6,4 kg/CP! Practic, Audi A1 cu motorul 1.4 TFSI este un supercar de oraș. Se livrează ambalat într-un pachet S-line.
Text: Adrian Drăgan. Foto: Radu Chindriș
Plecând de la principiul că a face sport este sănătos indiferent de clasă, Audi a dopat un A1 cu tot ce a avut mai bun. Motorul turbo cu injecție directă, 1.4 TFSI, transmite cei 185 CP către roțile din față prin intermediul unei cutii automate S-Tronic cu dublu ambreiaj și șapte trepte – cea mai performantă combinație pentru gama A1, deocamdată. Iar asta se simte de la prima accelerație. Roțile de 17 țoli bat imediat pasul pe loc, dar sistemul antipatinare ASR începe imediat să-i trasmită semnale vizuale șoferului, indicându-i mai mult sau mai puțin răstit să o lase mai moale. Și, cu toate că roțile mari îi asigură atât motricitatea, cât și stabilitatea, rigidizează cam tare ansamblul suspensiei Sport, care poate ar fi domolit mai bine asperitățile carosabilului nostru.

Echipare de A8 în miniatură. Este evident că, prin acest model, Audi vizează să atragă o parte din clientela de Mini Cooper S, propunând, pe lângă un pachet de performanță, și posibilitatea individualizării habitaclului. Dar aici deja este o treabă de gust și de pricepere persoanală.
Oricum, micul bolid stă bine la capitolul profilactic, sistemul ESP putând fi decuplat, dar recuplându-se singur dacă limitele sunt forțate. Noutatea o reprezintă însă EDS – un diferențial blocabil electronic, ce frânează automat roata motoare care dă semne că ar pierde aderența. Din păcate sau din fericire, toate aceste sisteme lucrează concomitent, folosind în linii mari informațiile acelorași senzori, avantajul fiind un timp mai scurt de reacție. Este ca și cum infanteria, marina și aviația ar ataca simultan același obiectiv.
Cu toate că e un concentrat de sportivitate, A1 1.4 TFSI consumă combustibil cu moderație. Motorul este optimizat pentru un consum scăzut, dar, pentru atingerea a 5,9 l/100 km, în ajutorul său vine și un sistem de recuperare a energiei. Practic, voltajul alternatorului crește în fazele de frânare pentru a converti energia cinetică în energie electrică. Această energie este ulterior folosită în fazele de accelerare pentru a se reduce utilizarea alternatorului, respectiv consumul. Tot în acest scop, ultimele două trepte ale transmisiei au o demultiplicare subunitară.
Micul bolid se laudă în final cu o accelerație de la 0 la 100 km/h în 6.9 s și o viteză maximă de 227 km/h. Mai mult decât suficient pentru o mașină de oraș.
ams 1/2012
Comentarii închise.