Cu multe modificări tehnice și de arhitectură electronică, BMW Seria 2 Gran Coupé este practic o generație nouă, având și un cod diferit, F74, față de F44 înainte. Test cu versiunea diesel, acum cu sistem mild hybrid de generația a doua.
Sic transit gloria mundi! În timp ce Mercedes și-a restrâns gama compactă de la șapte modele la patru, BMW a extins-o și oferă, pe lângă Seria 1 și SUV-urile X1 și X2, încă două modele pentru familiile tinere dornice de un model dinamic: Seria 2 Active Tourer și Seria 2 Gran Coupé. De aceea, nu este de mirare că, în 2024, BMW a vândut cu 250.000 mai multe mașini decât Mercedes. Deși silueta și proporțiile noii Serii 2 Gran Coupé sunt similare, noul model fiind cu doar 20 mm mai lung și cu 25 mm mai înalt la aceeași lățime, modificările tehnice și de arhitectură electronică îi dau dreptul să fie considerată o nouă generație, la 5 ani de la lansarea primei, înainte de pandemia din 2020.
Ceea ce impresionează cu adevărat la dieselul 220d este eficiența ieșită din comun conferită de noul sistem mild hybrid de 48 V de generația a doua, cu un motor electric de 20 CP și 55 Nm integrat în cutia de viteze cu șapte trepte și două ambreiaje oferită standard, care se comportă aproape ca un sistem full hyibrid. Astfel, cei 150 CP și 360 Nm ai dieselului de 2 litri se însumează cu cei 20 CP și 55 Nm ai motorului electric, rezultând 163 CP și 400 Nm (există și mici pierderi). Sistemul mild hybrid răspunde spontan la apăsarea pedalei de accelerație și este extrem de rafinat și de silențios. Niciodată, un diesel BMW amplasat transversal nu a fost mai silențios. Deși în total sunt doar 163 CP, sistemul de propulsie pare mai puternic datorită cuplului maxim disponibil de la turații joase și a lipsei oricărui turbo lag grație sprijinului provenit de la motorul electric. Acesta nu ajută doar la îmbunătățirea substanțială a dinamicii, ci și contribuie la o eficiență ieșită din comun, în combinație cu bateria cu o capacitate mai mare, de 0,96 kWh, similară unui model full hybrid, care permite înmagazinarea unei cantități mai mari de energie. Cu un consum real de 5,1 l/100 km, autonomia se apropie de incredibila valoare de 1000 km, BMW demonstrând încă o dată că are cele mai eficiente dieseluri din segmentul premium și nu numai.
Întreaga mașină este foarte silențioasă, deși Seria 2 Gran Coupé are în continuare geamuri fără ramă, ca la un coupé veritabil. La viteze de autostradă, zgomotul vântului e redus, iar dieselul nu se aude ca un diesel la accelerații puternice.
Confort și agilitate îmbunătățite
Cu suspensia adaptivă M mai coborâtă cu 8 mm inclusă în pachetul M Sport, trenul de rulare este ferm, dar nu dur. Seria 2 Gran Coupé trece elegant peste denivelările scurte și doar pe drumuri cariate se simte puțin tăria suspensiei. Suspensia adaptivă nu se mai reglează de la bord, ci se ajustează automat, în funcție de frecvență și cursă. Pachetul M Sport de bază (3741 de euro) include suplimentar, printre altele, padele în spatele volanului, cu funcție Boost la cea din stânga, o bară de rigidizare între amortizoarele din față, un kit exterior, volan M și scaune sport.
Suspensia posterioară multilink cu trei brațe și frontală MacPherson au fost reproiectate, și unghiul de fugă a fost mărit cu 20%, pentru a îmbunătăți confortul și agilitatea. Cu motorul amplasat transversal aproape în dreptul punții din față, 220d Gran Coupé subvirează puțin, și direcția sport precisă oferă mult feedback și se întărește și mai mult în modul Sport.
Spre deosebire de Mercedes CLA, Seria 2 Gran Coupé nu are un plafon atât de plonjat spre spate, astfel că în spate este destul loc la cap. Însă bancheta e poziționată destul de jos, motiv pentru care pasagerii de-aici stau cu genunchii în aer. La versiunea mild hybrid, și portbagajul este ceva mai mic decât la cea convențională, 360, față de 430 de litri, din cauza montării bateriei mai mari, de 48 V, în portbagaj. Există totuși un foarte practic compartiment suplimentar sub podeaua portbagajului.
Planșa de bord are ca element central cele două ecrane grupate sub un geam curbat, de 10,25 inchi pentru instrumentele digitale de bord și de 10,7 inchi pentru sistemul multimedia, care operează după softul familiar deja, OS9, de la alte modele BMW. Se poate actualiza over-the-air, are Apple CarPlay și Android Auto fără fir standard, și conexiunea este extrem de rapidă, poți să îți personalizezi reglajele prin intermediul BMW ID și My BMW App, are și consolă de jocuri și, opțional, cheie digitală. Mașina de test avea tapițeria de piele sintetică în două culori, roșie Coral și neagră, dar tapițeria de bază de la scaunele sport este dintr-un material reciclat, Econeer, unele materiale din interior sunt din plastic reciclat recuperat din oceane, iar 70% din aluminiul utilizat la jante e reciclat.
Prețul lui 220d Gran Coupé începe de la 40.936 de euro, dar, de curând, gama a fost completată cu un model de bază, 216 Gran Coupé, care pornește de la 34.213 de euro, cu motor turbo în trei cilindri de 1,5 litri și 122 CP.
Verdict
BMW a dezvoltat un sistem mild hybrid la 48 V la fel de eficient ca un sistem full hybrid, și cea mai bună dovadă este consumul foarte redus, la care se adaugă rafinamentul substanțial îmbunătățit al motorului diesel. În schimb, bateria sistemului răpește 70 de litri din portbagaj, care nu e foarte mare.
● Consum foarte redus
● Diesel silențios și rafinat
● Sistem de operare OS9 de topMinusuri
● Preț ridicat
● Banchetă prea joasă
● Portbagaj relativ mic
DATE TEHNICE
Caroserie
Berlină cu 5 locuri. L × l × h: 4546 × 1800 × 1435 mm. Ampatament: 2670 mm. Portbagaj: 360 l. Rezervor: 49 l. Masă proprie: 1600 kg.
Tren de rulare
Suspensie față MacPherson, spate multilink cu 3 brațe. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Direcție sport electrică. Pneuri: 225/45 R18 95Y
Transmisie
Tracțiune față, cutie automată cu 7 trepte și două ambreiaje
Propulsie
Motor termic benzină, L4 turbo, 1995 cm3, putere max. 110 kW (150 CP)/3750–4000 rpm, cuplu maxim 360 Nm/1500–2500 rpm. Motor electric cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 15 kW (20 CP), cuplu maxim 55 Nm. Putere maximă totală: 120 kW (163 CP). Cuplu maxim total: 400 Nm. Capacitate brută baterie: 0,96 kWh
Performanțe
0–100 km/h8 s
Viteză maximă226 km/h
Consum mediu4,2 l/100 km
Preț de bază
BMW 220d Gran Coupé 40.936 euro