Retro Știri

Skoda 110 R: aniversarea de 50 de ani a unui coupe legendar

Skoda 110 R
Skoda 110 R

Se împlinesc 50 de ani de la debutul modelului Skoda 110 R, un coupe legendar în Estul, dar și în Vestul Europei.

Anul acesta, Skoda aniversează 125 de existență, dar nu numai. Tot în 2020 se împlinesc 50 de ani de la prezentarea modelului Skoda 110 R, cel care, într-un final, a dat o versiune cunoscută și acum ca un “Porsche al Estului”.

Istoria acestui model pornește de la predecesorul său, Skoda 1000 MB, a cărui producție a debutat în 1964. 1000 MB era primul model modern (pentru acea perioadă) din gama Skoda, așa că producătorul (pe atunci) cehoslovac a făcut tot posibilul să maximizeze producția lui 1000 MB, acest lucru însemnând oprirea producției cabrioletului Felicia. Cu tot succesul lui 1000 MB, foarte căutat la export, Skoda a realizat că Vestul Europei apreciază foarte mult modelele sport, așa că s-a orientat către un astfel de model. L-a preferat însă construit pe succesorul lui 1000 MB, care a fost Skoda 100/110 L. Astfel, în momentul în care Skoda a început dezvoltarea noului model, 100, a debutat și dezvoltarea coupe-ului Skoda 110 R. Acesta avea avantajul unui design moden, pasional chiar (cu ale sale portiere fără ramă), dar și o nouă platformă tehnică, bazată însă tot pe arhitectura motor/tracțiune spate. Dezvoltarea coupe-ului Skoada 110 R a început în 1966 și doi ani mai târziu a fost gata primul prototip funcțional. Următorul a fost pregătit pentru testele rutiere doi ani mai târziu.

În 1970 a debutat versiunea de serie Skoda 110 R cu o primă prezentare la Brno, urmată rapid de expunerea la saloanele auto de la Paris, Londra și Torino, exact pe piețele importante vizate de Skoda. Cererea i-a suprins pe cei de la Skoda, care nu au putut face față, într-o primă fază, acestui nivel al cererii. În anul de debut, 1970, producția s-a rezumat la 121 de exemplare și abia la jumătatea anului viitor au putut fi onorate primele cereri la export. În anul următor, 1971, Skoda a produs aproximativ 3.000 exemplare Skoda 110 R, dintre care doar 442 de unități au fost disponibilepentru piața locală (prin intermediul singurului dealer, Mototechna), restul mergând la export. Prețul mașinii era atunci dee 78.000 de coroane, unul care echivala cu 40 de salarii medii.

Skoda 110 R

Performanțele mașinii se datorau atât motorului, cât și masei reduse. Skoda 110 R are o lungime de 4.155 mm, lățime de 1.620 și înălțime de 1.340 mm. Era cu 4 cm mai scurtă decât berlina. Motorul este un 4 cilindri în linie, de 1,1 litri, cu 52 CP/4.650 rpm, alimentat cu două carburatoare. Poate că puterea motorului nu pare impresionantă, dar masa mașinii nu depășea 880 kg. Cu pneuri 165 SR 14 (radiale), Skoda 110 R atingea, în teste o viteză maximă de 145 km/h, iar accelerația 0 – 100 km/h era posibilă în 19 secunde, asta în condițiile în care 57% din masa mașinii apăsa pe puntea spate, în față căreia se afla cutia de viteze manuală, cu 4 trepte. Consumul mediu era de 8,5 litri/100 km. Spre deosebire de 1000 MB, Skoda 110 R avea discuri de frână pe puntea față.

Partea practică nu era deloc neglijată. Modelul cehoslovac un portbagaj (față) de 250 litri, la care se adăuga un spațiu de 120 litri, în spatele banchetei din spate (acest spațiu s-a păstra și la următoarea generație, 105/120L.

Interiorul era desenat pentru o mașină sport, cu un tablou de bord format din două ceasuri principale: un turometru a cărui zonă roșie începea de la 5.750 rpm și vitezometrul cu dimensiuni egale, apoi trei ceasuri secundare, orientate către centrul planșei de bord: indicatorul presiunii de ulei, cel al temperaturii lichidului de răcire și indicatorul nivelului de combustibil.

Skoda 110 R

Pe parcursul celor 10 ani de producție, Skoda 110 R a trecut prin mai multe modificări minore de design, care au presupus adoptarea a patru faruri pentru partea frontală, dar și a celor două proiectoare de ceață. Scaunele față au primit tetiere, iar roțile cu jante de 14 inch au fost înlocuitee cu unele de 13 inch.

După debutul producției, cererea la export a devenit copleșitoare pentru Skoda: în 1973, a produs aproximativ 6.000 de exemplare și 93% din această producție a fost exportată. Pe parcursul a doar 3 ani de producție, 36% dintre mașinile asamblate, adică 2.371 de exemplare au juns la clienți din Marea Britanie. Modele Skoda 110 R au ajuns chiar în Noua Zeelandă, Kuweit și Nicaragua. Anul 1980 a fost anul final al producției și în acest an exporturile s-au limitat la piețele din Yugoslavia și Spania.

După acest succes civil, Skoda 110 R a fost baza pentru modelele de competiții: Skoda 180 RS și 200 RS. Acestea aveau deja motoare de până la 2 litri și o cutie de viteze manuală, produsă de Porsche, plus modificări importante la nivelul suspensiilor.

Skoda 110 R

Ceel mai performant model de competiții, Skoda 130 RS, a apărut în primăvara anului 1975 și a fost unul dintre cele mai de succes modele de competiții din anii ’70, la calsa modelelor cu motoare sub 1.3 litri. Skoda a modificat mult acest model, căruia i-a implementat, pe lângă roll-cage-ul obligatoriu, plafonul, capota și anumite panouri de caroserie din aluminiu, plus alte elemente din plastic, ceea ce a dus masa mașinii la doar 720 kg. În același timp, putereamotorul a ajuns la un maxim de 130 CP. Versiunea de competiție ajungea astfel la o viteză maximmă de 220 km/h. Cel mai important rezultat la modelului Skoda 130 RS rămâne dubla din Raliul Monte Carlo, din 1977.

La finalul anului 1980, ultimul an de producție, Skoda înregistra deja 57.085 de exemplare “civile” 110 R produse pe parcursul a 10 ani. Un an mai târziu, Skoda avea deja un înlocuitor al acestui model, Skoda Garde, bazat pe înlocuitorul modelului 100, adică pe baza modelului 105/120. A urmat modelul Rapid, produs din 1984 până în 1990, care putea atinge 150 km/h, cu ajutorul unui motor de 1,3 litri și a unei cutii de viteze cu 5 trepte.