Am avut ocazia din postura de pasager să iau contact cu Ineos Grenadier, un off-roader clasic fără compromisuri care va fi disponibil începând din toamnă și pe piața românească.
Povestea
Povestea pare a fi un film cu James Bond doar că este 100% reală. Miliardarul britanic Sir Jim Ratcliffe, 69 ani, proprietarul concernului de produse chimice Ineos, s-a supărat în momentul în care Land Rover a decis să renunțe la soluția cu șasiu separat pentru actualul Defender. Sir Jim își dorea în continuare o mașină de muncă și de aventură și nu mai avea de unde să o cumpere. În primă fază, omul a încercat să cumpere planurile fostului Defender în scopul de a-l produce pe cont propriu. Doar că Land Rover nu a vrut să i le vândă. Și atunci Jim a decis să își construiască propria jucărie de la zero. Se întâmpla în 2017.
Atunci am crezut că este o glumă însă ulterior s-a dovedit că oamenii ținteau la nivel foarte înalt. Astfel, Sir Jim a alocat 1 miliard euro pentru acest proiect și anul trecut a cumpărat fosta uzină Smart din Hambach, Germania, unde va fabrica 80.000 unități pe an. Mașina, numită Ineos Grenadier după numele pub-ului din Londra unde Sir Jim și câțiva amici au decis să pornească de la zero în construcția acestui off-roader, se va vinde în Europa, Africa, America de Sud, Australia și Noua Zeelandă dar are deja cereri și din America de Nord.
Strategia lui Sir Jim a fost simplă: luăm tot ce e mai bun ce banii pot cumpăra. Adică, specialiști de la Magna și AVL, uzină de la Mercedes, motoare și cutii de la BMW, reductor de la Tremec, punți de la Carraro, arcuri de la Eibach, amortizoare Koni, frâne Brembo.
Tehnica
Grenadier are exact ce noul Defender nu mai are și anume șasiu separat. Un șasiu full box în scară cu o grosime a tablei de 3,5 mm protejată împotriva coroziunii, punți heavy duty furnizate de producătorul italian Carraro, specialist în punți pentru tractoare, protecții pe dedesubt în față, spate și la rezervor, reductor cu 2 trepte produs de americanii de la Tremec cu raport de reducere 2,5:1 (funcționează până la 70 km/h) și rezervor exterior de răcire cu ulei, diferențial central blocabil manual ca și reductorul plus diferențiale blocabile mecanic față și spate opțional (produse de Eaton Industries, sunt standard la echiparea Trialmaster și opționale la celelalte, se decuplează automat la peste 75 km/h) promit un comportament fără compromisuri în off-road.
Trenul de rulare este cu punți rigide cu 5 prinderi față și spate cu 5 brațe, arcurile progresive Eibach promit o cursă de peste 600 mm, amortizoarele sunt de la Kony, iar discurile, plăcuțele și etrierii sunt de la Brembo. Mașina vine cu pneuri all-season Bridgestone All-Terrain 001 iar pentru cine dorește aventură în off-road sunt disponibile opțional BFGoodrich All-Terrain T/A KO2.
Grenadier rulează pe jante de oțel de 17 inchi, opțional fiind disponibile jante de oțel de 18 inchi sau de aliaj ușor de 17 și 18 inchi.
Interior
În primă fază, Ineos Grenadier este disponibil doar în versiune lungă – utilitară cu 2 și 5 locuri și station wagon cu 5 locuri. Ulterior, în 2023, gama se va completa cu un pick-up cu 4 uși și cu o versiune scurtă cu două uși. Cu o lungime de aproape 4,90 și o înălțime de peste 2 metri, Ineos Grenadier oferă un interior extrem de generos iar caroseria pătrățoasă cu forme drepte și suprafețe vitrate generoase conferă o vizibilitate excelentă peste tot.
Volumul de încărcare oscilează de la 1152 litri la 2035 litri dacă se rabatează bancheta spate fracționabilă 60/40%. Mașina poate tracta o remorcă de 3,5 tone și poate fi dotată cu troliu care suportă o sarcină de 5,5 tone. Pe acoperiș există niște traverse de rigidizare care permit transportul a unei sarcini dinamice de 150 kg. Iar bagajele pot fi ancorate de barele din partea superioară a acoperișului montate pe lateral. Accesul pe acoperiș se face foarte ușor pe scara din spate.
Planșa de bord nu are nicio legătură cu tendințele moderne și e bine că este așa. Ca și la Tesla nu există indicatoare de bord, viteza fiind afișateă pe displayul tactil de 12,3 inchi. Dar apoi nu mai există nicio legătură cu filosofia Tesla. Consola centrală cu multe butoane fizice mari ne amintește de carlinga unui avion de pasageri. Aici regăsim comenzile pentru climă și sistemul audio iar pe tunelul median întâlnim cunoscutul controller de la BMW care permite comutarea între meniuri.
Însă comenzile specifice pentru condus sunt în plafon! Acolo este butonul pentru Off-Road (oprește sistemele de asistență și ABS-ul trece în mod off-road) dar și cel pentru trecere prin vad de apă caz în care se opresc ventilatoarele de la radiator dar și butoanele pentru cuplarea diferențialelor față și spate. Tot în plafon este și cutia de siguranțe la care se pot cupla consumatori externi fără să fie nevoie să faci adaptări, să desfaci tapițeria sau să dai diverse găuri. Poți cupla proiectoare suplimentare (oricum există unele în grilă), un frigider, etc.
Pe displayul de 12,3 inchi ai viteza afișată în stânga sus și o groază de informații specifice pentru off-road: înclinarea longitudinală și transversală, unghiul de rotație al volanului dar și temperatura și presiunea în pneuri și foarte important – temperatura uleiului în cutie, o chestie vitală când tragi după tine o remorcă grea.
Primele impresii ca pasager
La volan a luat loc pilotul de teste de la Ineos. Eu în dreapta. Stai excelent de confortabil pe scaunele Recaro cu tapițerie textilă (va fi disponibilă și tapițeria de piele). Sub capotă se află motorul cu 6 cilindri în linie BMW de 3 litri și 286 CP/450 Nm (există și un diesel tot BMW și tot de 3 litri) cu 249 CP și 550 Nm, ambele cuplate cu transmisia automată ZF similară cu cea de la BMW care vine la pachet și cu cunoscutul schimbător Steptronic.
La prima vedere este un contrast între maneta Steptronic, care acum 10 ani părea atât de futuristă, și schimbătorul cu măciulie clasică situat imediat în dreapta, cu care poți bloca manual diferențialul central sau cupla reductorul. Pilotul de teste Ineos iese din curte de la Automobile Bavaria, dealer BMW, care va fi importatorul mărcii Ineos în România, pe un drum de macadam. Accelerează hotărât, moment în care simțim dinamica motorului BMW care împinge viguros colosul de 2,7 tone la gol.
Ni se explică că e vorba de ultima generație de motoare BMW, B58 benzină, B57 diesel, cu o singură turbină, la care puterea a fost redusă ușor pentru a obține un cuplu mai bun la turații reduse. Compartimentul motor este și excelent antifonat, semn că inginerii de la Magna au făcut treabă bună. Surprinzător, Grenadier nu rulează dur ca un Wrangler ci foarte confortabil, la fel ca G-Class. Și la fel ca și G-Class, nu are suspensie adaptivă. Nu e loc pentru prea multă electronică pentru că mașina asta va ajunge în cele mai zolate locuri de pe Planetă.
Nu sunt zgomote la rulare și mașina pare ca și G-Class, făcută dintr-o singură bucată. Șasiul solid conferă o rigiditate excepțională caroseriei și cel puțin în această privință, cei de la Land Rover probabil că regretă renunțarea la șasiul separat pentru Defender. Deși terenul nu e foarte accidentat, pilotul de teste cuplează manual reductorul cu un zgomot ca la Aro 10. Măcar prin cuplarea manuală știi că s-a activat, nu trebuie să te uiți dacă s-a aprins vreun LED de confirmare pe undeva. Și accelerează din nou. Mașina urcă până la 70 km/h, viteza maximă de deplasare cu reductorul cuplat. Este mai mult decât suficient.
Concluzie
Ineos Grenadier vine pe o nișă pe care cei de la Land Rover au părăsit-o făcând o mare greșeală prin repoziționarea mai soft a lui Defender, care renunță la șasiul separat și pune în pericol și existența lui Discovery care nu mai are sens acum. Cu un preț estimat la 70.000 euro pentru versiunea de top și componente luate de la cei mai buni, Ineos Grenadier are șanse bune de a deveni un off-roader dorit pentru că prima impresie este că oferă soliditatea cerută de un astfel de vehicul. Sigur, Mercedes G-Class oferă același lucru dar la un preț cu 40.000 euro mai mare.
DATE TEHNICE
Caroserie
Off-roader cu 5 locuri. L × l × h: 4896 × 1930 × 2036 mm. Ampatament: 2922 mm. Portbagaj: 1152-2035 l. Rezervor: 90 l, Unghi de atac/ventral/ieșire 35,5/28,2/36,1 grade, gardă la sol 264 mm, adâncime vad de apă 800 mm. Masă la gol 2669 kg (benzină), 2744 kg (diesel).
Tren de rulare
Suspensie față/spate punți rigide cu 5 prinderi, arcuri Eibach, amortizoare Kony, bare stabilizatoare. Frâne cu discuri ventilate față, dicuri spate. Direcție servoasistată electric.
Transmisie
Tracțiune integrală, reductor, diferențial central blocabil, opțional diferențial față și spate blocabile, cutie automată cu 8 trepte
Propulsie
Motor turbo benzină, L6, 2998 cmc, putere maximă 210 kW (286 CP)/4750 rpm, cuplu maxim 450 Nm/1750-4000 rpm.
Motor turbodiesel, L6, 2993 cmc, putere maximă 183 kW (249 CP)/3250-4200 rpm, cuplu maxim 550 Nm/1250-3000 rpm.
Performanțe
0–100 km/h 8,6/9,9 s
Viteză maximă 160/160 km/h
Consum mediu 10/7/8,4 l/100 km