După 4 ani de pauză, Salonul de la Geneva revine în 2024 în locul tradițional la complexul Palexpo de lângă aeroportul din Geneva, dar majoritatea producătorilor europeni și japonezi nu sunt interesați să participe.
Salonul de la Geneva a fost unul dintre cele mai importante evenimente auto din Europa. Era singurul care se organiza în fiecare an în timp ce saloanele de la Paris și Frankfurt se desfășurau alternativ o dată la doi ani. Pandemia de coronavirus care a debutat în februarie/martie 2020 a pus capăt în mod brutal acestui salon de mare tradiție și a declanșat un mare scandal între organizatori și producătorii auto.
Producătorii au plătit taxa de participare dar salonul a fost anulat cu doar 3 zile înainte de deschidere și organizatorii nu au mai returnat taxa de participare precizând că au cheltuit banii pentru operațiunile de organizare. Ediția din 2020 ar fi trebuit să fie cea de-a 90-a din istoria celebrului eveniment.
Audi, BMW, Mercedes și VW nu participă
Acum, organizatorii încearcă să reînnoade tradiția și să organizeze cea de-a 90-a ediție între 26 februarie și 3 martie 2024. Însă din păcate s-au lovit de nenumărate refuzuri. În primul rând, Audi, VW, BMW și Mercedes au confirmat publicației germane Automobilwoche că nu vor participa la salonul de la Geneva. Mercedes menționează că a analizat cu atenție decizia de a nu participa la salon, reprezentanții Audi au declarat că această decizie nu a fost luată împotriva organizatorilor, iar oficialii BMW au declarat că se bazează mai mult pe social media și nu vor fi prezenți la saloanele auto.
Și celelalte mărci ale grupului VW, Skoda, Seat și Cupra, au anunțat că nu vor participa. Oficialii Skoda citați de revista “auto motor und sport” au explicat că Geneva a fost o scenă ideală pentru lansarea noilor modele Skoda, dar pentru 2024 caută alte modalități de promovare. În schimb, Porsche și Lamborghini nu au adoptat încă o poziție oficială dar sunt indicii că nici acestea nu vor participa. Porsche a anunțat că se va retrage și de la salonul auto de la Los Angeles care va avea loc între 17 și 26 noiembrie 2023 deși California este cea mai importantă piață pentru Porsche 911.
Trei producători japonezi au anulat, Toyota și Honda nu au luat încă o decizie
Însă pe lângă absența majorității producătorilor europeni, se anunță și alte absențe majore. Producătorii japonezi Nissan, Mitsubishi și Subaru au anunțat că nu vor participa, iar Honda și Toyota nu au comunicat încă nicio decizie oficială.
Foarte probabil, nici grupul Stellantis nu va participa, ceea ce reprezintă o altă absență majoră deoarece Stellantis are multe mărci relevante pentru Europa precum Alfa Romeo, Citroën/DS, Peugeot, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati și Opel/Vauxhall. Carlos Tavarez, Stellantis CEO, nu este adeptul participărilor la saloanele auto din cauza costurilor foarte mari.
Astăzi, Hyundai a confirmat revistei britanice Autocar că nu va participa la salonul de la Geneva. Kia nu a luat nicio decizie dar este greu de crezut că Kia va participa fără sora sa de concern.
O altă absență importantă este Ferrari. Marca italiană de mașini sport a avut o participare neîntreruptă la Geneva în ultimii zeci de ani dar a decis să nu participe în 2024. Italienii aveau de fiecare dată un stand impunător și, pentru Ferrari, prezența la salonul de la Geneva avea și o importantă latură comercială deoarece italienii vindeau câteva zeci de mașini la fiecare salon de la Geneva.
În aceste condiții, organizatorii speră să umple locurile rămase goale cu producătorii chinezi. Au fost contactați 20 de producători chinezi și organizatorii speră ca măcar 13 dintre ei să răspundă pozitiv. Dintre producătorii europeni, singurul nume important care va fi prezent la Geneva este Renault. Marca franceză a decis să participe atât la Geneva cât și la Paris dar și la alte manifestări expoziționale în regiunile în care Renault este prezent pe piață.