Home Auto util Modele cu tracțiune integrală care se încadrează ca Vehicul Istoric

Modele cu tracțiune integrală care se încadrează ca Vehicul Istoric

de George Grosu

Pentru pasionații sporturilor de iarnă și în același timp colecționari de automobile clasice din țara noastră, ne-am gândit să venim în sprijinul acestora pentru a găsi mai ușor un automobil cu tracțiune integrală cât mai adecvat cerințelor lor din oferta bogată de modele ale producătorilor auto care erau la modă în anii ’80. În acest scop, am realizat o listă cu aceste modele care se încadrează la categoria Vehicul Istoric.

În aceste articol nu ne vom referii la modelele de tip off road ci la modelele normale care oferă un confort bun la rulare și siguranță ridicată pe carosabil umed sau acoperit cu zăpadă dar fără să ofere posibilitățile ridicate pentru escapadele pe teren accidentat precum oferă modelele din clasa off road.

La începutul anilor ’80, producătorii auto au început să introducă treptat tracțiunea integrală pe modelele stradale din majoritatea claselor începând cu clasa mini cu modele gen Autobianchi/Lancia Y10 4WD și până la clasa lux precum Audi V8 sau sport ca Porsche 911(seria 964) Carerra 4. Totuși,inițiatorul introducerii acestui concept de transmisie pe un automobil normal (nu off road), a fost producătorul britanic Jensen care în colaborare cu specialistul britanic pe acest tip de transmisii, Ferguson, a oferit transmisia integrală începând din anul 1966 pe modelul Jensen FF care se baza pe modelul Interceptor. Acest sistem de transmisie a servit în 1978 ca model pentru off road-ul german Volkswagen Iltis iar mai târziu, același sistem complet revizuit și îmbunătățit a fost implementat în 1980 pe modelul Audi Quattro. Producătorul auto german din Ingolstadt cu modelul său coupe, a fost considerat la acel moment inițiatorul introducerii transmisiei intergrale permanente în producția de serie pe un model stradal. Transmisia integrală permanentă utilizată pe Audi Quattro era prevazută cu doua diferențiale dinre care unul central și unul posterior, ambele blocabile manual.

Cu toate acestea, constructorul japonez Subaru a oferit opțional începând din anul 1972, tracțiunea integrală neprmanentă pe modelul de clasă medie 1800/Leone comercializat cu succes în căteva zeci de mii de exemplare. În cazul lui Subaru, la debut, tracțiunea integrală era acționată mecanic cu ajutorul unei manete iar mai târziu printr-un sistem electro pneumatic prin apăsarea unui buton aflat în bord. Din lipsa unui diferențial central, transmisia pe toate roțile putea fi utilizată numai pe teren accidentat sau pe suprafețe alunecoase.

Ca urmare a succesului obținut de Audi Quattro în campionatul mondial de raliuri cu cele două titluri în 1982 și 1984 dar și a unei ingenioase campanii publicitare, producătorul german a introdus transmisia integrală la toate modelele sale din gamă iar majoritatea producătorilor auto au început încă din prima jumătate a anilor ’80 să ofere în gama lor cel puțin un model cu transmisie integrală. Unele dintre aceste modele au fost uitate complet, în timp ce altele se bucură de statutul de cult. Transmisia integrală permanentă a fost utilizată cu succes și în WRC, acolo unde constructorul italian Lancia a obținut numai puțin de șase titluri mondiale la constructori între anii 1987 – 1992 cu legendarul model Delta HF 4WD/HF Integrale.

Ne-am uitat în jurul ofertelor și am alcătuit o listă cu modelele stradale din anii ’80  având transmisie integrală permanentă sau cuplabilă care se încadrează deja la categoria „Vehicul Istoric” precum și pe cele lansate în anul 1992 care urmează și ele să se încadreze în această categorie și cunoscute ca modele youngtimer.

Mai jos am alcătuit o listă cu modele cu tracțiune integrală care se încadrează ca Vehicul Istoric:

Alfa Romeo 33 1.5 4×4  / 1.7 Q4

Alfa Romeo 155 Q4

AMC Eagle SX4

Audi 80 Quattro

Audi 90 Quattro

Audi 100 Quattro

Audi 200 Quattro

Audi Coupe Quattro

Audi Quattro

Audi V8

Autobianchi/Lancia Y10 4WD

BMW 325 IX

BMW 525IX

Citroen BX 4×4

Fiat Panda 4×4

Fiat Tempra 2.0I 4×4 Station Wagon

Ford Sierra 4×4

Ford Sierra Cosworth Turbo 4×4

Ford Scorpio 4×4

Jensen FF

Lancia Delta HF 4WD/ HF Integrale

Lancia Prisma Integrale

Lancia Dedra Integrale

Mazda 323 GTX 4WD

Mazda 626 GLX 4WD

Mercedes 300E/TE 4 Matic

Mitsubitshi Lancer 4WD

Opel Vectra 4×4

Opel Calibra 16V/Turbo 16V 4×4

Peugeot 405 Mi16 4×4

Porsche 911 (964) Carrera 4

Renault 21 Turbo Quadra

Renault Espace Quadra

Subaru Justy 4WD

Subaru Impreza 4WD

Subaru 1800 4WD

Subaru Leone 4WD

Subaru Legacy 4WD

Subaru XT 4WD

Subaru SVX

Subaru Libero 4WD

Toyota Corolla 4WD

Toyota Celica Turbo 4WD

Volkswagen Golf Syncro

Volkswagen Golf Country

Volkswagen Passat Variant Syncro

Foto: Producători

Interior spate
Alfa Romeo 155 Q4
AMC Eagle SX4
Audi 80 Quattro
Audi 90 Quattro
Audi 100 Avant Quattro
Audi 200 Avant Quattro
Audi V8
Audi Quattro
Autobianchi/Lancia Y10 4WD
BMW 325 IX
BMW 525IX
Citroen BX 4x4
Fiat Panda 4x4
Fiat Tempra 2.0I 4x4 Station Wagon
Ford Sierra Turnier 4x4
Ford Scorpio Turnier 4x4
Lancia Delta HF 4WD
Lancia Prisma Integrale
Lancia Dedra Integrale
Mazda 323 GTX 4WD
Mazda 626 GLX 4WD
Mercedes 300E 4 Matic
Mitsubitshi Lancer Wagon 4WD
Opel Vectra 4x4
Opel Calibra Turbo 16V 4x4
Peugeot 405 Mi16 4x4
Porsche 911 (964) Carrera 4
Renault 21 Turbo Quadra
Renault Espace Quadra
Subaru Justy 4WD
Subaru 1800 4WD
Subaru Leone 4WD
Subaru Legacy 4WD
Subaru XT 4WD
Subaru SVX
Subaru Libero 4WD
Toyota Celica Turbo 4WD
Toyota Corolla Station Wagon 4WD
Volkswagen Golf II Syncro
Volkswagen Golf Country
Volkswagen Passat II Variant Syncro
Alfa Romeo 33 Giardinetta 4x4
Jensen FF
Jensen FF
Jensen FF

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.