Înainte de MP al Canadei, FIA a anunțat în detaliu noile reguli din Formula pentru 2026. Prezentăm în continuare toate reglementările tehnice.
Formula 1 se va transforma radical începând cu sezonul 2026 și scopul pentru care noile reguli au fost create are în vedere sustenabilitatea, siguranța, utilizarea unor tehnologii de avangardă care toate să ducă la un spectacol mai atractiv. Să le luăm pe rând.
Propulsie
Scopul FIA a fost ca aproape 50% din putere să fie electrică și acesta a condus la modificări radicale. dacă înainte motorul electric MGU-K care era conectat la arborele cotit al motorului termic furniza 120 kW, acum acesta va furniza 350 kW adică de trei ori mai mult. Și acum problema este cum să se încarce bateria suficient de mult pentru a putea alimenta un motor electric atât de puternic?
Din 2026, motorul termic ca dezvolta circa 400 kW (545 CP) iar motorul electric MGU-K alți 350 kW (475 CP). Astfel, vor fi în total 1020 CP cu bateria încărcatî 100%. Pentru a limita puterea motorului termic, presiunea de supraalimentare a fost limitată la 4,8 bar iar raportul de compresie a fost redus de la 18:1 la 16:1.
În același timp s-a renunțat la unitatea MGU-H care nu mai este necesară deoarece puterea motorului termic s-a redus considerabil. Acest motor electric era plasat între turbina antrenată de gazele de evacuare și compresorul turbinei plasat pe traseul de admisie, direct pe arborele turbinei.
Dimensiuni și mase
Noile mașini de Formula 1 vor fi mai ușoare și mai compacte. Ampatamentul a fost redus de la 3.600 la 3400 mm, lățimea mașinii a fost micșorată de la 2.000 la 1.900 mm, aripa față este mai îngustă cu 100 mm, iar jantele au rămas de 18 inchi însă lățimea pneurilor a fost redusă cu 25 mm în față și 30 mm în spate. Doar două flapsuri sunt permise în față și trei în spate. Lățimea podelei a fost redusă cu 150 mm și aceasta va fi plată pe o suprafață mai mare, difuzorul spate fiind mai puțin agresiv. Toate aceste măsuri vor reduce forța de apăsare cu 30% și rezistența la înaintare cu 55% pentru a eficientiza consumul motorului electric.
Masa mașinilor a fost redusă cu 30 kg, de la 798 la 768 kg. Aceasta este compusă din 722 kg masa efectivă a mașinii și 46 kg jantele și pneurile.
DRS-ul va fi înlocuit de un nou sistem. Pentru a nu încetini pe liniile drepte deoarece este nevoie de accelerația la maxim acolo unde este posibil pentru a încărca bateria, va exista o aerodinamică activă pentru prima oară în Formula 1. la apăsarea unui buton aripa față și eleronul se orientează perfect orizontal pentru o rezistență minimă la înaintare. la fel ca în cazul sistemului DRS, pilotul va primi un semnal acustic pentru a activa ceea ce se numește modul X pentru rezistență minimă.
Pentru spectacol, FIA a dezvoltat un sistem nou care va face depășirile mai spectaculoase. Este un extra boost cunsocut sub denumirea de “Manual Override” care permite pilotului să acceseze o putere electrică suplimentară pentru un tur dacă este aproape de un rival pe care se pregătește să îl depășească. Puterea electrică suplimnentară este disponibilă doar de la 290 km/h în sus.
Regulamentul în cifre
Propulsie
Regulamentul F1 pentru 2026 în cifre
Motorul: V6 la 90 grade
Cilindreea: 1.600 cc
Supraalimentare: turbo
Alezaj maxim: 80 mm
Compresie maximă: 1:16
Presiune maximă de supraalimentare: 4,8 bar
Turația maximă a motorului: 15.000 rpm
Turația maximă a turbinei: 150.000 rpm
Combustibil: E100
Capacitate rezervor: 100 kg (aprox. 135 litri)
Putere motor termic: aprox. 400 kW (545 CP)
Debit maxim de energie: 3.000 MJoule/h
Motor electric: MGU-K
Putere motor electric: aprox. 350 kW (475 CP)
Cuplu maxim MGU-K: 500 Nm
Energie în baterie: 8,5 MJoule/lap
Extra Boost: 350 kW de la 290 km/h la 337 km/h
Greutate minimă a întregului sistem de propulsie: 185 kg
din care motorul termic, turbocompresorul, electronica de putere: min. 130 kg
Turbocompresor: min. 12 kg
MGU-K: min. 16 kg
Arbore de ieșire: min. 4 kg
Baterie: min. 35 kg
Unități permise/pilot/an
a) 3 motoare termice, 3 turbocompresoare, 3 sisteme de evacuare
b) 2 baterii, 2 MGU-K
Ore de testare la banc permise în 2026: 700 h (motor termic), 500 h (motor electric).
Buget permis: 130 de milioane de dolari pe an începând cu 2026
Tren de rulare
Ampatament: max. 3.400 mm
Lățime: max. 1.900 mm
Greutate minimă: 768 kg, inclusiv șoferul
DRS: aripă față și aripă spate
Aripa spate: 3 elemente, reglabile
Aripa față: 2 flapsuri, reglabile
Jante: 18 inchi
Lățimea pneurilor: 705 mm (față), 710 mm (spate)
Podea: Aproape în întregime plată
Difuzor: mai puțin agresiv
Deflectoare: Deflectorul în fața pragurilor înlocuiește aripioarele față