Home Teste Test BMW X2 sDrive20i: Prâslea cel frumos

Test BMW X2 sDrive20i: Prâslea cel frumos

de Răzvan Măgureanu
Test BMW X2 sDrive20i

A doua generație BMW X2 este mai mare, mai inteligentă, are un design mai atractiv și, în premieră, și versiune electrică. Noi am testat însă mezinul gamei, sDrive20i, echipat cu micul motor în trei cilindri de 1,5 litri și sistem mild hybrid la 48 V.

Foto: Bogdan Paraschiv 

Unii vin, alții pleacă. În timp ce Mercedes va restrânge la minimum gama compactă, urmând să aibă numai patru modele în viitor, BMW o extinde și, pe lângă Seria 1, Seria 2 Gran Coupé, Seria 2 Active Tourer și X1, oferă a doua generație X2, care primește în premieră și propulsie electrică. Astfel, acum BMW are câte o versiune electrică în fiecare segment de piață relevant. Dar, în așteptarea testului cu versiunile electrice (iX2 eDrive30/două motoare cu 313 CP, iX2 eDrive20/un motor cu 204 CP), primul contact cu X2 l-am avut cu versiunea de bază pe benzină, X2 SDrive20i.

Test BMW X2 sDrive20i

Un trei cilindri voinic

Nu vă lăsați păcăliți de denumirea 20i. Sub capota lui X2 SDrive20i nu lucrează un motor cu patru cilindri de 2 litri, ci unul de 1,5 litri în trei cilindri din noua generație modulară. Acesta funcționează în ciclu Miller (supapele de admisie se închid mai devreme), are conductele de admisie și camerele de ardere redesenate, un sistem de aprindere cu bobină activă și electronica integrată și un sistem dual de injecție, cu un procent de combustibil injectat la presiune joasă.

Cel mai important este însă noul sistem mild hybrid de generația a doua, la care starter/generatorul nu mai este antrenat prin curea, ci e integrat între motorul termic și cutia automată cu șapte trepte și două ambreiaje, care echipează standard toate modelele X2. Astfel, starter/generatorul, care dezvoltă 14 kW (19 CP) și 55 Nm, nu sprijină motorul termic doar în faza de pornire, ci oricând este nevoie de el, la fel ca la un sistem hibrid sau hibrid plug-in.

Și astfel, la cei 156 CP și 240 Nm ai motorului termic se însumează și cei 19 CP și 55 Nm, rezultând un total de 170 CP și 280 Nm (există mici pierderi în transmisie). Aportul generatorului se simte nu doar la pornire, când micul motor nu are nicio ezitare, ci și în timpul accelerațiilor, când pare că are o cilindree mai mare decât în realitate. În majoritatea cazurilor, puterea este suficientă, și doar atunci când îl soliciți la maximum, motorul dă semne că se forțează, iar nivelul de zgomot crește sensibil, însă compartimentul-motor e bine antifonat, astfel că în habitaclu nu se aude decât un sunet mai înfundat, ca și cum propulsorul ar fi învelit într-o pătură de pluș.

 

Apropo de sunet, motorul nu are acel sunet caracteristic unui trei-cilindri, iar șoferul nu simte niciun fel de vibrații la ralanti. Cu siguranță, BMW a făcut o treabă excelentă cu acest motor din punctul de vedere al rafinamentului și performanțelor, 0–100 km/h în 8,3 secunde și 213 km/h fiind valori demne de un propulsor cu patru cilindri. Dacă șoferul alege modul Sport, cutia schimbă mai sus, dar nu sunt diferențe semnificative în ceea ce privește dinamica. Mai multă forță se simte dacă tragi mai mult de o secundă de padela din stânga volanului care activează modul Boost timp de câteva secunde, o manevră bună atunci când vrei să depășești de urgență un camion pe un drum național.

Din păcate, eliminarea unui cilindru  nu a adus o economie substanțială de benzină, pe parcursul testului consumul înregistrat fiind de 8,5 l/100 km, față de valorile oficiale WLTP de 6,0–6,5 l.

Pachet M Sport pentru familie

Mașina de test avea pachetul scump, M Sport (4049 de euro), care merită în special pentru ambianța interioară, cu planșa de bord și zona superioară a ușilor îmbrăcate în tapițerie din Alcantara/Verganza, inserțiile de aluminiu din zona centrală a bordului, plafonul în antracit și excelentele scaune sport superb configurate, cu o susținere laterală pronunțată, dar foarte confortabile în același timp, îmbrăcate în tapițerie Veganza perforată, gri atlas/alb fumuriu.

Dacă în față scaunele sport sunt ca într-un coupé de înaltă performanță, în spate pasagerii stau pe o banchetă cu spătar destul de plat și au loc doar mediu la genunchi, dar suficient la cap. Deși lungimea a crescut cu 194 mm, ampatamentul s-a mărit cu doar 22 mm, la 2692. În schimb, spătarul banchetei este fracționabil standard 40/20/40%, se obține suprafață plană prin rabatarea sa, iar volumul de încărcare crește de la 515 la 1400 de litri, existând și un compartiment generos sub podeaua portbagajului.Test BMW X2 sDrive20i

Deși luneta este plonjată și X2 are o alură de coupé tradițional, spațiul la cap e suficient chiar și pentru persoane înalte de 1,80 metri. Designul lui X2 este atractiv, cu o grilă a radiatorului inspirată de a lui XM și înclinată spre înainte în partea superioară, ca la modelele BMW ale anilor ’70, faruri LED adaptive cu lumini de vreme rea, funcție cornering și inserții albastre, precum și prize de aer laterale Air Curtain. În spate se remarcă deflectorul de culoare neagră, la fel ca și spoilerul din față, țevile de eșapament nemaifiind vizibile (doar la X2 M35i xDrive se mai văd), și eleronul vopsit în aceeași culoare, care contribuie la nota generală sportivă, dar, împreună cu luneta foarte plonjată, afectează vizibilitatea spre spate.

Cu pachetul M Sport la bord, BMW X2 își depășește condiția de model entry level, imagine întărită și de ecranul curbat care grupează cele două displayuri, pentru instrumentele de bord și sistemul multimedia. Acesta din urmă funcționează cu noul sistem de operare OS 9, care este similar lui OS 8.5.

Diversele submeniuri pot rula pe verticală în zona stângă a displayului, în timp ce în zona principală este afișată, de exemplu, harta de la navigație, cu mențiunea că, față de Seria 5, submeniurile ocupă mai mult loc din ecran. Șoferul poate configura care submeniuri să ruleze în zona din stânga. De asemenea sunt disponibile o serie de jocuri, deja instalate sau care se pot instala, dar și o bibliotecă de filme și evenimente sportive, accesibile în baza unui abonament de 450 de lei pe an.

În plus se pot accesa diverse aplicații de muzică, gen Spotify, dacă ai abonament personal la ele. De asemenea, e de apreciat că Android Auto se conectează foarte rapid, iar dacă comanzi pachetul Innovation (3998 de euro), pe lângă head-up display primești și navigație cu realitate augmentată care afișează imaginile din intersecții și săgeți generoase, ce indică direcția de mers. În schimb, dispariția controllerului și a butoanelor fizice pentru climatizare nu reprezintă un pas înainte, deoarece pentru orice reglaj al aerului condiționat trebuie să intri în meniul tactil. Modurile de afișaj ale indicatoarelor de bord se pot schimba, ca și cele ale head-up displayului, dar grafica este destul de asemănătoare și de banală. Ca și la alte modele BMW, Audi și Mercedes, comanda vocală înțelege numele din agenda telefonică, dar încurcă numele de străzi.

Test BMW X2 sDrive20i

Pachetul M Sport vine cu suspensie adaptivă M cu 15 mm mai coborâtă decât cea standard și cu direcție Sport. Față de vechea generație, puntea din față a fost reproiectată complet, are o nouă cinematică și suporții motorului sunt acum din aluminiu, reducând masa cu 3 kg. Puntea din spate cu trei brațe este prinsă rigid de subcadru, însă confortul suspensiei e neașteptat de bun. În modul Personal, suspensia absoarbe elegant denivelările lungi, iar cele scurte sunt resimțite foarte puțin.

În modul Sport, suspensia se întărește, dar nu devine prea fermă, iar ruliul se reduce. Direcția răspunde spontan și mai liniar decât la unele modele BMW cu tracțiune spate, la care direcția e destul de agitată în jurul punctului mort. BMW X2 se conduce plăcut și agil, dar fără a avea atributele unui model cu pachet M, poate și deoarece confortul la rulare pare să fie prioritatea acestui SUV-coupé. Construit pe arhitectura UKLII, care are la bază tracțiunea față, și cu controlul tracțiunii integrat în managementul motorului, la plecările mai rapide de pe loc și pe asfalt ud roțile din față au o mică patinare, timp de un sfert de tură, înainte ca electronica să pună lucrurile la punct.

Însă efectul de subvirare este temperat și, deocamdată, următoarea versiune cu tracțiune integrală e doar sportivul X2 M35i xDrive. Prețul de 43.911 euro este mare pentru un trei-cilindri, dar problema mai mare e că, dacă vrei ca mașina să arate precum cea de test, mai trebuie cheltuiți bani pe pachete care sunt și ele scumpe.

Verdict

Noul BMW X2 are un design mai atractiv și, cu pachetul M Sport, interiorul este elegant și scaunele sport sunt superbe. X2 oferă un compromis ideal între confort și sportivitate, înclinând însă mai mult spre confort. Motorul cu trei cilindri și sistem mild hybrid de generația a doua este, probabil, cel mai performant de pe piață în această configurație, dar nu consumă mai puțin decât un patru-cilindri. Sistemul de operare OS9, similar cu OS 8.5, este complicat și necesită o perioadă de acomodare.

DATE TEHNICE 
Caroserie
SUV-coupé cu 5 locuri. L × l × h: 4554 × 1845 × 1590 mm. Ampatament: 2692 mm. Portbagaj: 515–1400 l. Rezervor: 45 l
Tren de rulare
Suspensie față MacPherson, spate multilink cu 3 brațe, arcuri elicoidale, funcție adaptivă. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Pneuri: 225/55 R18
Transmisie
Tracțiune față, cutie automată cu 7 trepte și două ambreiaje
Propulsie
Motor termic benzină, L3, 1499 cm3, putere maximă 115 kW (156 CP)/4700–6500 rpm, cuplu maxim 240 Nm/1500–4000 rpm. Motor electric cu funcție de generator, putere maximă 14 kW (19 CP), cuplu maxim 55 Nm. Putere maximă totală: 125 kW (170 CP). Cuplu maxim total: 280 Nm. Capacitate brută baterie: 0,96 kWh
Performanțe
0–100 km/h 8,3 s
Viteză maximă 213 km/h
Consum mediu 6,0 l/100 km
Preț de bază
BMW X2 sDrive20i 43.911 euro
Test BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20iTest BMW X2 sDrive20i

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.