Teste

Mini Test Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8 Shine – 10 (+) și (-)

Mini Test Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8 Shine – 10 (+) și (-)

Cu Citroen C5 Aircross am făcut cunoștință acum ceva vreme – virtual în 2015 cu prototipul Aircross și în 2017 cu modelul pentru China la Salonul Auto de la Shanghai. Versiunea europeană nu a întârziat nici ea prea mult cu apariția, sosind exact la timp pentru ediția 2018 a Salonului Auto de la Geneva. Pe viu, Citroen C5 Aircross a avut deja ocazia să ne impresioneze în timpul lansării naționale sau în versiunea diesel. Acum, a sosit timpul să petrecem timp de calitate și cu omologul pe benzină: C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8 Shine.

Chiar dacă în era modernă Citroen nu este neapărat un specialist în zona SUV, nu trebuie să uităm de predecesorul spiritual al tuturor modelelor cu gardă la sol înaltă ale casei – Méhari. Acesta își trăiește deja o nouă viață în format complet electric – drept ediția limitată E-Méhari. Astfel încât seria Aircross a preluat ștafeta în zona crossover/SUV – cu C3 Aircross și C5 Aircross. În ciuda designului impozant, cel din urmă model este succesorul de drept al compactelor C-Crosser și C4 Aircross – asumându-și în același timp rolul de vârf de gamă odată cu retragerea seriei C5 de pe piața europeană. Decizia ar putea fi cât se poate de fructuoasă – mai ales în contextul actual mondial când sedan-urile nu mai sunt pe val și publicul devorează orice automobil cu atitudine de crossover. Iar strategia companiei franceze pare simplă – C5 Aircross merge pe cartea atitudinii stilistice îndrăznețe, a modularității complexe și a confortului total.

Mini Test Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8 Shine – 10 (+) și (-)

Grupul PSA a devenit un adevărat artizan al salvărilor în extremis în ultimii ani – și au acum suficientă încredere încât să propună clienților nu mai puțin de trei cross-SUV-uri: Opel Grandland X, Peugeot 3008/5008 și C5 Aircross. Toate au fost dezvoltate împreună și pe baza unei singure platforme modulare – EMP2, însă fiecare are propriul caracter. Grandland X este teutonul clasic, Peugeot se ocupă de atitudinea șic/premium, în timp ce modelul C5 Aircross mizează mai ales pe confort. Însă nu uită să adopte o atitudine îndrăzneață și să aducă inovații în stilul clasic al casei. Este adevărat, faimoasa suspensie „hydropneumatică” probabil nu se mai întoarce niciodată… însă este foarte posibil să nici nu îi regretăm dispariția. Am văzut ce poate Citroen cu noul său design încă de când prima iterație C4 Cactus făcea furori pe plan mondial – transformându-se dintr-un pariu riscant într-o complexă strategie de marcă. Astăzi tot ceea ce înseamnă stil al casei este atins de „microbul” său – iar Citroen a profitat din plin, dezvoltând inclusiv „curente” alternative pentru fiecare clasă: C3 și C3 Aircross au propria personalitate, C4 Picasso încă întoarce privirile oriunde apare, iar cu C5 Aircross putem spune – în sfârșit – că stilul farurilor cu module separate a ajuns la maturitate. Este adevărat, acest stil va rămâne – sperăm noi – unul de nișă, însă Citroen pare să-l fi rafinat suficient pentru a nu mai fi deranjant, ci doar „altfel”. Astfel, C5 Aircross este foarte ușor de recunoscut – atât alături de frații săi de concern cât și în cadrul pleiadei de SUV-uri compacte de pe piață. Nu va avea o viață ușoară niciodată – însă chiar și neinițiații îl vor recunoaște cu ușurință drept un Citroen.

Mini Test Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8 Shine – 10 (+) și (-)

Per total, C5 Aircross are un design curat – cu anumit emotive care se repetă, cum ar fi cel al elementelor roșii din grila frontală, de pe „Airbumps” și din interiorul stopurilor cu LED. Astfel, designerii au reușit să se ferească de o „meteahnă” clasică a excentricității – stilistica atrage atenția, nu epatează și nu se perimează la fel de ușor. Ultimul este un element foarte important – ținând cont că modelul francez a fost lansat în producție întâi în China și abia apoi acasă în Franța, pentru piețele europene. Exteriorul excentric este dublat de un interior bine tehnologizat și accesorizat cu atmosfera specifică casei – dacă utilizatorul vine într-un C5 Aircross de pe alt model Citroen aproape totul i se va părea, instantaneu, familiar. Nu este, însă, lipsit de personalitate – aeratoarele duble repetă geometria elementelor de personalizare exterioare (pentru un plus de rafinament ele sunt cromate, nu roșii), zonele de culoare „piano noir” sunt întâlnite atât pe fețele portierelor cât și pe cuprinsul planșei de bord, volanul de dimensiuni mari este îmbrăcat în piele în două culori, iar opțiunile de personalizare abundă. Citroen a optat pentru elemente de interior destul de masive – de la planșa de bord supradimensionată la consola centrală foarte lată, oferind o impresie de soliditate și iluzia că te afli la bordul unui SUV dintr-o clasă superioară. Nu este chiar așa – C5 Aircross are 4,5 metri lungime, 1969 mm lățime, 1654 mm înălțime și un ampatament generos de 2730 mm. Valori dimensionale care nu ies din tiparul clasei sale – în ciuda aparențelor interioare și exterioare – însă și mai important este că Citroen nu a făcut rabat la aptitudinile de aventurier, C5 Aircross având o gardă la sol de 230 mm.

Mini Test Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8 Shine – 10 (+) și (-)

Parte a destul de noului program „Citroen Advanced Comfort”, C5 Aircross are un singur țel – să ofere o călătorie cât mai liniștită celor cinci ocupanți. Iar francezii chiar sunt adevărați specialiști – impresionează mai ales atenția la detalii. Astfel, pentru ei totul contează. De exemplu, filtrul de aer este unul tip carbon activ anti-alergeni și există sistem AQS (Air Quality System), scaunele „Advanced Comfort” vin la pachet cu tapițeria mixtă mixta Metropolitan Grey (piele grainé graphite / material textil graphite) de pe versiunea Shine (modelul testat avea însă pielea mixtă opțională Hype Brown), iar cele din față dispun de un sistem de masaj cât se poate de complex (setări pentru intensitate și moduri diferite de acționare). Scaunele au dimensiuni mari și sunt confortabile la drum lung – însă nu vin cu pretenția vreunui suport lateral decisiv. În spate, fiecare loc este individual și modular – poate culisa înainte/înapoi și spătarul are diferite grade de înclinare. Accesul în habitaclu se face prin portiere de mari dimensiuni, iar senzația de spațiu este amplificată de pavilionul vitrat panoramic (un opțional destul de costisitor, totuși – 928,2 euro). Un alt detaliu – șoferul urcă și coboară în C5 Aircross direct, nu se apleacă ca la alte SUV-uri cu pretenții… Iar spațiul în spate este demn de un model din clasa superioară – cele trei locuri individuale sunt segmentate pentru adulți, nu asimetric, fiind loc destul pentru doi copii (scaun complet plus un înălțător) și bunica aferentă. Totul „complotează” la bord pentru o experiență cât mai senină – de la lumina ambientală la excelenta izolare acustică față de exterior (singura notă discordantă o regăsiți în tabelul +/-). Iar C5 Aircross nu uită că Citroen este un inovator – atmosfera familiară este întreruptă de noul instrumentar de bord complet digital, cu ecran programabil de 12,3 inch. Bonus, grafica sa este aproape complet diferită față de cea adoptată de Peugeot i-Cockpit, cu toate că foarte probabil cele două sisteme utilizează fix aceeași tehnologie hardware.

Mini Test Citroen C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8 Shine – 10 (+) și (-)

Tot de Advanced Comfort ne „lovim” și la capitolul impresii de condus – însă de fapt Citroen acționează în totală opoziție. În primul rând, în ciuda unui preț de achiziție destul de accesibil pentru C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8 Shine (30.299,78 euro pentru versiunea testată, 34.977,67 cu opționale pentru modelul testat), compania franceză oferă standard – sub titulatura „Pack Drive Assist” – cam tot ce ai nevoie în era modernă în materie de sisteme de asistență. Adică, de la regulator de viteză cu funcție „Stop&Go” la recunoașterea limitelor de viteză și a indicatoarelor rutiere și chiar funcție semi-autonomă de asistență pe autostradă. Direcția este gentilă și progresivă – nelăsând loc de interpretări asupra intențiilor sale, care nu coincid deloc cu potențialele idei sportive ale celui de la volan. Desigur, pentru că este „trendy”, C5 Aircross are atât funcție „Eco” cât și „Sport” – însă recunosc că după ce le-am utilizat pe fiecare în parte am „uitat” rapid de existența lor. Totul este reglat pentru confort – direcția, transmisa automată cu opt rapoarte, și mai ales suspensia. C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8 Shine are o pleiadă de sisteme de siguranță la bord – însă reacțiile automobilului vor tempera intențiile sportive ale șoferului cu mult înainte ca acestea să intre în funcțiune… Desigur, deplasările în tempo rapid sunt cât se poate de posibile – propulsorul turbo, de 1,6 litri, livrează totuși 180 CP și 250 Nm. Cifre respectabile, care duc la obținerea unui sprint la 100 m/h în 8,2 secunde și a unei viteze maxime de 219 km/h. Totuși, acestea au rămas la stadiul teoretic pe parcursul întâlnirii cu C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8 Shine – confortul suveran a îmbiat în permanență la stăpânirea oricăror excese de „temperament”. Consumul a fost și el destul de reținut – per total am obținut o valoare medie de 7,5 l/100 km, în sfârșit în gama de încadrare a valorilor omologate: conform WLTP această versiune va consuma undeva între 7,1 și 8 litri…

+ hayon electric – Chiar dacă este opțional la C5 Aircross, aceste accesoriu nu ar trebui să lipsească de pe nici un model crossover/SUV, mai ales acum când acestea au dimensiuni impozante și mase proprii apreciabile
+ stilul exterior îndrăzneț – C5 Aircross se menține proaspăt chiar și la câțiva ani de la prima apariție, iar Citroen a reușit să „maturizeze” eficient stilul farurilor cu module separate
+ confort – Este aproape complet lipsit de orice reproș și indică o întreagă filozofie, un fel de „raison d’être” în cel mai pur stil francez
+ modularitate – Scaunele față au dimensiuni generoase, iar locurile din spate individuale pot culisa și au spătarul reglabil
+ sistemele de asistență – Aproape nimic nu lipsește, inclusiv un din ce în ce mai eficient sistem semi-autonom care ajută șoferul în timpul parcursurilor de lungă durată pe autostrăzi
+ transmisia EAT8 – Confortabilă, suficient de rapidă și cu diverse posibilități de acționare – în regim complet automat, automat sau prin intermediul padelelor din spatele volanului

+ / – sistemul de infotainment – C4 Cactus a fost un pionier pentru sistemele de entertainment cu elemente capacitive, implementare preluată și la C5 Aircross – însă într-o formă rafinată. Totuși, în era smartphone, se simte „old school” – nu este cel mai rapid sistem de infotainment și nici cel mai arătos. Dar există, desigur, soluții integrate – Apple CarPlay și Android Auto
+ / – Grip Control – Chiar dacă are și funcție HADC (Hill Assist Descent Control), nu va putea înlocui în totalitate polivalența oferită de un sistem de tracțiune integrală. Totuși, C5 Aircross este mult mai ușor cu doar două roți motrice (1430 kg la gol) și sistemul nu este un opțional costisitor (309,4 euro cu TVA)

– acustica suspensiei – Suspensia cu amortizare hidraulică progresivă mai are până va ajunge la rafinamentul complexului sistem hidropneumatic folosit în trecut de marca franceză. Confortul pe denivelări este bun, însă deranjează destul de mult acustica pe asfalt cariat (iar șoselele din România au din belșug astfel de drumuri)
– elemente de finisare – În ciuda atmosferei evident mai premium decât în trecut, C5 Aircross are și scăpări: comenzile regulatorului/limitatorului de viteză par împrumutate de acum două generații, baghetele de comandă din spatele volanului nu au mai fost nici ele cizelate de multișor, iar luminile din plafon și comenzile lor par și ele importate din trecutul nu foarte apropiat

Aurel Niculescu

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta