Cu ocazia lansării lui Bigster, am realizat un scurt interviu cu Denis Le Vot, șeful mărcii Dacia, despre Bigster, dar și despre viitoarele modele de clasă compactă și soarta lui Spring.
Auto motor și sport: Câte părți au în comun modelele Bigster și Duster? Sunt mașinile la fel până la montantul central?
Denis Le Vot: Parbrizul este diferit, fiind mai lung, deoarece mașina e mai înaltă, dar unghiul de înclinare al parbrizului este la fel ca la Duster. Politica noastră e de a utiliza cât mai multe componente comune la dfierite modele Dacia. De exemplu, volanul este același la toate modelele Dacia. Bigster utilizează platforma lui Duster, dar proporțiile sunt complet diferite, la fel ca și tehnologia [vezi noul sistem hibrid] și opționalele [trapă panoramică, hayon electric etc.] pe care le oferim. Pachetul e diferit, pentru că vorbim despre un segment superior, în care sunt alte pretenții, și de aceea Bigster dispune de echipamente care nu există la Duster. Aș spune că 50–60% din componente sunt similare cu ale lui Duster.
Auto motor și sport: Care sunt similaritățile dintre cumpărătorul de Duster și cel de Bigster?
Denis Le Vot: Cred că profilul cumpărătorilor este complet diferit. Am vândut peste două milioane de Dusteruri și avem foarte mulți clienți loiali acestui model, care știu exact ce cumpără. Cei care vor să urce o treaptă mai sus, pentru că au încă un copil, un nou câine sau vor mai mult spațiu, pot alege acum Bigster. Dar nu asta e ideea. Ideea este că, în fiecare an, în Europa 2,8 milioane de oameni cumpără un SUV de segment C, care acum 5 ani costa în medie 29.000 de euro, iar acum trece de 35.000, mai precis ajunge la 37–38.000. Anul viitor, când acești 2,8 milioane vor reveni în showroomuri, ca să își reînnoiască mașina, vor constata că noile prețuri sunt prea mari pentru posibilitățile lor, și aici intervine Bigster. Clienții vor descoperi că prețurile pentru acest model pornesc de la 25.000 de euro, și nu de la 37.000, iar hibridul, de la 30.000. Astfel, o parte din ei vor alege Bigster. Astăzi, unul din doi cumpărători de Duster este nou pentru marca Dacia. Aceștia cumpără în proporție de 75–80% versiunile de top ale lui Duster. Încă nu pot estima care va fi rata la Bigster. Până acum, cu Duster am jucat într-un segment mai mic, dar cu Bigster intrăm într-un segment mai mare, de aproape 3 milioane de potențiali cumpărători.
Auto motor și sport: Conceptul oferea șapte locuri, dar modelul de serie are doar cinci. De ce?
Denis Le Vot: Inițial, am avut în plan să oferim versiuni atât cu cinci, cât și cu șapte locuri, dar cred că ar fi fost o greșeală. Ne-am uitat în piață și am văzut că doar 25% din modelele din acest segment au șapte locuri. Două locuri în plus ar fi necesitat o ranforsare a punții din spate și un spațiu mai mare pentru genunchi pe rândul al treilea, ceea ce ar fi condus la o masă mai mare. Astfel, versiunea cu șapte locuri ar fi afectat și versiunea cu cinci locuri. Iar noi avem ca obiectiv o masă cu 150 kg mai mică decât a concurenței, pentru a putea utiliza motoare mai mici și mai eficiente, care să nu coste o avere. Pentru cine dorește șapte locuri, avem în gamă Jogger.
Auto motor și sport: De ce versiunea 4×4 nu are un motor mai puternic și transmisie automată?
Denis Le Vot: O luăm pas cu pas. Vor veni noile motoare cu normele Euro 7, și luăm în calcul o transmisie automată pentru versiunile 4×4, dar trebuie să fim atenți și la emisiile de CO2 impuse în Europa. Dar vor exista și noi soluții pentru transmisie și propulsie în decursul ciclului de viață al lui Bigster.
Auto motor și sport: Ca propulsie, aveți în plan să utilizați noile motoare produse de către divizia Horse
împreună cu Geely?
Denis Le Vot: Răspunsul este da, dar implementarea unui nou motor într-o caroserie existentă este un proces complex, care necesită timp. Dar cu siguranță luăm în calcul motoarele produse de Horse, inclusiv pentru o eventuală versiune PHEV a lui Bigster.
Auto motor și sport: Bigster are un nou sistem hibrid, cu motor aspirat de 1,8 litri cu injecție directă, în loc de 1,6 litri cu injecție directă, ca la Duster. De ce ați ales să dezvoltați un sistem nou, în loc să utilizați sistemul de 1,2 litri turbo hibrid existent deja la Austral?
Denis Le Vot: În primul rând, pentru că soluția de a dezvolta un motor derivat a fost mai ieftină. Nu avem nevoie de 200 CP, deoarece Bigster este mai ușor, și 155 CP sunt suficienți.
Auto motor și sport: Sunt scaunele din Bigster similare cu cele din Duster?
Denis Le Vot: Scaunele sunt diferite, deși structura metalică de susținere este similară în toate modelele Dacia. Dar forma scaunelor din față e diferită, iar bancheta este complet nouă, fiind fracționabilă 40/20/40%, cu cotieră, și oferind altă profilare a spătarului, pentru că în acest segment trebuie să fie mai confortabilă și să poți parcurge 1000 km cu copiii.
Auto motor și sport: Ați anunțat că veți oferi încă două modele în segmentul C. Pe lângă segmentul SUV-urilor de clasă C, și cel al hatch-urilor de segment C este încă important. Ați luat vreo decizie care vor fi aceste două modele?
Denis Le Vot: Mă întrebați pe mine? Râde. Nu știu încă. La Dacia, o luăm treptat , pas cu pas. Facem lucrurile cu o logică anume. Am lansat Sandero, Jogger, apoi am introdus noul logo și am lansat noul Duster. Iar acum vine noul Bigster. Vom lansa două modele noi în segmentul C în următorii ani, dar cu siguranță niciunul nu va fi nici cabrio și nici motocicletă. Râde. Extinderea în jos nu mai este posibilă, deoarece am acoperit tot segmentul B, iar în segmentul A, un model cu motor termic nu e o opțiune, și aici avem deja Spring. În segmentul C, am atacat cea mai mare felie de piață, cea a SUV-urilor, dar vedem că segmentul hatch este încă important, cum ați precizat, și constructorii oferă diferite forme de caroserii, cum ar fi, de exemplu, fastback. Pe de altă parte, din cauza electrificării, unii se retrag din segment [Ford Focus] și e o oportunitate pentru noi să atacăm acest segment. Așadar, orice este posibil.
Auto motor și sport: Fiind fabricat în China, Spring e supus noilor suprataxe. Ce veți face? Veți mări prețul? Aveți în plan să produceți Spring în Europa?
Denis Le Vot: Pot să vă spun că, azi, prețul lui Spring nu va fi mărit. Dacia suportă noua suprataxă impusă mașinilor electrice produse în China. Dar ce va fi mâine nu știu. Referitor la o eventuală mutare a producției în Europa, e complicat din punct de vedere industrial și economic după ce mașina fost deja industrializată în altă parte. Acolo unde se produce o mașină există o mulțime de furnizori. Teoretic, se poate schimba uzina de producție, dar ce faci cu furnizorii? Ar trebui să pui toate componentele în containere și să le transporți, dar e o logistică complicată și scumpă. Nici pentru emisiile de CO2 nu e bine, fiindcă trebuie să muți o groază de lucruri. Putem face diverse lucruri, dar trebuie să așteptăm puțin, să vedem forma finală a taxelor, pentru că, la ora când vorbim, acestea nu au fost votate definitiv.
Auto motor și sport: Poate că ar avea sens să mutați producția dacă va apărea o nouă generație. Dar sunt zvonuri că noul Renault Twingo va lua locul lui Spring.
Denis Le Vot: Nu am nicio idee. Deocamdată, am prezentat conceptul lui Twingo, iar din momentul definitivării proiectului până la mașina de serie, avem 100 de săptămâni. Următoarea noastră decizie privind electrificarea va fi în ceea ce privește viitoarea generație Sandero, care va încheia ciclul de viață al actualei platforme CMF-B în 2027. În noul ciclu de modele, trebuie să avem o soluție pur electrică, dar vom lua o decizie cu doar 100 de săptămâni înainte, adică la finalul anului 2025. Așadar, mai avem un an întreg să luăm o decizie. Până atunci, vom observa și analiza piața și vom lua decizia corectă la momentul potrivit.
Denis Le Vot
Născut în 1965, deține o diplomă de inginer de la École des Mines din Paris, Franța. Lucrează la Renault din 1990, când a ocupat un post de vânzări & marketing în cadrul Departamentului de operațiuni internaționale. În 1994, s-a alăturat Departamentului de post-vânzări și a devenit Senior Manager Aftersales Product Development. Numit succesiv director de post-vânzări al Renault Rusia, director de vânzări în Belgia, Global Aftersales Marketing & Strategy și apoi director de marketing al Renault MAIS, în Turcia, a devenit vicepreședinte de marketing & vânzări al regiunii Eurasia în 2007. În 2011, a fost numit director general adjunct la Renault Rusia, în aprilie 2016 a devenit președinte al regiunii Eurasia, iar la 23 iunie 2016, membru al Consiliului de administrație al AVTOVAZ. La 1 ianuarie 2021, a fost numit CEO al mărcii Dacia. Este membru al Consiliului de administrație al Grupului Renault.