Tradiția e importantă, dar nu uitați să priviți spre viitor. Actualul BMW 328 nu mai este un exponent al sportivității clasice. Avem de-a face cu o nouă viziune, iar formularea oricăror comentarii înainte de a conduce mașina ar fi o dovadă de superficialitate.
Text: Alex Șincan. Foto: Radu Chindriș
Desigur, identitatea mărcii este evidentă în liniile designului, numai că factorul „hightech“ intervine de manieră determinantă pentru a contura expresivitatea modelelor Seriei 3. Pe acest fond, un pachet M nu poate decât să prindă bine. Nu se poate vorbi despre o frumusețe definită în stil academic, în schimb, mesajul implicit e transmis cu maximă claritate. Ținând cont de proporțiile mașinii și de forma capotei, nu-i de mirare că destui dintre pasionații automobilelor sportive așteaptă cu sufletul la gură lansarea viitoarelor coupé-uri bazate pe platforma Seriei 3. Până atunci, ne putem bucura de performanțele și caracterul versiunii 328i în versiunea berlină, în cazul de față asezonată în mod inspirat cu un pachet M.
Datele referitoare la puterea maximă și la valoarea de vârf a cuplului lasă impresia (atât pe hârtie, cât și în mers) că bavarezii nu sunt foarte preocupați de downsizing. Cu atât mai bine – le va trece prin gând celor care iau loc la volan pentru a-și face o idee despre cum merge 328i. Fiindcă am menționat acest indicativ, notăm că prezența sa în denumirea mașinii reprezintă o obligație în fața istoriei. Celebrele roadstere BMW 328 de dinainte de război (apărute în 1936) au avut drept urmași, de-a lungul generațiilor mai recente, câteva remarcabile versiuni 328 ale Seriei 3 ale căror performanțe și rafinament nu vor fi uitate prea curând.
Actualul 328i cucerește prin acuratețea comportamentului rutier, în condițiile în care suspensia, direcția și frânele sale trebuie să facă față fără semne de slăbiciune unei caracteristici de cuplu impresionante, care atinge vârful încă de la regimuri sub 2000 rpm. Întotdeauna, răspunsul la comenzi este de o finețe impecabilă, iar punerea în evidență a aptitudinilor de supravirare e posibilă, presupunând gesturi ferme și hotărâte (BMW 328i nu se va lăsa provocat cu ușurință – ceea ce este bine, ținând cont că nimeni nu și-ar dori vreodată să scape de sub control o masă proprie ceva mai mare de 1,5 tone).
BMW M4 Cabriolet, sport în aer liber
Ambianța sonoră oferită de motor este caracterizată de un timbru și o amplitudine impresionante. Atât de impresionante, încât cei care regretă astăzi că sub capota lui 328i nu se mai află motoare de cilindree mare având configurația nobilă „straight-six“ vor lăsa în urmă gândurile nostalgice. Așadar, downsizing-ul și-a pus totuși amprenta asupra lui 328i. Propulsorul său turbo are doar patru cilindri și 2,0 litri. Partea bună: consumul mediu este de numai 6,9 l/100 km. Cui nu-i place ideea de „328 cu patru cilindri“ n-are decât să nu deschidă capota. În rest, nu am observat nimic în neregulă…
ams 6/2013
Comentarii închise.