Norma Euro 7 planificată, care propune stabilirea unor limitări mai mari ale emisiilor de gaze de eșapament, în special ale compușilor care nu sunt CO2, cum ar fi monoxidul de carbon și oxidul de azot, divizează în prezent țările Uniunii Europene.
Legislația, care ar urma să intre în vigoare în 2025, se confruntă cu opoziția a opt țări UE, printre care Franța și Italia, care consideră că industria auto se confruntă deja cu interdicția mașinilor noi cu motoare convenționale CO2 în 2035 prin programul care vizează reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
De la introducerea normelor de emisii Euro 1 pentru vehiculele rutiere în 1992, UE a consolidat treptat aceste criterii. Cu toate acestea, Euro 7 se confruntă cu o opoziție semnificativă din partea constructorilor europeni de automobile, care susțin că punerea în aplicare a standardului ar fi mult prea costisitoare și ar aduce doar beneficii modeste pentru mediu.
Directorul general al Stellantis, Carlos Tavares, este îngrijorat de faptul că Euro 7 ar putea crește costul automobilelor mai mici, limitând astfel mobilitatea persoanelor mai puțin înstărite. Spania, care deține în prezent președinția rotativă a UE, a elaborat un plan de compromis pentru a amâna și a reduce normele Euro 7. Termenele limită pentru autoturisme și vehicule comerciale ușoare au fost prelungite în acest proiect, permițând o amânare de 24 de luni de la intrarea în vigoare a legislației, și de 48 de luni pentru autobuze și vehicule cu o greutate mai mare de 3,5 tone.
Țările care pledează pentru o normă Euro 7 mai blândă consideră că sectorul auto a cheltuit deja sume considerabile pentru inițiative de electrificare și că strategia propusă ar necesita o capacitate de cercetare și investiții suplimentare semnificative.
Cu toate acestea, alții susțin că acest compromis ar avea efecte dezastruoase pentru sănătatea publică și pentru mediu. Organizația de lobby Transport și Mediu, cu sediul la Bruxelles, și-a exprimat nemulțumirea față de proiectul de propunere, acuzând guvernele că cedează în fața presiunilor exercitate de sectorul auto. Aceștia au subliniat că standardele de emisii pentru autoturisme și camionete ar rămâne identice în comparație cu Euro 6, permițând vehiculelor diesel să producă mai multă poluare cu oxid de azot (NOx) decât vehiculele pe benzină.
Discuția despre Euro 7 vine pe fondul creșterii îngrijorărilor legate de inflație și de costul trecerii la tehnologii ecologice, ceea ce a determinat o reacție împotriva ritmului de reformă a Europei în domeniul mediului. Ministrul francez de finanțe, Bruno Le Maire, a cerut chiar eliminarea Euro 7, menționând că acesta ar impune costuri suplimentare pentru producătorii europeni de automobile într-un moment cheie de tranziție.
Odată ce țările UE vor ajunge la un acord asupra standardului Euro 7, vor începe negocierile cu Parlamentul European pentru a stabili forma finală a legislației, ceea ce ar putea schimba viitorul normelor privind emisiile în sectorul auto european.