Teste

Mini Test Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens – 10 (+) și (-)

Mini Test Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens – 10 (+) și (-)

Renault ne tot povestește de ceva vreme despre cât de mult s-a maturizat modelul electric Zoe de la introducerea sa – promițând chiar îmbunătățiri semnificative odată cu fiecare „generație”. Cifrele sunt de partea sa în versiunea Zoe Z.E. 50 R135 Intens, dar să vedem și cât de multe s-au schimbat per total odată cu apariția cele mai recente versiuni…

Renault Zoe, model complet electric lansat în 2012, este un fost deținător al titlului de cel mai bine vândut EV la nivel european – chiar și anul trecut, atunci când deja se știa despre apariția noii „generații”, termina lupta globală pe locul opt (statisticile luând în calcul numărul total de vânzări pentru modele plug in – atât EV cât și PHEV). O poziție onorantă, dacă luăm în calcul explozia livrărilor pentru americanul Tesla Model 3 și progresul incredibil înregistrat de anumite serii de model exclusive pentru piața din China (BAIC EU, de exemplu, a terminat anul 2019 pe locul doi, conform insideevs.com). De altfel, top 5-ul este alcătuit din trei modele din China și doar două cunoscute și în Vest – Model 3 și fratele de concern Nissan Leaf. Anul trecut, constructorul francez ne-a spus despre Zoe că a ajuns la cea de-a treia generație – o afirmație destul de corectă din punct de vedere „tehnic”. Nu neapărat și vizual – deoarece abia acum diferențele vizuale față de predecesor ar justifica apelativul de „generație nouă”. Anterior, Zoe a primit numeroase îmbunătățiri – însă toate erau mai ales legate de tehnologiile de la bord. La fel ca întreg segmentul electric, Zoe a promovat din liga „amatorilor” în trepte succesive: bateria a urcat de la puțin peste 23 kWh la 41 și acum la 52 kWh, în timp ce motorul electric a crescut și el precum „Făt-Frumos” din poveste – de la 66 la 80 și acum la 100 kW. Pentru noi întâlnirea cu versiunea anterioară este încă proaspătă – și rămânem la părerea de atunci asupra legăturilor strânse cu seria Clio (de altfel întâmplarea a prilejuit și o mică reuniune între cele două modele, într-o culoare foarte asemănătoare și pe un parcurs aproape identic). Acum ambele au fost reîmprospătate complet – iar diferențele și asemănările rămân la fel de izbitoare. Zoe este modelul mai „feminin” și evident dedicat aglomerărilor urbane – în timp ce Clio mizează pe cartea dinamismului eficient (testat pentru revista AMS în eterna versiune 1.5 dCi – care rămâne aceeași campioană a drumurilor extrem de lungi și economice). Subiectiv, Clio rămâne modelul mai expresiv la nivel stilistic – însă Zoe are avantajele sale, inclusiv o poziție mai înaltă la volan pentru șofer (în stil crossover, dar din rațiuni practice – de amplasare a bateriei) și mult spațiu în habitaclu inclusiv pentru locurile din spate. Personal, mă bucur mai ales de asemănările de la interior – Clio (un campion al casei la nivelul finisărilor) a împrumutat din eleganța sa unui model care putea fi ușor botezat cu apelativul de „rățușca cea urâtă” datorită unui cockpit cam neinspirat… și cu multe reduceri de costuri la nivelul calității.

Mini Test Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens – 10 (+) și (-)

Destul însă despre frații de concern – să vorbim mai bine despre ceea ce s-a schimbat față de trecut. Proporțiile generale au rămas cam aceleași – Zoe încă aduce cu un mini-monovolum. Dimensiunile sunt și ele neschimbate – 4084 mm lungime, 1730 mm lățime, 1562 mm înălțime, 2588 mm ampatament – chiar dacă Zoe are acum un design schimbat. Farurile și stopurile cu LED sunt cele mai evidente modificări – însă mai există și altele, cele mai ușor de observat fiind la partea frontală. Revoluția pentru Zoe a avut loc însă la interior – acolo unde se impuneau clar schimbări majore. Planșa de bord este complet nouă, panourile portierelor au parte de noi materiale, iar finisarea și calitatea materialelor a trecut – în sfârșit – la nivelul următor. Era și cazul, deoarece Zoe nu mai trebuie să lupte doar cu modelele pe combustie sau cu fratele japonez mai mare – în Europa segmentul B al modelelor EV se aglomerează rapid, cei mai puternici atacatori fiind doi frați de concern: Peugeot e-208 și Opel Corsa-e. Ambele modele au, în cazul versiunii Zoe Z.E. 50 R135 Intens (Zoe poate fi achiziționat și cu motorul electric de 110 plus bateria anterioară, de 41 kWh) dotări tehnice comparabile: propulsie de 100 kW și acumulatori de aproximativ 50 kWh. Bătălia se va da, în funcție de piață, în zona prețurilor – însă Zoe are totuși un mic avantaj dimensional, fiind diferit de Clio, în timp ce competitorii sunt identici cu variantele convenționale. Evident, cu astfel de acumulatori – și la dimensiunile clasei mici – deja proverbiala „range anxiety” nu prea mai este de actualitate. Astfel, pe parcursul testului ne-am permis chiar extravaganța unui parcurs București – Craiova – București, într-o singură zi și cu o singură încărcare rapidă în orașul din Bănie. În urmă cu un an vă mărturiseam că nu sunt „early adopter” în zona EV – iar asta nu are legătură cu încrederea acordată segmentului modelelor electrice. Pur și simplu nu este foarte comod să fii proprietar de EV în România – mai ales că în ultimul timp încărcarea nu mai este la fel de „gratis” ca înainte și prețurile sunt de multe ori adevărate invitații la întoarcerea către combustia internă… Există și soluții – aplicații și jonglări cu diferite bonusuri – însă cea mai bună ține de fapt de componenta umană: utilizatorii de EV-uri se ajută între ei ca într-o comunitate, unită de pasiunea comună pentru tehnologie și/sau mediul înconjurător. Poate chiar și de performanțe, dar despre asta vom discuta un pic mai încolo.

Mini Test Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens – 10 (+) și (-)

Dacă exteriorul rămâne cât se poate de Zoe, am remarcat cum noua strategie a constructorului francez își pune amprenta și asupra interiorului – modelul electric fiind printre primele care adoptă noul sistem de infotainment Easy Link. Calitatea materialelor a fost și ea vast îmbunătățită – iar instrumentarul de bord digital este ușor de configurat și utilizat. Locurile din față au dimensiuni generoase și sunt confortabile la drumuri lungi – în timp ce bancheta este și ea perfect utilizabilă atât urban cât și extra-urban. Portbagajul de aproape 340 de litri este mai amplu decât ceea ce oferă rivalii – aproximativ 265 de litri la Corsa-E și e-208, însă ne-am fi bucurat dacă ar fi ajuns și aici moda compartimentului ascuns sub tăblia portbagajului. La fel ca la Clio și Captur, Zoe vine cu noul sistem de infotainment Easy Link – acesta respectă orientarea portret de pe modelele superioare din gamă însă vine la pachet cu o interfață mult îmbunătățită și conexiune rapidă cu Android Auto / Apple CarPlay. Renault oferă de toate pentru toate gusturile – de la ecranul tactil de 7 inchi la cel de 9,3 inchi cu sistem de navigație și audio Bose, la pachet cu modul portret, cel testat și de noi pe Zoe Z.E. 50 R135 Intens. La olaltă cu noile materiale, Zoe chiar se simte ca un model de nouă generație, nu doar o îmbunătățire dictată de evoluția tehnologiilor. O contribuție importantă vine și din partea noului „pachet tehnologic”, însă recunosc că Zoe poate fi considerat un companion excelent pentru doritorii de modele citadine – un interior modern, mai ergonomic și stilat, plus dimensiuni generoase ale habitaclului.

Mini Test Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens – 10 (+) și (-)

În plus, infrastructura electrică de la bord a fost și ea reproiectată de inginerii Renault, astfel încât Zoe are de acum o integrare completă a tuturor senzorilor și a funcțiilor automate care sunt esențiale pentru noile sisteme de asistență a șoferului (ADAS) – și nu sunt deloc puține: recunoașterea limitelor de viteză, tempomat cu limitator de viteză, asistență la menținerea benzii de rulare, asistent pentru faza lungă, etc. Mai lipseau doar capabilitățile semi-autonome pentru ca pachetul să fie cu adevărat complet – însă am senzația că printre primele îmbunătățiri din ciclul de viață al noii generații vor include și așa ceva. Așa cum spuneam, clienții din România pot opta între două motoare – 80 sau 100 kW (110 sau 135 CP) – însă se mai pot alege și între trei variante de echipare (Life, Zen şi Intens). Ultimele două sunt cele demne de luat în considerare ca adevărați urmași pentru modelul anterior – trecând la acumulatorii de 52 kWh (autonomie maximă WLTP de 395 km) și motorul electric mai puternic. Acesta, spre deosebire de unul convențional, pare la fel de eficient ca și cel de pe modelul anterior – promițând un consum mediu omologat WLTP de 17,7 kWh față de 17,2 kWh pentru varianta de 110 CP și 41 kWh. Cu încântare pot în sfârșit să raportez o mică „minune” – am reușit în sfârșit să înving consumul mediu dat de constructor, cu un rezultat final de 13,4 kWh! Am totuși impresia că secretul este unul simplu – ca orice automobil electric Zoe este mult mai eficient în oraș decât pe autostradă, iar ciclul combinat WLTP include probabil și viteze de croazieră ridicate. Realitatea este că pe autostradă nu am îndrăznit să trecem de 110 km/h decât arareori, în timpul depășirilor. Și nu pentru că Zoe nu ar putea – acum ajunge la 100 km/h în 9,5 secunde și are o viteză maximă de 140 km/h – ci datorită caracteristicii de bază a unui EV: automobilele electrice sunt mai eficiente în oraș, unde pot recupera energie din plin, față de parcursurile lungi la viteze mari…

Mini Test Renault Zoe Z.E. 50 R135 Intens – 10 (+) și (-)

Sigur, putem argumenta asupra faptului că Zoe este o citadină – însă vă invit să trageți concluziile după ce veți lectura și părerea colegului meu Dan Scarlat legată de testul său cu „fratele” Clio 1.5 dCi… Evident, cam orice pasionat de EV-uri știe despre acest antonim de eficiență raportat la modelele pe combustie, însă eu tot îmi doresc să ajungem în sfârșit la momentul în care această alegere „verde” nu va mai include și un astfel de compromis major. În rest, noua versiune Zoe Z.E. 50 R135 Intens nu dezamăgește câtuși de puțin din punct de vedere dinamic. Cei câțiva cai putere în plus se simt – mai ales că avem de-a face cu un supermini de aproape 1,6 tone – iar autonomia sporită (nu chiar aproape de 395 km, dar binișor peste 300 km oricum) dă multă liniște și pace interioară utilizatorului. În oraș Zoe Z.E. 50 R135 Intens este o încântare – plecările de pe loc de la semafor rivalizează cu demarajul unei motociclete sport, iar noul schimbător electronic include modul de conducere „B” care aproape că elimină necesitatea utilizării pedalei de frână. Acesta necesită un timp de adaptare – în special la capitolul anticipare – însă în oraș reprezintă un atu incontestabil peste utilizarea modelelor clasice, fie ele și dotate cu transmisie automată. Silențiozitatea este și ea la cote maxime – cu excepția unui palier de viteză în care Zoe își dezvoltă o „voce” de OZN, dedicată avertizării pietonilor cu privire la prezența sa în apropiere. Chiar și pe autostradă Zoe păstrează rezerve de putere în timpul reprizelor (oficial, timpul de accelerare de la 80 la 120 km/h este de 7,1 secunde) – însă micul EV este o încântare mai ales pe zonele inter-urbane, atunci când utilizatorul rămâne în zona sa de confort, de până la 110 km/h. Propulsorul electric cu un cuplu instantaneu de 245 Nm îmbie la parcursuri dinamice și în ciuda caroseriei înalte Zoe nu dezamăgește la nivelul ținutei de drum – masa proprie ridicată, amplasarea acumulatorilor la nivelul podelei pentru un centru de greutate coborât și repartizarea roților către extremități sunt cea mai evidentă explicație. Gena Renault Sport pare adânc inscripționată chiar și în Zoe, un model care de altfel nu are absolut nici un fel de pretenții sportive – însă adevărul este că acest EV îi va oferi mai multă încredere decât s-ar aștepta cel de la volan.

+ instrumentarul digital – Diferit din punct de vedere vizual față de cel de la Clio, însă de dimensiuni sporite față de predecesor (10 inchi). Este foarte lizibil și oferă destul de multe opțiuni de personalizare.
+ cardul „mâini libere” – Pare deja o soluție clasică, însă în continuare Renault are una dintre cele mai comode și eficiente implementări de pe piață. Practic, mica cartelă poate fi efectiv uitată în geanta unei doamne sau portofelul unui domn.
+ spațiul în habitaclu – O bună parte din soluțiile constructive sunt comune cu ale modelului Clio, însă Zoe îl depășește clar pe acesta la nivelul spațiului interior, chiar și cu acumulatorii care „fură” spațiu din podea.
+ dinamica – În testul anterior cu Zoe apreciam „normalitatea” cu care se poate trece de la un model de clasă mică convențional la acest EV. Bonus, versiunea Zoe Z.E. 50 R135 Intens aduce și o potențială (rămâne la alegerea șoferului) atitudine de condus orientată către dinamism.
+ Simplitatea în utilizare – Comenzi cât se poate de clasice și nimic în plus – totul vine în ajutorul șoferului pentru a se simți la fel ca într-un automobil „normal”. EV va fi însă noul standard, fie că ne place sau nu – pentru binele nostru și al urmașilor noștri

+/- sistemul Easy Link – Un pas înainte față de versiunile anterioare – cu o interfață mai modernă și o grafică adaptată noului deceniu. Mai există totuși aspecte de îmbunătățit, atât la nivelul funcționalității cât și al ergonomiei.
+/- compartimente depozitare – Destul de ample și numeroase în habitaclu (Zoe are chiar și încărcare inductivă pentru smartphone), în timp ce portbagajul este superior rivalilor din segment. Renault nu oferă, din păcate, „podea falsă” pentru portbagaj – astfel încât cablurile de încărcare și un element important al sistemului audio rămân permanent la vedere.
+/- design – Renault a mers pe o cale eficientă cu Zoe – stilul exterior a fost schimbat doar pe „ici-pe-colo”, în timp ce doar interiorul a avut parte de modificările prin „părțile esențiale”.

– încărcarea rapidă – Ar trebui să fie cel mai mare atu pentru noua versiune de Zoe. Însă Renault a ales să propună sistemul DC de 50 kW opțional (750 euro, indiferent de versiune) și să coboare nivelul maxim al încărcării AC (Type 2) de la peste 40 la 22 kW.
– prețul – Renault Zoe costă de la 30.350 de euro, preț de listă. Însă pentru motorizarea de 100 kW și acumulatorii de 52 kWh trebuie plătit minim 32.250 euro – în timp ce Corsa-E pornește de la 29.600 euro și e-208 de la 29 990 €, cu TVA.

Aurel Niculescu

Adaugă comentariu

Click aici pentru a comenta

PUBLICITATE

ABONAMENTE

PUBLICITATE

NEWSLETTER



AUTODNA

PUBLICITATE