăm în ecuație și o cutie de viteze cu o etajare scurtă și timonerie cu cursă și mai scurtă, sportivitatea pretinsă de MX-5 nu mai poate fi considerată de nimeni doar un miraj.

Oricum, iubitorii sportivității autentice cred că sunt mai interesați de comportamentul mașinii pe drumurile sinuoase, nu în sesiunile de accelerație. Iar în această ipostază, distribuția aproape echivalentă a greutății pe punți, tracțiunea spate, diferențialul mecanic cu alunecare limitată și direcția demultiplicată scurt transformă roadsterul Mazda într-o armă perfectă de atacat viraje. Electronica nu este foarte intruzivă și te lasă să arunci ușor spatele, iar suspensiile destul de ferme nu permit caroseriei să se încline. Direcția se aliniază și ea la caracterul sportiv al mașinii, având o demultiplicare scurtă. Pe lângă comportamentul dinamic apreciabil, ca bonus este oferit un feedback excelent, care îți transmite o reală plăcere a condusului. De fapt, exact în asta constă adevărata magie a mașinii: senzații plăcute trăite la orice viteză și la un preț destul de accesibil!

Plusuri: Agilitate ridicată, feedback bun, direcție precisă, poziție la volan coborâtă

Minusuri: Caracter practic limitat, schimbător ce agață uneori, suspensie cam tare

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.