În 2014, Audi A8 a revenit pe scena clasei de lux cu înnoiri semnificative. Chiar dacă există în ofertă și motorizări cu caracter mai sofisticat, ambițiile versiunii 3.0 V6 TDI merită să fie luate în serios.
Text: Alex Șincan. Foto: Radu Chindriș
Audi A8 este o personalitate incomparabilă în clasa de lux. Seria mărcii din Ingolstadt și-a asumat statutul de vârf de lance al segmentului său în momentul lansării primei generații (anul 1994) și intenționează să insiste pe această imagine în viitor. Audi a fost primul producător care, prin A8, a propus pe piață o caroserie autoportantă în întregime fabricată din aluminiu. Printre altele, două avantaje considerabile pe care le determină masa redusă a aluminiului apar în privința performanțelor și comportamentului dinamic. Acestea devin cu atât mai interesante când facem referire la o motorizare din zona de bază a ofertei. Caroseria ASF (Audi Space Frame) neechipată cântărește doar 231 kg. Având o masă proprie de 1955 kg, limuzina A8 3.0 V6 TDI Tiptronic este cel mai ușor automobil cu motorizare turbodiesel și tracțiune integrală din clasă.

Cel mai mic propulsor turbodiesel cuplat cu tracțiune Quattro din ofertă este destul de viguros ca să îndeplinească exigențele legate de o limuzină luxoasă cu amprentă hightech, cum este Audi A8. Atât performanțele, cât și consumul vor fi apreciate.
În comparație cu cazul modelului de dinaintea faceliftului, propulsorul V6 TDI de 3,0 litri nu și-a schimbat cilindreea, însă prezintă acum un nivel superior al puterii (creștere de la 250 la 258 CP) și o curbă de cuplu optimizată (valoarea de 580 Nm este deja atinsă la un regim de numai 1750 rpm). Ca urmare, e posibilă o exploatare nesperat de economică a mașinii sau, atunci când se pune problema, o conducere dezinvoltă în manieră dinamică.
Inovație: Audi va utiliza arcuri din fibră de sticlă
Amintim că una dintre dotările standard demne de toată atenția ale seriei A8 este tracțiunea integrală Quattro, iar prestațiile acesteia se reflectă într-o motricitate remarcabilă, indiferent de condițiile de aderență. Între motorul V6 TDI și sistemul de tracțiune integrală Quattro se află o cutie de viteze automată cu opt trepte, de origine ZF (convertizor de cuplu, ambreiaj multidisc de blocare și angrenaje planetare), această cutie fiind caracterizată de o schimbare a treptelor foarte eficientă în termeni de promptitudine și finețe a cuplării. Nu degeaba, în diferite versiuni, cutia ZF cu opt trepte a fost adoptată de către aproape toți producătorii care au în ofertă automobile de lux și de înaltă performanță.
Sistemul de setări pentru conducere al lui Audi A8 permite selectarea unor preferințe orientate fie spre confort, fie spre dinamism accentuat (sportivitate reală ar fi cam mult spus în cazul acestei motorizări). Suspensia adaptivă cu perne de aer și direcția cu asistare electromecanică având demultiplicare variabilă susțin din plin ideea unei mașini multivalente în ceea ce privește răspunsul la comenzi. Cel mai ferm reglaj al suspensiei limitează eficient oscilațiile caroseriei, însă nu reprezintă o abordare tipic sportivă, în schimb făcându-se remarcate filtrarea foarte bună a denivelărilor scurte și frecvente și o păstrare riguroasă a contactului între roți și drum. Se vede că, indiferent de modul de conducere selectat, confortul rulării constituie o prioritate pentru suspensia limuzinei A8. Modul cel mai confortabil pune accent pe filtrarea oricărui gen de perturbări sau vibrații, fără ca suspensia să devină exagerat de elastică.
Test comparativ: BMW 335i xDrive vs Audi S4 pe circuit și pe zăpadă
În modurile de conducere care pun accent pe dinamism, direcția se dovedește fină și precisă, dar cu o manevrare a volanului ceva mai ușoară (din nou, se vede insistența specialiștilor de la Audi pe tema confortului) decât ar fi fost de preferat. În modurile axate pe confort, A8 îl impresionează pe cel aflat la volan prin comoditatea și atenuarea factorilor de stres în general pe care le oferă în timpul conducerii.
Audi A8 încă nu are un tablou de bord complet virtual, așa cum întâlnim la Mercedes S-Class sau BMW Seria 7, dar instrumentele sale analogice sunt reprezentative pentru stilul premium-hightech. În plus, automobilul dispune de head-up display și de un sistem Night Vision. În premieră, la arsenalul dotărilor profilate pe siguranța activă se adaugă sistemul farurilor Matrix, alcătuite fiecare din 50 de leduri destinate iluminării pe timp de noapte.
Test: Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro Bi-Turbo
Farurile Matrix îndeplinesc exemplar sarcina iluminării virajelor. Deși fasciculul luminos generat de leduri este foarte puternic, acesta nu orbește nici traficul din sens opus, nici pe cei aflați în mașinile pe care le prinzi din urmă. Datorită sistemului Matrix, automobilele aflate în bătaia farurilor sunt detectate și menținute într-un con de umbră prin stingerea și reaprinderea selectivă a ledurilor din blocul optic. Când te apropii de o mașină aflată în față pe același sens, fasciculul luminos al lui A8 e reconfigurat să bată sub o anumită înălțime. Noutatea esențială adusă de farurile Matrix: reorientările și reconfigurările luminilor LED nu presupun niciun fel de acțiune mecanică (nu există actuatoare sau articulații complexe susceptibile de a se defecta), totul făcându-se instantaneu, prin stingerea și aprinderea automată a unor grupuri de leduri.
Printre opțiunile de vârf cu care A8 urmărește să își convingă cumpărătorii se numără cea mai recentă generație a centralei multimedia MMI (incluzând navigație și facilitățile Audi Connect), scaunele cu masaj și sistemul audio hi-fi Bang & Olufsen.
Dincolo de impresii și de aprecierea unor aspecte tehnice sau de stil, există un număr ce poate fi folosit într-o descriere scurtă și sintetică a lui Audi A8 3.0 V6 TDI. Acesta este 5,9 și se referă, deopotrivă, la consumul mediu conform normelor europene și la durata accelerației de la 0 la 100 km/h.
ams 5/2014






















