A patra generație A3 a trecut printr-un facelift, iar noi am testat hatch-ul german într-o versiune nouă în gamă, Audi A3 Allstreet.
Compacta premium cu care Audi se laudă că a inventat segmentul în 1996 avea nevoie de acest facelift, în condițiile în care concurentul direct din Munchen a trecut la o nouă generație (a patra) în această vară, iar Mercedes Clasa A (aflat, ce să vezi, tot la a patra generație) a trecut deja la facelift.
La exterior, A3 nu se remarcă prin modificări foarte importante, dar ne așteptam la asta. Totuși, mașina noastră de test este ceva mai deosebită și este nouă în gama A3. Se numește A3 allstreet și ați înțeles deja care-i ideea. Dacă avea tracțiune integrală era Allroad. Dar nu are. În schimb, arată chiar bine cu garda la sol mai mare cu 3 cm față de A3 Sportback și cu conturul pasajelor roților. Facelift-ul a venit cu faruri cu o nouă semnătură luminoasă, chiar una variabilă, al cărei model poate fi selectat din menoul sistemului MMI. De asemenea, grila este mai proeminentă pe verticală și cu un nou model, iar prizele de aer de la extremitățile spoilerului sunt mai mici și mai verticale. La pachet cu buza spoilerului subliniată în așa fel încât să pară un scut (element specific lui allstreet), ia imaginea unui hatch modern, care n-are probleme să părăsească puțin șoseaua, fără să exagereze.
În spate, cam aceeași rețetă: stopuri cu semnătură luminoasă la alegere, fantele de pe laterale puțin modificate și – în cazul nostru – un fel de scut, mai mult vizual.
Audi spune că interiorul a fost îmbunătățit semnificativ. Probabil am eu o altă definiție pentru “semnificativ”. De fapt, s-a lucrat pe elementele existente, au fost introduse noi finisări, noi modele ale unor suprafețe, un upgrade pentru lumina ambientală (acum prezentă și în buzunarele portierelor față) și o nouă tastă, acum plată, pentru controlul cutiei de viteze automate. Ideea este că, vizual, vezi schimbări, dar nu le-aș spune semnificative: doar sesizabile, dar inspirate. Când începi să operezi mașina, vezi că grafica tabloului de bord este puțin modificată, la fel și cea a sistemului MMI de sub display-ul de 10,1 inchi, care include acum posibilitatea de a descărca aplicații de la dezvoltatori externi. Cam atât, dar chiar pare suficient ca să te facă se te simți într-un hatch premium din acest an.
Sportivul
Teoretic, nu e chiar sportiv, pentru că Audi A3 allstreet este disponibil cu doar două motorizări, ambele de 150 CP: propulsorul pe benzină de 1,5 litri prezent pe mașina de test și diesel-ul de 2 litri. Dar e sportiv. A3 35 TFSI pare să fi fost atent îndrumat către această zonă. Motorul are și sistem mild-hybrid (20 CP, 25 Nm), iar asta îl face să reacționeze bine, dinamic, la plecarea de pe loc. Trage susținut și sună destul de bine, cu toate că vorbim de un 4 în linie de 1,5 litri. Ideea este că nu pare să depună un efort considerabil indiferent ce-i ceri. Asta în condițiile în care nu este deloc gurmand: la 130 km/h consumă 6,2 l/100 km, iar la 100 km/h se mulțumește cu 4,5.
Cutia cu dublu ambreiaj și 7 trepte schimbă bine în sarcină, dar pare să se mai poticnească la viteze mici. Dacă vrei să conduci sportiv, cele mai mari satisfacții le ai – evident – în modul Dynamic, dar dacă vrei să te joci cu diferiți parametri, ai și modul Individual, astfel că poți combina direcția Sport cu o setare mai puțin sportivă pentru cutie. Apropo de direcție – la unele mașini, aceasta este… normală. N-ai ce să spui de rău, dar nici nu-ți atrage atenția cu ceva deosebit. Ei bine, direcția lui Audi A3 allstreet 35 TFSI este cel mai plăcut aspect al întregii mașini, când este vorba despre dinamică: foarte precisă, asistată exact cât trebuie, cu feedback, dar mai ales demultiplicată sportiv. Da, știu, este o compactă premium, e normal să fie bună la mai toate capitolele, dar genul asta de direcție iese în evidență. Stai mai sus decât în Sportback, clar, dar suspensiile nu sunt cine știe ce jeleuri pentru macadam și asta e bine. Audi A3 allstreet stă bine, vrea să subvireze la limită, cum e și normal și mai vine cu o reacție promptă a frânelor. Confortul e bun, dar nu face minuni pe prima bandă a celor trei de pe autostrada A3. În schimb, chiar dacă nu poți merge decât foarte încet, știi sigur că nu atingi ceva pe dedesubt atunci când treci câte o cale ferată pe o suprafață care n-a mai fost refăcută de zeci de ani.
Verdict: 4 stele
Un facelift reușit, chiar dacă timid la interior. Versiunea allstreet este exact ceea ce trebuie dacă vrei liniște: poate merge lejer pe drumuri proaste și garda la sol mai înaltă nu-i prea taie din dinamică. Motorul pe benzină este chiar economic.
Date tehnice
Caroserie: Hatchback cu 5 locuri. L × l × h: 4353 × 1816 × 1457 mm. Ampatament: 2630 mm. Portbagaj: 380 l. Rezervor: 50 l
Tren de rulare: Suspensie față tip MacPherson, spate tip paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față, discuri spate. Direcție asistată electric. Pneuri: 225/45 R 19
Transmisie: Tracțiune față, cutie automată cu 7 trepte
Propulsie: Motor termic benzină, L4, 1498 cm3, putere maximă 110 kW (150 CP)/5000–6000 rpm, cuplu maxim 250 Nm/1500–3500 rpm. Motor electric cu funcție de generator, putere maximă 15 kW (20 CP), cuplu maxim 25Nm. Putere maximă totală: 110 kW (150 CP). Cuplu maxim total: 250 Nm.
Performanțe: 0–100 km/h 8,4 s, Viteză maximă 221 km/h, Consum mediu 5,6 l/100 km
Preț de bază: Audi A3 Allstreet 35 TFSI 33.400 euro