Ford a marcat – anul trecut – aniversarea a 20 de ani de existență a numelui Focus prin introducerea celei de-a patra generații. Focus Mk IV se face remarcat în aglomerata clasă compactă cu o adevărată invazie de versiuni – hatchback, ST-Line, Vignale, 4 uși, Wagon sau Active. Un amalgam eclectic, însă momentan vrem să vedem dacă bazele tradiționale au rezistat, în configurație sedan.
Ce poate fi mai tradiționalist decât un sedan? Și totuși, pentru clienții vestici un Ford Focus clasic este un Focus hatchback. Însă, chiar dacă constructorul american nu mai are planuri globale mega-ambițioase pentru Focus – drept dovadă, noua generație este în pericol de a nu-și mai face apariția și acasă, în SUA – există o piață de pe urma căreia putem profita și noi, est-europenii. Suntem încă pasionați de automobilele sedan – chiar dacă și noi cedăm de ceva vreme încoace impulsurilor SUV. Exact precum consumatorii de pe cea mai mare piață auto a lumii – China. Sincer, Focus-ul în patru uși pare făcut cu „dedicație” pentru piața din China. Însă caracteristicile speciale ale acesteia – inclusiv pasiunea cu care clienții de acolo militează pentru automobile în trei volume cu mult spațiu pentru locurile din spate – transformă modelele gândite pentru această piață în oportunități de business pentru producătorii auto în Europa. Drept dovadă, Focus în patru uși se produce la Saarlouis, în Germania – alături de restul variantelor și al un loc cu propulsorul EcoBoost de un litru. Da, același multi-premiat motor care se fabrică și la Craiova. Din punct de vedere tactic, Focus joacă bine cu varianta în patru uși. În Europa de Vest (acolo unde este disponibil) este o propunere excelentă pentru clienții de flote – arată business și te tratează business. La noi, în Balcani – este o soluție cu puține compromisuri pentru cei care își doresc un model mai tradițional și nu vor să apeleze la un hatchback (din rațiuni de spațiu) sau un crossover/SUV. Să nu uităm că Focus se poate alege și în versiune Active, un pseudo-crossover care pare compromisul perfect pentru cei care își doresc utilitatea unui break și poziția la volan și protecția oferită de un crossover. Însă Focus în patru uși joacă pe cartea prestanței mai mult decât orice. Practic, toate premierele aduse de Mk IV sunt prezente pe sedan în format „business” – tehnologii avansate și în același timp accesibile, o experiență îmbunătățită a condusului și în același timp un plus de confort și spațiu.
Pentru generația Mk IV, Ford a abandonat designul exterior minimalist al precedentei, alegând o rută high-tech modernistă. Și pare să fi oferit o clipă de glorie mai multor designeri ai companiei – deoarece partea frontală se metamorfozează în funcție de varianta aleasă – ST-Line joacă pe cartea dinamismului, Vignale pe cea premium, iar la Active nu mai este nevoie de explicații… Focus-ul în patru uși are și el ceva de spus, deoarece Ford delimitează destul de clar inclusiv versiunile de echipare – Trend sau, în cazul nostru Titanium Business. Și mai au un element cameleonic… farurile, care își schimbă forma luminilor LED DRL (daylight running lights) în funcție de tehnologia aleasă pentru faruri (există diferențe inclusiv între versiunile cu LED). Derutant, nu-i așa? Culmea, noul Focus – chiar dacă a ales calea revoluției stilului față de generația anterioară – rămâne foarte ușor de recunoscut. Este atât meritul designerilor, dar și o recunoaștere pozitivă a impactului pe care îl are compacta germano-americană în clasa compactă. Nu degeaba fanii modelelor compacte germane se împart în tabere clar delimitate – Golf, Astra, Focus…. Odinioară, sedan-urile erau cât se poate de tradiționale – și plictisitoare. Ford a rezolvat situația cu Focus, deoarece fiecare versiune de caroserie pare creată de la zero – și nu o reconfigurare în pripă a celei de bază. Iar tehno-designul face casă bună cu ceea ce oferă Focus la interior. Cu o mică excepție. Din față și lateral, Mk IV pare opera unui programator de software ale secolului XXI – cu multe detalii, elemente și suprafețe. O schimbare la 180 de grade față de simplitatea minimalistă a precedentei generații. Bonus, Ford a renunțat la arhitectura „cab forward” care transforma orice automobil într-un fel de monovolum – cu un parbriz imens și plonjat, plus o suprafață interioară inutilă dincolo de volan (care în plus genera și efect de seră vara). Însă există un detaliu pe care odată descoperit nu îl vei mai putea uita. La fel ca la generația anterioară – are legătură cu forma stopurilor. Dacă la precedentul Focus din anumite unghiuri de vizualizare semăna supărător cu un anume gest din trafic care nu face cinste absolut nici unui șofer, de această dată problema este cu totul alta. Mai exact, forma acestora seamănă de această dată cu… cea adoptată de modelele Fiat Tipo în versiunile hatchback și wagon… Păcat, mai ales că stopurile nici nu au parte de o modernă instalație LED.
Poate nu oricine va aprecia extrem de complicatul – dar modernul – design exterior, însă Focus nu are cum să rateze prima impresie pozitivă cu interiorul. Practic, situația s-a inversat – anterior Focus avea un design minimalist la exterior și exagerat de complicat la interior. Acum, atitudinea minimalistă a preluat controlul al interior. Și aici a avut loc o revoluție – pornind de la organizarea generală care nu mai este dependentă de stilul „cab forward” și terminând cu eforturile de creștere a spațiului din habitaclu. V-am spus mai devreme că există influențe pozitive din China, piață care pune mare preț pe spațiul dedicat în special locurilor din spate. Focus vine cu un ampatament mai mare, ceea ce aduce un plus de 51/71 mm (spațiul pentru genunchi/picioare), în timp ce lățimea habitaclului câștigă și ea aproape 61 mm. Asta înseamnă că, respectând normele de siguranță ale momentului, Focus oferă un interior mai spațios decât generația precedentă – în special în spate. Acolo, trei persoane adulte au loc suficient și vor putea aborda călătorii mai scurte – în timp ce familiile cu doi copiii se pot baza pe al treilea loc (cel destinat ajutorului – bunici sau specializat) chiar dacă utilizează o combinație de scaun dedicat (prinderile IsoFix sunt vizibile și ușor de utilizat) și înălțător. În față, Focus adoptă un design modern – la fel ca Fiesta – punând la loc de cinste sistemul de infotainment Sync 3 cu ecran stil tabletă de până la 8 inch. Acest sistem are deja ceva ani de existență pe piață, însă oferă în continuare avantaje – simplitate în utilizare și conexiune rapidă cu smartphone-ul utilizatorului prin Android Auto / Apple CarPlay. Așa cum este obiceiul în ultimul timp în foarte disputatul segment compact, Focus încearcă să pluseze la toate capitolele tehnologice posibile – de la confort la siguranță. Astfel, standard sau opțional, clienții orientați către zona business nu vor duce lipsă de nimic – de la noul head-up display color, la „keyless entry”, scaune și volan încălzite, recunoașterea semnelor rutiere, pilot automat autoadaptiv sau sistem de asistență la parcare.
Sub capotă, Focus-ul testat a sosit – logic – cu premiatul propulsor de un litru, EcoBoost. Dotat cu doar trei cilindri și 125 CP, acesta ar putea părea mai prejos de capabilitățile versiunii în patru uși. Mai ales dacă ținem cont de prima impresie, ce ne conferă imaginea unui sedan nu foarte compact și parcă pregătit să atace din punct de vedere dimensional clasa imediat superioară. Aceasta deoarece Focus cu patru uși este sensibil mai mare decât varianta hatchback, fiind foarte aproape de ceea ce oferă modelul Wagon. Totuși, exceptând sunetul tipic pentru un propulsor cu doar trei cilindri, EcoBoost-ul de un litru nu se face de rușine la bordul versiunii cu patru uși. Ford oferă chiar și programe de funcționare pe noua generație – Normal, Eco și Sport – însă în practică nu am sesizat diferențe majore, cu excepția modificărilor evidente ale unor parametri, precum cel al funcționării sistemului de climatizare sau start/stop. Focus rămâne un barem situat foarte sus în clasa compactă în materie de manevrabilitate și confort la volan. Aceasta în ciuda faptului că de această dată Ford a renunțat la unul din atu-urile sale majore: Focus cu 4 uși, spre exemplu, are punte spate semi-independentă și cuplaj Watt – spre deosebire de versiunea Wagon, care primește standard o configurație independentă. În practică, această schimbare nu își face simțită prezența deoarece această versiune este oricum orientată către zona de confort. Ford lasă dinamica pentru hatchback-ul ST-Line (și versiunile ST sau viitorul RS, desigur), iar Focus în patru uși devine un sedan gata pentru a primi o familie sau pentru a deveni un asistent cu profil business. Aceasta nu înseamnă că nu se descurcă pe drumurile sinuoase – Ford a lucrat mult la îmbunătățirea caracteristicilor de manevrabilitate pentru toate versiunile. Iar acest aspect este evident – Focus sedan este exact și deloc sec în interpretarea comenzilor, oferind în același timp un nivel impresionant de confort, atât al suspensiei cât și din punctul de vedere al valorilor NVH (noise, vibration, harshness). În plus, cei 125 de cai putere nu sunt nicidecum o provocare pentru șasiul compactei, iar dimensiunile și greutatea reduse fac casă bună cu precizia oferită de sistemul de direcție.
+ B&O Play – Ford se ține de promisiune și oferă inclusiv pe noul Focus sistemul premium de sunet de la Bang&Olufsen. Iar faptul că specialiștii în acustică au lucrat separat pe fiecare model în parte este perfect sesizabil – ambianța audio este cu adevărat premium, peste ceea ce te-ai aștepta în clasa compactă.
+ Head-Up Display – Constructorul american oferă pentru prima oară un astfel de sistem în Europa, iar implementarea este în ton cu timpurile noastre, oferind informații de la numeroase sisteme, în cadrul unui spectru larg de culori și la rezoluție ridicată.
+ Sync 3 – Ford își dotează deja de ceva vreme modelele cu acest sistem de infotainment, însă continuă să îl rafineze, oferind și mai multe funcționalități. Este intuitiv – cu un ecran „home” care prezintă mai multe informații de la sisteme diferite – și simplu de utilizat, oferind inclusiv alternativa conectării smartphone-ului prin Applink, Android Auto și Apple Car Play.
+ Spațiul interior – Atât în față cât și în spate, Focus nu dezamăgește. Locurile din față sunt potrivite pentru diferite gabarite, iar în spate pot lua loc la bord două persoane adulte pentru călători lungi sau chiar trei pe distanțe mai scurte. În plus, oferă suficient spațiu pentru familii cu copii.
+ Sisteme de asistență – Lista, chiar dacă nu toate sistemele sunt standard, este cât se poate de cuprinzătoare. Și nu lipsesc specialități – la concurența acerbă din clasa compactă detaliile pot face diferența: avertizare de trafic încrucișat pentru mersul cu spatele pe camera video, recunoașterea semnelor rutiere sau sistem de asistență pre-coliziune care recunoaște și pietonii sau bicicliștii.
+ Trenul de rulare – Ford reușește cu Focus să impună mereu standarde în materie de manevrabilitate, confort la rulare sau ambele. Compacta germano-americană impresionează în continuare, fiind exactă în prestațiile rutiere, confortabilă pe orice tip de denivelare și destul de silențioasă (o mică excepție fiind propulsorul în trei cilindri).
+/- 1.0 EcoBoost – Cei 125 de ponei de sub capotă nu impresionează la capitolul performanțe, în special pe zona joasă de turații. Plaja superioară vine însoțită de sound-ul specific al unui motor în trei cilindri. În schimb, face casă bună cu transmisia manuală cu șase rapoarte, care împreună cu sistemul Start/Stop ține în frâu consumul de combustibil atât în zonele urbane, cât și în afara lor.
+/- Designul – Ca de obicei este o chestiune de gusturi. Am apreciat pozitiv pasiunea cu care stiliștii au regândit exteriorul și interiorul celei de-a patra generații. Însă, rămâne un semn de întrebare cu privire la asemănarea izbitoare a formei stopurilor cu al unui model de la concurență… culmea, mult mai slab cotat.
– Tabloul de bord – Tratamentul acordat ceasurilor de bord face notă discordantă cu stilul modern al habitaclului și zonei centrale a planșei de bord. În plus, butonul de pornire al motorului este cam ascuns, apăsarea lui intuitivă necesitând o perioadă de acomodare.
– Acces la portbagaj – Chiar dacă are o capacitate de 511 litri, față de 375 la varianta hatchback, Focus în patru uși suferă la capitolul acces. Zona cargo are parte de un clasic capac care nu permite încărcarea obiectelor de dimensiuni diferite – iar Ford nu pare să fi încercat să iasă din zona de confort a categoriei sedan.