Poate noua variantă cu tracțiune integrală a lui BMW 335i xDrive să fie mai bună decât deja cunoscutul Audi S4? Să vedem!
Text: Dirk Gulde; Foto: Rossen Gargolov, Hans-Dieter Seufert
Stimate parcări de supermarketuri înzăpezite, drumuri secundare acoperite de nea, gheață de pretutindeni, trebuie să mai aveți oleacă de răbdare. Cu noua versiune cu tracțiune integrală de la BMW 335i xDrive și cu rivalul Audi S4 mergem mai întâi la Hockenheim – minus 6 grade Celsius, soare, pistă aproape uscată. Mai vrem să accelerăm odată cu putere înainte să punem din nou la naftalină pneurile late de vară.
BMW Seria 3: imagini și informații oficiale
Sistemele de propulsie xDrive și Quattro ascund o mulțime de rafinamente tehnice pentru o distracție grozavă pe asfalt. De exemplu, în virajul Sachs. S4 se avântă cu toți cei 333 CP ai compresorului V6, pilotul doar clichează cu degetele dintr-a patra într-a doua pentru a desena din multitudinea de forțe transversale și longitudinale o rază de viraj neutră.
Și asta a fost doar prima jumătate a curbei. Cine calcă accelerația în apex știe de ce a cheltuit 1123 de euro în plus pentru diferențialul spate sport (activ). Ambreiajele sale lamelare ghidează ingenios forța propulsoare spre roata exterioară din viraj și suprimă din start tendința de subvirare (mai multe despre tehnică, aflați de la pagina 70). S4 își urmează stoic traiectoria, la cerere declanșând un balans blând al posteriorului, ușor de controlat chiar și de către șoferi mai puțin experimentați.
Test comparativ: Breakuri premium de clasă mare
Ocupată până acum doar cu sarcina de menținere a direcției, puntea față a lui BMW 335i xDrive are acum voie să și propulseze și să-i facă astfel viața mai grea lui S4. Susținătorii de odinioară ai tracțiunii spate au dezvoltat între timp xDrive-ul pentru 68 de modele, inclusiv Seria 1. De ce? Pentru că, pur și simplu, îți asigură buna dispoziție.
Spre deosebire de diferențialul Torsen C cu blocaj mecanic și de două ambreiaje multidisc ce echipează modelul Audi, BMW se bazează pe un singur ambreiaj lamelar cu reglaj electronic, care repartizează forța absolut liber de la 0 la 100% între punți. Cu 306 CP, motorul turbo și cu cilindri în linie este ceva mai slab, dar BMW-ul compensează asta prin turațiile enorme, de peste 7000 rpm, și greutatea redusă cu 100 kg. În linie dreaptă, menține ritmul lejer, însă pierde pe circuitul plin de viraje.
Test comparativ: SUV-uri compacte cu motoare diesel
Acolo unde S4 se simte în largul său, BMW 335i xDrive trage prea mult cu roțile din față și se înclină mai mult în lateral. Nici măcar la accelerație maximă, spatele nu poate fi convins să participe și el la acțiune. Spre deosebire de modelul anterior, direcția Seriei 3 a devenit la fel de sensibilă și precisă precum cea a automobilelor cu tracțiune doar spate. În ciuda sistemului twinscroll, motorul turbo al BMW-ului nu este la fel de direct precum compresorul Audi, iar transmisia automată cu opt trepte de viteză reacționează o idee mai lent față de DSG-ul cu șapte trepte.
Schimbare de scenă, Alpii Șvabi. Cu cât sunt străzile mai alunecoase, cu atât mai mici sunt diferențele de tracțiune. Pe drumurile laterale acoperite cu zăpadă, liniștitul BMW 335i xDrive e la fel de ușor ce controlat ca și agitatul Audi S4. Pe deasupra, ne impresionează tracțiunea incredibilă. Desigur, asta presupune pneuri bune de iarnă, dar ambele mașini își croiesc drum chiar și prin troiene care le ajung până la numărul de înmatriculare. Senzația de bine este susținută de frâne excelente, de sisteme de asistență și echipări de lux la nivelul clasei superioare, precum și de un confort foarte bun oferit de amortizoare. Ceva mai rigidul Audi se comportă mai stabil pe denivelări mai lungi, în vreme ce amortizoarele adaptive ale BMW-ului absorb mai bine șocurile scurte.
Diferențele sunt minime și în ceea ce privește caroseria. În ciuda performanțelor sportive, aceste automobile cu tracțiune integrală pot transporta comod patru pasageri și sunt fiabile în utilizarea zilnică datorită scaunelor bine configurate și a portbagajului mare – mai că nu ne vine să credem că producătorii mai au în gamă alte două serii de sedanuri mai mari. În vreme ce S4 convinge cu o calitate mai bună a materialelor, BMW-ul poate fi utilizat mai intuitiv. Victoria cu scor strâns obținută de Audi nu poate fi însă împiedicată nici de consumul ceva mai mic al BMW-ului, nici de prețul mai accesibil.
Opel Ampera vs Toyota Prius plug-in hybrid
Dar am socotit și comparat destul, stratul proaspăt de zăpadă parcă abia așteaptă să fie testat. Nu degeaba am trecut pe lângă această parcare neatinsă de utilaje de deszăpezire, nu-i așa?
Interior Audi S4
Interior BMW 335i xDrive
Concluzii
1. Audi S4
Manevrabilitate, motor, transmisie: luxosul S4 pare să fie în toate privințele ceva mai agil, neavând nevoie de compromisuri în materie de confort și siguranță.
2. BMW 335i xDrive
Cu un aspect mai sobru, dar aproape la fel de rapid ca S4, acest automobil economic, confortabil și ușor de utilizat a pierdut la un scor foarte strâns.
Comentarii închise.