Audi și-a mărit portofoliul cu Q4 e-tron, un EV în formatul popular al lui Q3. În schimb, acesta din urmă atrage cu puternicele sale motoare pe benzină și este disponibil și în versiune PHEV. Apare natural întrebarea ce să alegi?
Cum de avem atât de multe Audiuri colorate într-o singură poză, și nu un test comparativ cu tabel de note, timpii probelor de manevrabilitate și zece frânări de urgență de la 130 km/h? Simplu, ne adaptăm vremurilor și studiem ofertele. Din moment ce Audi, după BMW și Mercedes, oferă acum SUV-uri compacte cu patru soluții de propulsie este important să le testăm și să le diferențiem în funcție de caracteristici. Aici, ne concentrăm asupra electricului Audi Q4 e-tron, introdus anul trecut, și a fratelui său Q3, a cărui a doua generație a fost lansată în 2018. Poate că nu-i chiar superstarul gamei, dar în 2021 a fost cel mai popular SUV Audi, cu 92.445 de exemplare vândute în Europa, cu doar 3300 mai puține decât ale hatch-ului A3.
Pe bună dreptate, pentru că vine cu o combinație de prețuri accesibile, calitate respectabilă, poziție înaltă de condus, operare simplă și spațiu bun pentru clasa compactă, datorită banchetei culisante și portbagajului de 530 de litri. Avantaje prezintă și în ceea ce privește gama variată de motorizări, de la propulsoarele pe benzină, cu capacități de 1,5 și 2 litri, la transmisiile manuale sau automate cu ambreiaj dublu combinate cu tracțiune față sau integrală. Recent a fost lansată și versiunea PHEV 45 TFSI e, al cărei sistem de propulsie dezvoltă 245 CP.
Primul model integral electric este Audi Q4 e-tron. Construit pe platforma MEB, fratele premium al lui VW ID.4 nu prea are nimic în comun cu Q3 la nivel tehnic, dar activează în același segment. Cu lungimea de 4,59 metri, le oferă pasagerilor din spate ceva mai mult spațiu pentru picioare și poate transporta cam același set de bagaje, cu un volum cuprins între 520 și 1490 de litri.
În același timp, este superior tehnic lui Q3, cel puțin parțial, pentru că doar Audi Q4 e-tron poate veni cu anumite echipamente: head-up display cu realitate augmentată, sistem de infotainment complex, cu display tactil, control vocal bun și sistem de climatizare cu trei zone, de exemplu. Totuși, datorită controlerelor și butoanelor lui Q3, operarea este mult mai simplă la acest model.
Să alegi varianta optimă de propulsie electrică este puțin cam complicat. Pentru modelul de bază, 35 e-tron (de la 46.700 de euro), primești un motor electric sincron, cu excitare permanentă (125 kW/310 Nm), plasat pe puntea din spate, care asigură propulsia, iar bateria de 350 kg are capacitatea netă de 51,5 kWh. Modelul Audi Q4 e-tron 40 (150 kW/310 Nm) testat de noi se descurcă mai bine – are tot tracțiune spate, dar patru module suplimentare ale bateriei, care duc masa cu 150 kg mai sus. Din punctul nostru de vedere, aceasta este cea mai echilibrată opțiune. Modelele de top, 45 și 50 e-tron quattro, cu două motoare (195 și 220 kW putere maximă) și baterii identice sunt mai grele și mai rapide, dar au autonomie mai mică, așa că nu contează în acest test. Ar fi mai interesantă o comparație cu modelul RS Q3 de 400 CP, dar, cum spuneam, ne-am adaptat noilor realități.
Motive versus costuri
400 Nm de la 1900 rpm, consum de doar 5,8 l/100 km în proba eco, care ajunge la 7,2 l/100 km în medie, și autonomie de circa 800 km – acestea sunt valorile ce le vor plăcea celor care preferă dieselul și care, totodată, pun în valoare curatele, acum, motoare cu autoaprindere. Faptul că dieselul de 200 CP trage puternic până la peste 200 km/h, în ciuda emisiilor reduse, îl face deosebit de atrăgător. Nici nu are problemele de tracțiune ale versiunii PHEV, pentru că sistemul său standard de tracțiune integrală cu ambreiaj hidraulic multidisc, controlat electronic, de pe puntea din spate, asigură motricitate fără sincope. Deja foarte apreciata transmisie cu ambreiaj dublu și șapte trepte are grijă de schimbarea rapidă și precisă a vitezelor.
Singurul lucru de care poți acuza Q3-ul diesel este sunetul cumva nerafinat și costurile mari, chiar dacă, cu un preț de bază de 42.400 de euro, este cu 1500 mai ieftin decât în varianta cu motorul pe benzină mai puternic (45 TFSI quattro). Într-un final, acest excelent echilibrat Q3 este partenerul ideal pentru șoferii de cursă lungă.
Totul bine cu două motoare?
Versiunea PHEV are rolul de a reduce emisiile la nivel de flotă și o face cu un ansamblu puternic (245 CP și 400 Nm), dar și cu un preț atent poziționat în gamă. În ciuda complexei tehnologii hibride, Audi propune acest model de la 49.301 euro. După ce îl trecem prin filtrul Rabla Plus, prețul de bază ajunge la 44.049 de euro.
Q3 45 TFSI e este propulsat de un TSI de 1,4 litri, care produce 150 CP și un motor electric de 85 kW (116 CP) și 330 Nm, integrat în carcasa cutiei de viteze, care asigură plecarea de pe loc a SUV-ului de aproape 1,8 tone. Totuși, n-ar trebui să apeși prea tare accelerația, pentru că, sub presiune, acest model cu tracțiune față devine iritant din cauza smuciturilor resimțite în direcție și are semnificative probleme de tracțiune, și asta nu doar la plecarea de pe loc.
Confortul suspensiei este acceptabil în comparație cu la fel de puternicul model pe benzină, în ciuda setării mai dure, iar PHEV-ul se descurcă bine și la propulsia strict electrică. Cu bateria de capacitate netă maximă (10,8 kWh), Q3 45 TSFI e acoperă 42 km și poate rula cu cel mult 140 km/h în regim electric. Odată epuizată bateria, o medie de 7,5 l/100 km curge prin injectoare. Așa că este mai bine să mergi electric și să nu te grăbești. Puterea maximă de încărcare, de 3,6 kW, ar trebui să fie suficientă pentru capacitatea bateriei, dar totuși e mică pentru standardele actuale.
Rapid și foarte confortabil
În afară de versiunea de performanță RS, 45 TFSI quattro este cel mai puternic Q3 din gamă. Sub capota sa este montat un motor turbo pe benzină, de 2 litri și 245 CP, care oferă 370 Nm încă de la 1600 rpm – doar un pic mai puțini decât TDI-ul. În plus, ai rapida cutie S tronic cu șapte trepte, tracțiune integrală permanentă și, pentru 1336 de euro, amortizoare adaptive, plus direcție progresivă (319 euro). Toate acestea fac din Q3 un adevărat partener pentru rularea sportivă atât în linie dreaptă (ajunge ușor la 240 km/h), cât și în viraje, pe care le parcurge rapid și sigur.
Dar 45 TFSI nu este doar sportiv, ci oferă și cel mai bun nivel de confort, alături de Q4. Comparativ cu dieselul de 2 litri, rafinatul motor pe benzină funcționează mai silențios și sună mai pregnant cu ajutorul boxelor, dacă este necesar.
Desigur, toată această distracție nu este chiar ieftină. Consumul în test a fost de 9,6 l/100 km și, cu un preț de bază de 43.900 de euro, modelul cu motor pe benzină e mai scump decât Q3 40 TDI quattro (42.400 de euro). Totuși, dacă vrei un SUV compact și agil complet înscris în tradiția Audi, ai putea să învestești în această versiune.
Forța stă în liniște
Q4 e-tron iese de pe liniile de asamblare ale uzinei din Zwickau împreună cu frații săi de platformă (MEB), VW ID.4 și Cupra Born, dar se adresează clienților de modele premium. Datorită materialelor tipice Audi, sistemului de infotainment elaborat, decorului atrăgător și scaunelor sport veritabile, se descurcă foarte bine la acest capitol, dar nu mai bine decât Q3, care, de altfel, are suspensia ceva mai suplă.
Totuși, Q4 40 e-tron n-are nimic de-a face cu așteptările celor care vor să se bucure de sprinturile efervescente ale mașinilor electrice. În versiunea 40, Q4 e-tron vine cu o baterie de capacitate netă mare, 77 kWh, montată în podea, însă doar cu un singur motor, de 150 kW (204 CP), pe puntea din spate. Nu este o valoare prea generoasă pentru un SUV de 2,15 tone. Drept urmare, Q4 accelerează mai degrabă relaxat (0–100 km/h în 9 s), dar are avantajul zgomotului aerodinamic redus. Consumul de 29,5 kWh/100 km nu este mic, însă, datorită bateriei mari, autonomia ajunge la 271 km (în test, la temperaturi de până 10 grade Celsius). Odată golită, bateria se încarcă rapid datorită puterii maxime de încărcare de 125 kW.
La final, observăm că prețul nu este deloc rău, 53.000 euro, asta fără să aplicăm scăderea celor 10.324 din programul Rabla Plus. Cu bonus, ajunge la prețul dieselului.
CONCLUZIE
Audi sabotează deliberat șansele motoarelor termice.
Plăcerea condusului sau economie? Aceasta e întrebarea pe care trebuie să și-o pună cei interesați de modelele Q3 și Q4. Motivul? Clasicul Q3, cu motoare termice, este net superior lui 45 TFSI e și lentului Q4 40 e-tron pe șosea, dar foarte costisitor și la achiziție, și în ceea ce privește operarea. Rapidul și însetatul motor pe benzină nu face față la capitolul costuri în această comparație, ba nici măcar economicul TDI, perfect potrivit drumurilor lungi, nu ține pasul. Chiar și la un parcurs anual de 40.000 km, tot e cu aproximativ 100 lei/lună mai scump decât Q4 e-tron, care nu se depreciază deloc.
Așadar, ceea ce rămâne este echilibratul PHEV cu ținuta sa de drum neomogenă și accesibilul (cu Rabla Plus) Q4 e-tron, care, datorită portbagajului mare și autonomiei convenabile, nu e deloc o alegere proastă nici chiar pentru drumurile lungi, cu multe bagaje. Singurul dezavantaj? Confortul mediu al suspensiei.
Text: Michael von Maydell/Traducere și adaptare: Dan Damian
Foto: Hans-Dieter Seufert