Încercând să ofere spiritul unui coupé exclusivist într-o formă ceva mai digerabilă în viața de zi cu zi, BMW Seria 4 Gran Coupé propune o configurație cu pavilion plonjat, patru uși și hayon amplu.
Text: Cristian Sterea. Foto: Radu Chindriș
Deja extrem de aglomerată, paleta de modele BMW de la nivelul clasei medii a făcut loc unui nou membru: Seria 4 Gran Coupé. Acesta propune o caroserie de tip fastback, încercând astfel să confere o utilitate sporită coupé-ului Seria 4 pe care se bazează. Pe de altă parte, nici o comparație cu metisul Seria 3 Gran Turismo sau chiar cu sedanul acestui segment nu este nepotrivită, noul Coupé cu patru uși și hayon încercând să prindă principalele calități ale cât mai multor frați de platformă. Pe cifre, Seria 4 Gran Coupé este aproape identic cu Coupé-ul cu două uși, lungimea, lățimea și ampatamentul fiind neschimbate. Cea mai importantă diferență o găsim la nivelul pavilionului, care este cu 12 mm mai înalt și cu 112 mai lung. Pe de altă parte, forma caroseriei ne duce mai mult cu gândul la Seria 3 Gran Turismo, față de care se diferențiază printr-o înălțime vizibil mai mică și un posterior mai dinamic. Totodată, cei care urmăresc să potențeze caracterul premium al mărcii cu o formă ceva mai specială a caroseriei pot privi acest Coupé cu patru uși inclusiv ca o alternativă la sedan. Deci, la prima vedere, BMW Seria 4 Gran Coupé are argumente pentru toată lumea, dar ce oferă el de fapt?
Ca șofer, te simți exact ca într-un coupé, poziția la volan fiind joasă, iar scaunele având un bun suport lateral. Bordul are o configurație similară celorlalte modele ale seriei medii și, bineînțeles, întreaga pleiadă de sisteme de asistență și confort de ultimă oră propuse de ele e regăsită și aici. Dintre cele mai importante, putem enumera excelentul sistem multimedia iDrive cu buton rotativ ce integrează un touchpad în partea superioară, head-up display-ul ce afișează informațiile direct pe parbriz și tempomatul inteligent cu funcție Stop & Go. BMW Seria 4 Gran Coupé face însă notă discordantă când vine vorba despre vizibilitatea către spate, care este destul de restrictivă, și locurile de pe banchetă. Acestea din urmă beneficiază de un acces mai bun decât la Coupé, grație perechii de uși suplimentare, dar decupajul lor mic și deschiderea nu foarte largă, precum și pragul înalt pot reprezenta anumite provocări pentru persoanele cu o mobilitate nu tocmai de sportiv. Bancheta propune o configurație cu 2+1 locuri și asigură suficient spațiu atât la nivelul capului, cât și al picioarelor. Mai mult, cele două locuri laterale, adânc profilate în banchetă, nu te lasă să te plimbi dintr-o parte în alta atunci când cel de la volan este hotărât să demonstreze ce poate mașina.
Deși, comparativ cu versiunea de caroserie sedan, locurile de pe banchetă nu sunt chiar ceea ce ar trebui să fie, portbagajul compensează prin utilitatea sa superioară. În primul rând, hayonul amplu, cu deschidere electrică oferită standard asigură un acces excelent, iar bancheta este rabatabilă și fracționabilă în raportul 40:20:40%. Cei 420 de litri disponibili situează Seria 4 Gran Coupé pe aceeași treaptă cu sedanul, dar principalul avantaj vine de la faptul că volumul maxim total de încărcare ajunge la 1300 de litri, un record al acestui segment de nișă, conform spuselor oficialilor. Între noi fie vorba, în afară de Audi A5 Sportback nici nu mai există alți concurenți cu acest format al caroseriei.
Ca dinamică, BMW Seria 4 Grand Coupé respectă întru totul canoanele sportive ale mărcii, deși este mai greu cu aproximativ 60 kg față de Coupé și cu 80 față de sedan. Trenul de rulare adaptiv, oferit opțional, reușește să schimbe evident caracterul mașinii, conferind în virajele abordate în viteză o stabilitate de invidiat pe modul Sport și un nivel al amortizării neașteptat de bun pe modul Comfort. Și asta în condițiile în care mașina de test era încălțată cu jante cu diametrul de 19 inchi și anvelope cu talon mic. Singura critică pe care o putem aduce se referă la zgomotele perceptibile ale trenului de rulare pe drumurile extrem de proaste. Ca bonus, sistemul 4×4 xDrive asigură un plus de tracțiune atunci când aderența joacă feste, dar fără a afecta într-o manieră evidentă caracterul dinamic vioi. Ca și la celelalte modele ale gamei, mașina comunică pe firul scurt cu cel de la volan, oferind un feedback excelent, iar repartiția masei pe punți este aproape echivalentă.
Motorul versiunii 420d, un diesel cu cilindreea de 2 litri și cu 184 CP are două fețe. Pe cei cumpătați îi mulțumește cu consumuri de invidiat, o medie sub 7 l/100 km fiind ușor de obținut, iar celor sportivi le oferă reprize viguroase. Transmisia automată cu opt trepte marca ZF nu cred că mai are nevoie de comentarii, aceasta păstrându-și statutul de referință în domeniu. Totuși, caracterul cu accente exclusiviste al mașinii parcă ar fi impus un sunet ceva mai discret al motorului la turații mari.
Test comparativ: Porsche Boxster, Jaguar F-Type, Audi TT RS, BMW Z4
Ca nivel de preț, doar 700 de euro despart cele două Coupé-uri ale Seriei 4, cel cu două și cel cu patru uși. Față de sedan, diferența de preț crește la peste 3000 de euro, dar și nivelul dotărilor standard este altul. Oricum, indiferent cum ai privi problema, Seria 4 Gran Coupé își justifică pe deplin pretențiile prin aspectul excepțional, pe care îl livrează la pachet cu o utilitate mulțumitoare.
ams 8/2014




















Comentarii închise.