Pentru generația milionarilor contemporani, bavarezii de la BMW au lansat pe asfalt ultima variantă a rachetei lor sol-sol cu rază medie de acțiune, 650i xDrive Coupé.
Text: Tudor Cristian. Foto: Radu Chindriș
Imaginea clasică a cavalerului călare pe calul său, pregătit pentru turnirul vieții nu este chiar atât de desuetă cum ar putea crede lumea. Ba parcă acum, cei din jur te judecă mai tare decât în acele vremuri după mijlocul de transport pe care îl utilizezi. Așadar este foarte bine ca posteriorul să ți se odihnească pe cât mai mulți cai. Putere, evident.
Nimic mai ușor de realizat atunci când ai disponibil undeva dincolo binișor de 100.000 de euro. Cash, de preferință, momentan, instituția creditului fiind în suferință. Înarmat cu suma mai sus-amintită, ai o paletă largă de opțiuni, dar pentru azi ne-am oprit la un exemplar de rasă, teutonul 650i xDrive Coupé. Acum, într-o nouă prezentare. La propriu, pentru că avem de-a face cu noua generație a grand turismului de la BMW. Noua sa înfățișare o rupe definitiv cu era Bangle. Acum, liniile curg uniform, muchiile marchează accente, nu mai delimitează suprafețe, iar aerul general a căpătat o discreție rafinată, ce are în ea o doză aristocratică, fără a mai încerca să epateze vizual. Sigur, cârcotașii ar remarca tematica stilistică extrem de asemănătoare cu cea întâlnită la Seria 3 Coupé. Adevărat, însă de ce ar fi neapărat un lucru rău preluarea ideilor bune și distilarea lor către noi fațete ale realității?!

Sistemul de boxe Bang & Olufsen cu subwoofer central reprezintă un punct de reper în domeniu, oferindu-le pasagerilor o audiţie de cea mai înaltă fidelitate a pasajelor muzicale preferate. Ecran de dimensiuni mari pentru afișarea informaţiilor. Butoane clasice BMW pentru comenzile sistemului de iluminat și a sistemelor de securitate activă.
Interiorul se prezintă sub o formă premium. Mă feresc să folosesc termenul lux deoarece habar n-am ce mai înseamnă el la ora actuală. Scaune din piele Nappa „exclusivistă“ (așa scrie în lista de opționale) înseamnă oare lux?! Sau ornamentele din lemn de „stejar american“? Sau tabloul de bord cu finisare în piele? Sau covorașele din velur? Ori poate lipsa motorașului electric ce închide automat capota portbagajului la simpla apăsare a unui buton năruiește toate aceste caracteristici luxoase? Mai degrabă, un specialist în cotidianul urban ar putea să descifreze această enigmă. Eu mă mărginesc a constata spațiul extrem de generos oferit persoanelor de pe locurile din față și cel mai degrabă meschin pus la dispoziția celor două locuri din spate. Iar accesul la ultimele se dovedește o probă de contorsionism, plus suplețe.
Pentru împătimiții de auto, magia unui model trebuie căutată mai mereu sub capotă, iar la acest capitol, 650i xDrive Coupé stă splendid. Cei 408 CP ce izvorăsc din V8-ul de 4396 cmc nu par a fi deloc loviți de inflație, pentru că sunt garantați de 600 Nm între 1750 și 4500 rpm, o situație taxabilă de către puriștii domeniului, care se pot declara la fel de dezamăgiți de rezultatul pipernicit al cailor-putere dat de dubla supraalimentare, ca bărbații „adevărați“ de sânii siliconați. Un 4,3 litri biturbo ar trebui să aibă… vreo 5000 CP! Sigur, numai că autostrada aia suspendată către Lună n-a fost terminată încă și atunci, abuzând de caracteristicile vulgar de terestre ale forței de frecare, vei ajunge mai curând torță decât la 1000 km/h de pe loc. În schimb, cuplul motor constant generos pe un palier de turație cât mai mare ajută decisiv în lumea reală. La un demaraj, la o depășire din scurt – lucruri ce par mărunte la prima vedere, dar contează extrem de mult. Ca atare, mă declar un fan al rezervei de forță a unui motor și al doamnelor cu busturi ce pot fi admirate fără rezerve chit că sunt naturale sau create cu ajutorul tehnologiei actuale. Un turbo pus cu măiestrie inginerească sporește decisiv virilitatea! Asta constați la mai fiecare plecare de la semafor, când 650-ul demarează ca un iaht de lângă ceilalți participanți la trafic. Pe serpentine, greutatea sa se simte atunci când schimbările de direcție sunt din scurt, chiar dacă setarea suspensiei face față cu brio unui stil de condus sportiv. Nu același lucru se poate spune la frânările brutale, când mașina practic îngheață sub tine. Portbagajul poate adăposti relaxat o geantă de golf, bagajul cu cea mai mare dimensiune ce pare a fi luat în calcul de publicul-țintă. Transmisia integrală funcționează perfect pe hârtie și acceptabil pe carosabil alunecos, luptând din toate puterile să păstreze bolidul pe traiectorie.

Siluetă extrem de rafinată pentru 650i, ce promite o interpretare rasată a ideii de dinamică pură, conferindu-i mașinii o alură de felină plecată la vânătoare.
Pentru final, am păstrat câteva trăiri personale legate de 650i xDrive Coupé. La volanul lui, m-am simțit important. În trafic, lumea mă trata cu o amabilitate ce ar trebui să fie normală, dar, de cele mai multe ori, lipsește cu desăvârșire. „Parking managerii“ erau atât de mișcați la amușinarea statutului social degajat de mașină, încât unul mai avea puțin și-și muta propria gheretă pentru a-mi elibera un loc de parcare. Poliția te recunoaște, în fine, pe post de contribuabil, nu de slugă „la sistem“. Familia îți redescoperă calități pe care nu le-ai avut niciodată. Iar doamnele te consideră cel puțin mai frumos decât standardul lor în domeniu. Toate aceste lucruri neprețuite au fost convertite în euro de către cei de la BMW. 130.769,03. Dacă îi ai, nu mai sta pe gânduri. Bagă-te, merită!
ams 01/2012