Home Auto util Modele auto dotate cu motor boxer

Modele auto dotate cu motor boxer

de George Grosu
blank

În prezent, doar producătorii auto Porsche și Subaru continuă tradiția utilizării motoarelor de tip boxer cu cilindri opuși la 180 de grade dar în trecut s-au aflat și în dotarea unor modele de la Alfa Romeo, Citroen, Ferrari, Lancia, Toyota și Volkswagen.

Astăzi, motoarele boxer sunt asociate în principal cu doi producători de automobile: Subaru și Porsche și nu este chiar o coincidență pentru că acești producători au fost, de fapt, cei care au realizat dezvoltarea și perfecționarea acestui tip de motor de-a lungul anilor, ne lăsând loc altor producători care au introdus motorul boxer pe unele modele care au avut mai mult sau mai puțin succes. 

Nu dorim să creem o polemică în ceea ce privește prima aplicație a motorului boxer de către o marcă anume sau un vehicul, pentru că nici în prezent nu este clar cine a adoptat de fapt primul motor boxer. Primele dovezi datează de la sfârșitul secolului al XIX-lea unde se pare că acestea au fost utilizate în domeniul aeronautic iar ulterior au fost implementate pe motociclete și automobile. Astăzi, desigur, ne concentrăm pe această din urmă categorie iar pe unele dintre modele pe care au fost implementate le găsiți mai jos în galeria foto. Unele dintre aceste modele par destul de cunoscute, în timp ce altele sunt adevărate rarități.

Motorul Boxer cu cilindri opusi sau motorul cu cilindri opusi în V la 180° sunt motoare cu combustie în care cilindrii formează un unghi de 180° în raport cu blocul motor. Diferența, care uneori creează discuții, între cele două tipuri de motor este dată de poziționarea chiulasei și bielei pe arborele cotit.

În cazul motorului boxer capetele bielei de legătură sunt montate separat, la un unghi de 180°, pe un suport propriu separat de volantele arborelui. La motorul cu cilindri opusi în V la 180°, bielele de legătură sunt montate pe același suport, un exemplu în acest sens sunt motorul Bourke și motoarele Ferrari V12 din anii ’70, cum ar fi cel utilizat pe modelul de competiții 312 B2 sau de serie 365 GT4 BB.

Motoarele cu cilindri opuși în V și motoarele boxer sunt uneori înțelese ca fiind aceeași categorie de motoare, dar în realitate sunt de fapt foarte diferite. În primul caz avem câte un suport pentru fiecare bielă de legătură iar în al doilea caz fiecare suport este conectat la două biele de legătură, ceea ce face ca boxerul să fie foarte echilibrat, în timp ce în celălalt caz forțele generate de cele două pistoane opuse sunt în concordanță și nu se anulează reciproc, ci se adaugă unul la celălalt, din acest motiv, o astfel de schemă este utilizată numai dacă motorul este foarte fracționat.

Principalul avantaj dat de motorul boxer este echilibrul, deoarece forțele generate de mișcarea pistoanelor se anulează reciproc, în timp ce în cazul unui motor cu cilindri opuși, având pistoanele care funcționează în aceeași direcție, există vibrații puternice.

Prin urmare, motoarele boxer în comparație cu motoarele cu cilindri opuși dispiși în V nu necesită adoptarea unor contra-arbori de echilibrare care anulează vibrațiile, în timp ce la ambele, datorită configurației plate, reduc centrul de greutate al blocului motor și, prin urmare, al întregului vehicul în comparație cu motoarele cu cilindri în linie și cele cu cilindri dispuși în V.

Defectele lor comune, pe de altă parte, sunt gabaritul mai mare, precum și complexitatea tehnică mai mare a realizării. În acest din urmă caz, blocul motor are două cartere și două chiulase. Acest lucru implică duplicarea părților de distribuție (curea sau lanț și arbori cu came) și a conductelor de admisie și de evacuare.

Volkswagen-ul Beetle este unul din primele automobile de serie echipate cu motor de tip boxer și cu siguranță unul dintre cele mai faimoase automobile din istorie, precum și unul dintre cele mai bine vândute vreodată. Automobilul german a debutat în anul 1938 și a rămas în producție până în anul 2003, totalizând un număr de 21.529.464 exemplare. Modelul german era propulsat cu o unitate boxer montată pe puntea spate, răcită cu aer având 4 cilindri și capacități cuprinse între 1,1 litri și 1,6 litri, în funcție de versiune și care se afla cu mici modificări inclusiv în dotarea elegantului Karmann-Ghia și iconicul Transporter (T1 și T2) aflate în gama contemporană al aceluiași producător Volkswagen.

Un alt model cu siguranță la fel de iconic este și Porsche-ul 911. Prima generație Porsche 911 a debutat în 1963, fiind echipată cu un boxer cu 6 cilindri de 2,0 litri și 130 CP, răcit cu aer și poziționat în partea din spate. Același tip de motor boxer s-a aflat și în echiparea modelului predecesor 356 dar în acest caz acesta avea 4 cilindri și o capacitate cuprinsă între 1,1 și 2 litri. Modelul sport cabrio Boxter lansat în 1996 a fost cel de-al doilea model Porsche echipat cu un astfel de motor dar răcit cu apă. Chiar și astăzi, cea mai recentă generație 911 (seria 992), păstrează în linii mari același aspect, ajungând cu motorul său boxer în 6 cilindri răcit cu apă la 580 CP în versiunea super sport Turbo S dintr-o capacitate de 3,7 litri.

Puțin cunosc faptul că, primul producător auto japonez care a introdus motorul boxer pe modelele sale nu a fost Subaru în anul 1966, ci Toyota cu modelul Publica din clasa mică care a fost lansat cu cinci ani mai devreme, dar cu foarte puțin succes pe piață. În echipamentrul de serie al modelului japonez produs până în anul 1968 nu erau incluse sistemul de încălzire, oglinzile retrovizoare exterioare și scaunele cu spătar reglabil. Motorul era un boxer cu 2 cilindri de 0,70 litri care dezvolta 35 CP. Cel mai recent model Toyota dotat cu un motor boxer a fost coupe-ul sport GT86, dezvoltat în colaborare cu Subaru și, al cărui model echivalent se numește BRZ.

Majoritatea cunosc foarte bine primul Fiat 500 lansat în 1957, însă foarte puțini au auzit de modelul Steyr-Puch Fiat 500. În al doliea caz este vorba de un model produs de compania austriacă Steyr-Daimler-Puch și care este de fapt o variantă a Fiat-ului Nuova 500. Modelul austriac a fost construit sub licență cu diferite motorizări și configurații între anii 1957 – 1975. Diferențele față de versiunea italiană se regăseau la unele detalii de la exteriorul caroseriei și prin adoptarea unui motor boxer cu răcirea pe aer având 2 cilindri care era mai puternic decât cel al modelului original Fiat 500. Respectivul motor avea capacități de 493, 643 și 660 cmc și dezvolta puteri cuprinse între 16 și 41 CP. Din acest model au fost comercializate un număr de aproximativ 60.000 de unități.

Cel mai faimos Citroen cu motor boxer este, fără îndoială, legendarul 2CV lansat în 1948 și care s-a bucurat de o carieră longevivă până în 1990. Motoarele acestuia aveau 2 cilindri, răcirea pe aer, capacități de 0,4 și 0,6 litri și dezvoltau puteri cumprinse între 10 și 29 CP. Cu același tip de motor bicilindric au fost dotate inclisiv modelele Dyane, Ami 6 /8 și Visa. În anul 1970 odată cu lansarea modelului compact GS/GSA își face debutul o nouă generație de motoare boxer răcite cu aer având 4 cilindri, capacități cuprinse între 1,1 și 1,3 litri și puteri de 57 – 61 CP și care s-au aflat înclusiv în dotarea modelului din clasa mica Axel (varianta de export a Oltcit-ului Special/Club care a fost dotat inclusiv cu motorul boxer de 0,6 litri și 34 CP) considerat ultimul model Citroen de concepție proprie.

În ciuda look-ului tipic american al anilor ’60, modelele gamei Chevrolet Corvair erau destul de deosebite din punct de vedere tehnic în raport cu standardele americane din acea perioadă. Astfel, motorul aflat în dotare era un boxer răcit cu aer cu 6 cilindri de 2,3 litri care dezvolta 150 CP și era poziționat în consola din spate. Modelul dispunea de o transmisie de tip Transaxle având cutia de viteze, ambreiajul și diferențialul într-un bloc comun și suspensie independentă. Dar cel mai curios lucru este faptul că acest model Chevrolet împreună cu modelul Oldsmobile Jetfire, sunt considerate primele automobile de serie cu motor turbo. Datorită unui design considerat mai puțin atractiv și cu o distribuție a greutății care nu era una optimă în urma căreia a fost implicat în nenumărate accidente, modelul american nu a înregistrat succesul comercial estimat de conducerea General Motors. În anul 1965, activistul și politicianul american Ralph Nader a publicat o carte numită „Dangerous at Any Speed”, dedicând unul dintre capitole modelului Chevrolet Corvair.

Începând din anul 1972 și până în a doua jumătate ai anilor ’90, producătorul italian Alfa Romeo a montat pe modelele sale compacte motoare boxer cu 4 cilindri având răcirea pe apă,  capacități cuprinse între 1,2 și 1,7 litri care furnizau puteri cuprinse între 61 și 132 CP. Modelul Alfasud care a fost intorodus în producție în 1972 a fost primul dotat cu un motor cu o astfel de configurație a cilindrilor. Tradiția a continuat cu succesorul acestuia Alfa 33 lansat în 1983, Alfa Arna (un joint venture dintre Alfa Romeo și Nissan) prezentat în 1983 și cu succesorul lui Alfa 33, modelele Alfa 145/146 care au debutat în 1994.

Primul automobil de serie cu tracțiune față de producție italiană a fost Lancia Flavia, model din clasa medie superioară care a avut prezentarea în 1960. Motorul boxer în cazul Lanciei avea 4 cilindri, răcirea cu apă, capacitatea de 1,5 litri și dezvolta 78 CP. Ulterior gama de motorizări boxer a fost extinsă cu unități de 1,8 și 2 litri alimentate cu carburator sau injecție și care se regăseau inclusiv la modelul succesor 2000 (o evoluție a modelului Flavia) din 1971. Modelul Gamma din clasa superioară lansat în 1976 beneficia de asemenea de motorizări tip boxer cu 4 cilindri de 2 și 2,5 litri care furnizau 120 și respectiv 140 CP.

În istoria constructorului italian Ferrari sunt cunoscute două modele de serie echipate cu motor cu cilindri opuși dispuși în V la 180°. Primul dintre ele a fost 365 GT4 BB (Berlinetta Boxer) care a avut premiera în anul 1971 și care era propulsat de un motor cu răcirea pe apă poziționat central, având 12 cilindri, capacitate de 4,4 litri și care furniza 344 CP. Acesta asigura modelului Ferrari performanțe de top pentru acea perioadă: accelerație 0 – 100 km/h în 5,4 secunde și viteză maximă de 300 km/h. Succesorul acestuia, modelul Testarossa lansat în 1984 avea același tip de motor dar cu o capacitate majorată la 4,9 litri și cu o putere de 390 CP. Cu unele îmbunătățiri, motorul respectiv s-a aflat inclusiv în dotarea evoluțiilor modelului Testarossa: F512 în 1991 și F512M în 1994.

Aproape orice model Subaru de clasă medie (1800, Leone, Legacy, Impreza) sport (XT, SVX, BRZ) sau off road (Outback, Forester, XV, Tribeca) din ultima jumătate de secol s-ar putea încadra în această listă începând cu modelul compact 1000 introdus în 1966 și echipat cu un motor boxer cu 4 cilindri răciți cu apă având cilindreea de 977 cmc și capabil să dezvolte 55 CP. Ajungând în zilele noastre, trebuie menționat faptul că, cea de-a treia generație a modelului Outback deține un record. La începutul anului 2008, pe acest model și-a făcut debutul primul motor boxer diesel produs vreodată. Este vorba de un motor supraalimentat de 2 litri cu 150 CP și 350 Nm montat ulterior inclisiv pe modelele Forester, Legacy Sports Tourer și Impreza.

Foto: Producători; Arhivă

blank
Motor boxer Volkswagen
blank
Motor boxer Citroen
blank
Motor boxer Porsche
blank
Motor boxer turbo Porsche
blank
Motor boxer Porsche cu răcire pe apă
blank
Motorul cu cilindri opusi în V Ferrari
blank
Motor boxer Alfa Romeo
blank
Motor boxer diesel Subaru
blank
Motor boxer Chevrolet
blank
Volkswagen Beetle 1303 1972
blank
Volkswagen Transporter T1 1950
blank
Volkswagen Karmann Ghia 1970
blank
Toyota Publica 1961
blank
Toyota Publica 1961
blank
Porsche 356 1955
blank
Porsche 911 Seria F 1963 & Seria 991 2011
blank
Porsche 911 Seria F 1969 & Seria 992 2019
blank
Gama Chevrolet Corvair 1961
blankblank
Steyr-Puch Fiat 500 1957
blank
Steyr-Puch Fiat 500 1957
blank
Citroen 2CV 1950
blank
Citroen Ami6 1961
blank
Citroen Dyane 1968
blank
Citroen GS 1970
blank
Citroen Visa 1978
blank
Citroen Axel 1984
blank
Lancia Flavia 1960
blank
Lancia Gamma 1976
blank
Ferrari 365 GT4 BB 1972
blank
Ferrari Testarossa 1984
blank
Alfa Romeo Alfasud 1972
blank
Alfa Romeo 33 1983
blank
Alfa Romeo Arna 1983
blank
Alfa Romeo 145 1994
blank
Subaru 1000 1966
blank
Subaru Leone I 1972
blank
Subaru Leone II 1979
blank
Subaru Leone III 1984
blank
Subaru XT 1985
blank
Subaru Legacy I 1989
blank
Subaru SVX 1992
blank
Subaru Impreza I 1993
blank
Subaru Outback I 1996
blank
Subaru Forester I 1997
blank
Subaru Tribeca 2005
blank
Subaru XV 2012
blank
Subaru Outback III 2008

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.

Acest site utilizeaza "cookies". Accept Ce înseamnă "Cookie"?