Porsche Macan reprezintă prima încercare a mărcii în segmentul SUV mediu. Ca și cum surpriza acestei orientări comerciale nu era suficientă, sunt oferite și motorizări diesel. Se poate vorbi aici despre sportivitate? Sau, eventual, supremație?
Text: Marcus Peters. Traducere și adaptare: Alex Șincan. Foto: Hans-Dieter Seufert, Dirk Gulde
Cam ce fel de argumente ar permite unui producător să susțină că oferă cel mai sportiv SUV din segmentul respectiv de piață? Este destul de ușor să scoți la înaintare niște cifre pentru a susține așa ceva. De exemplu, la ieșirea din proba de slalom, Porsche Macan avea viteza de 141 km/h, fiind cu aproximativ 13 km/h mai rapid decât ceilalți doi concurenți. În plus, Porsche Macan a lăsat impresia unui parcurs lipsit de emoții, în timp ce Audi Q5 și Mercedes GLK nu s-au mișcat cu atâta dezinvoltură. Contraargumentul unei deplasări mai plăcute în regim de croazieră va fi aprecierea potrivită pentru Q5 și GLK. Altfel, ideea unor costuri de achiziție, întreținere și exploatare prietenoase nu se potrivește niciunuia dintre automobile. Când vrei să ai la dispoziție 260 CP și 600 Nm, banii nu trebuie să reprezinte altceva decât o simplă formalitate. În fond, e vorba de a conferi caracter dinamic accentuat unei mase de aproximativ două tone. Dar aici se poate folosi totuși termenul „decență“: în timp ce versiunea Macan alimentată cu benzină a înregistrat un consum mediu de 14 l/100 km, varianta diesel se mulțumește cu vreo 9, iar cuplul său maxim măsoară mai mult cu 30 Nm.
Convingător în viața normală
Cât timp numărul și/sau gabaritul bagajelor nu tinde să crească dincolo de limitele bunului-simț, diferența de volum util dintre Porsche Macan și concurenții săi ar putea trece neobservată. În cazul unor valize mari, Mercedes GLK se va dovedi mai primitor, inclusiv proporțiile spațiului util de la GLK fiind avantajoase. Tot aici, regăsim cele mai comode posibilități de îmbarcare și de aranjare a bagajelor, ceea ce ne duce spre concluzia că GLK e cel mai convingător pe latura practică. Cum este Audi? Ampatamentul său e ceva mai mare decât al lui GLK, dar asta se reflectă în dimensionarea spațiului pentru pasageri. Bancheta spate culisantă (opțional) pune bine în evidență faptul și aduce un plus de versatilitate. Când te dai jos din Q5 și te urci în Porsche, îți poate veni în gând orice, mai puțin faptul că mașinile respective au la bază aceeași platformă tehnică. Postul de conducere al lui Macan e mult mai „strâns pe lângă șofer“, ceea ar putea să îți amintească mai degrabă de Q3. Principalul element caracteristic ce se va face observat: lățimea considerabilă a consolei centrale pline de butoane și comenzi. În ceea ce privește percepția calității, interiorul lui Porsche nu poate fi atacat pe nicăieri. Totul e minunat, singura discrepanță ambientală venind din partea zgomotului la vânt, relativ ridicat pentru un automobil atât de pretențios. Consolarea va veni însă dinspre ceea ce are de oferit Macan pe tema comportamentului dinamic. Motorizarea V6 turbodiesel impresionează prin rezervele de putere și funcționarea rafinată, potențialul său fiind valorificat în mod remarcabil de către cutia de viteze cu dublu ambreiaj. Un accent aparte de personalitate vine laolaltă cu pachetul Sport Chrono Plus (opțional) și este dat de programul Launch Control. În cazul accelerațiilor desfășurate prin acest program, ambreiajele se închid incisiv, iar automobilul beneficiază din plin de pe urma eficienței transmisiei. Unii vor lua ca factor de disconfort ceea ce am notat mai sus, dar, în fond, Launch Control nu-și propune comoditate. Tot în ideea de personalizare, Porsche e dotat cu un mod de funcționare Sailing (implicații economice) al transmisiei: cutia se decuplează automat de motor în fazele de încetinire, numai că reluarea în forță a accelerării ar putea fi însoțită de șocuri.
Motorul cu cea mai impresionantă caracteristică de cuplu se găsește sub capota lui Mercedes GLK. Valoarea de 620 Nm este deja atinsă la 1600 rpm, cele două tone ale mașinii părând să fie propulsate fără nici cel mai mic efort. Cutia automată cu convertizor de cuplu asigură o schimbare fină a treptelor, ceea ce face ca efectul accelerării viguroase să fie și mai impresionant, deși GLK nu se arată a fi un performer dedicat dinamismului. Audi Q5 se prezintă mai bine în privința agilității și a laturii dinamice, în general. Pe de altă parte, GLK nu lasă nicicum loc de comentarii negative cu referire la confortul în mers și rămâne alegerea preferabilă pentru călătorii lungi. Ideea se reflectă și în funcționarea suspensiei sale. Indiferent de felul denivelărilor, acestea sunt foarte bine filtrate. În sarcină, suspensia se simte mai moale, dar nu exagerat. În această situație, conducerea rapidă pe drumuri cu viraje nu va fi ceva plăcut, mai ales că scaunele nu oferă cea mai bună susținere laterală.
Își ține Porsche promisiunile legate de dinamism? Răspundem cu un „da“ categoric, cel puțin atunci când e vorba despre o mașină echipată cu toate opțiunile de profil. Suspensia cu perne de aer este la loc de cinste printre acestea, asigurând fie accesul la un confort mai mult decât convenabil, fie la o stabilitate și o fermitate impresionant de riguroase în cazul unui SUV. Aici, Q5 e sesizabil lăsat în urmă de către Macan.
Remarcăm și o dovadă de virtuozitate din partea transmisiei integrale cu care este echipat Macan: în cazul său, un cuplaj central multidisc a luat locul diferențialului Torsen tipic pentru Audi. La volan, gestionarea tracțiunii lasă preponderent impresia unei dozări generoase a cuplului motor înspre puntea din spate, bine valorificată dinamic cu ajutorul controlului fin al motricității aplicat la puntea din față. Macan se comportă neutru în viraje și dă senzația că e oricând gata să răspundă fără ezitări la o apăsare mai incisivă a pedalei de accelerație. La limită, nu va apărea o tendință de supravirare (după cum sugerează comportamentul mașinii sub accelerație), ci una discretă de subvirare (mai lesne de intuit și de controlat, mai ales că sistemul ESP intervine prompt și eficient în acest gen de situații).
Opționale pentru dinamică
Arsenalul tehnic dedicat temei dinamismului va convinge pe toată lumea de vocația sportivă a SUV-ului Porsche. Eventualii urmăritori ai unui Macan condus în manieră sportivă vor fi repede descurajați, cel puțin atunci când mașina urmărită dispune (ca în cazul nostru) de dispozitivul PTV Plus și de pneuri sportive montate pe jantele opționale, cu diametrul de 20 de inchi. Din nefericire, toate opțiunile care ridică la nivel maxim potențialul dinamic al lui Macan însumează vreo 6300 de euro.
Neavând acces la așa ceva, Audi Q5 nu are cum să țină pasul cu concurentul său de la Porsche. Pe de altă parte, Q5 oferă consolarea unui comportament clar mai sportiv decât al lui Mercedes GLK și a unei stabilități ireproșabile în viraje. Ceea ce pare să contrazică lucrurile deja pomenite este faptul că GLK nu e mult mai lent în parcurgerea probei de slalom, însă sarcinile laterale care apar în acest test (atât timp cât conducătorul păstrează traiectoria bună) sunt bine suportate la nivelul trenului de rulare și al direcției în mod special.
Test comparativ: sisteme electronice de stabilitate
Alegerea între Mercedes GLK și Audi Q5 este o chestiune oarecum simplă, dat fiind caracterul diferit al mașinilor și faptul că, în linii mari, la costurile presupuse de achiziție și preferințele de personalizare nu vor apărea diferențe determinante. Listele de prețuri ale mărcii Porsche n-au fost niciodată ceva plăcut pentru cumpărători, dar supremația nu vine niciodată ieftin. Însumate, opțiunile care ajută la definirea clară a caracterului pentru noul SUV Porsche se ridică la circa 9000 de euro – ceea ce îi asigură locul al treilea în clasamentul financiar. Pentru cine nu are sensibilități aparte legate de celelalte două mărci, notăm că Audi Q5 este mai silențios și ceva mai economic la consum decât GLK.
Acestea fiind spuse, mai trebuie găsit răspunsul la o întrebare esențială: în mers, poate Macan să ofere senzații demne de marca Porsche? Masa mașinii e considerabilă, poziția la volan este destul de înaltă, iar specialiștii implicați în proiect nu puteau fi cu toții conștienți de spontaneitatea și firescul răspunsului la comenzi care face un Porsche să fie Porsche. Lăsăm răspunsul pe data viitoare, adăugând doar că, deocamdată, Macan este cel mai sportiv SUV mediu premium, fiind capabil să reprezinte fără rezerve interesele mărcii în segmentul respectiv.
ams 6/2014
Comentarii închise.