Primul model Dacia de clasă compactă este un SUV de 4,57 m lungime care vine în premieră cu un nou sistem full hibrid, o versiune pe GPL nouă cu mild hybrid dar fără opțiune de 7 locuri. Am luat primul contact cu Dacia Bigster la Berlin și iată impresiile noastre.
Dacia goes big: marca românească face pasul spre segmentul C, de clasă compactă, un segment cu clienți mai pretențiosi, care au așteptări mai mari. De aceea, Dacia Bigster are opțiuni care nu se regăsesc pe celelalte modele Dacia și care sunt o premieră absolută pentru marcă. Dar să le luăm pe rând.
Cel mai mare model pe platforma CMF-B
Bigster este cel mai mare model Dacia construit pe platforma de clasă mică CMF-B, utilizată la Jogger, Duster, Sandero și Logan. Din punct de vedere al dimensiunilor, Bigster este identic cu Duster la partea frontală. Consola față, capota și aripile față sunt identice, iar parbrizul este înclinat sub același unghi ca la Duster dar este ceva mai înalt deoarece Bigster este mai înalt cu 5 cm.
Din punct de vedere al designului, diferențele sunt destul de evidente. În față, grila superioară este identică dar zona inferioară este diferită. În timp ce la Duster bara de protecție cu un look agresiv vopsită în gri petrol integrează și scutul de protecție și împreună încadrează grila inferioară tip fagure, creând un look de off-roader ușor, la Bigster bara de protecție este vopsită în culoarea mașinii și are un design mai soft, scutul de protecție este mai discret, iar grila inferioară , tip fagure, este perfect verticală. Dacă priviți atent veți vedea că a dispărut și elementul vertical din spatele roților față realizat din același material Starkle care utilizează polipropilenă în proporție de 20%, prezent la pasajele roților și praguri. Există doar un mic element decorativ sub oglinzile față.
Materialul Starkle nu este doar eco ci arată și foarte bine cu punctulețele albe care ne demonstrează că integrează PET-uri reciclate și este și foarte rezistent la zgârieturi și lovituri ușoare.
Linia caroseriei urcă spre spate și se unește cu linia plafonului printr-un element decorativ inscripționat Bigster.Acesta este practic elementul de separare între nuanțele de vopsea la modelele cu caroseria în două culori, care este standard la Journey (plafon de culoare neagră în combinație cu diverse nuanțe). Apropo de nuanțe, Bigster vine cu o nouă vopsea albastru indigo metalizat.
Spațiu interior: loc generos la genunchi și la cap, banchetă 40/20/40%
Cu 4,57 m lungime, 1,81 m lățime și 1,71 m înălțime, Dacia Bigster este cu 25 cm mai lung, cu 5 cm mai înalt și la fel de lat ca Duster în timp ce ampatamentul de 2,70 cm este cu 4 cm mai mare. Surplusul de 4 cm la ampatament se traduce printr-un spațiu care pare mult superior comparativ cu Duster mai ales la genunchi. La cei 1,82 m ai mei, mai am o palmă între genunchi și spătarul scaunelor față. Spătarul banchetei nu este prea profilat însă șezutul este mare și spătarul este înclinat sub un unghi optim. În plus, bancheta spate este fracționabilă în premieră 40/20/40% cu segmentul central care se poate transforma în cotieră cu suport de băuturi. Bancheta se rabate ori din interior ori de la două manete din portbagaj. Prin rabatare nu apare nici un prag dar suprafața de încărcare nu este perfect plană.
În față, se stă confortabil în scaune cu același schelet metalic de la Duster, dar cu o configurație diferită și ceva mai bine profilate decât la Duster. Se oferă în premieră reglaj electric pe înălțime și pentru înclinarea spătarului la scaunul șoferului, standard la Journey și opțional la Extreme, și suport lombar manual. De asemenea, cotiera centrală vine în premieră cu compartiment frigorific.
Comparativ cu Duster, Bigster are climatizare bi-zonă și cu guri de ventilație suplimentare în spatele tunelului median pentru pasagerii din spate începând de la al doilea nivel de echipare, Expression.
Portbagajul are un volum de 667 litri (+193 litri față de Duster dacă comparăm versiunile mild hybrid la ambele) și este printre cele mai mari din clasa compactă. Dacia nu dă deocamdată informații despre volumul maxim al portbagajului cu bancheta rabatată. Știm însă că versiunile 4×4 vin cu roată de rezervă normală, versiunile mild hybrid și full hybrid au roată de rezervă îngustă, iar versiunea pe GPL nu are roată de rezervă deoarece locul ei a fost luat de rezervorul de GPL.
În premieră, deoarece clienții acestei clase o cer, Dacia Bigster va avea acționare electrică la hayon, standard la Journey și opțional la Extreme, care se deschide din exterior, cu ajutorul butonului situat pe hayon, din interior, cu ajutorul butonului situat pe planșa de bord sau cu ajutorul telecomenzii de pe cardul de acces.
Surprinzător, deși anunțaseră la prezentarea conceptului acum trei ani, Dacia Bigster nu va avea versiune cu șapte locuri. Dacia a considerat prioritar să păstreze o masă redusă, iar două scaune în plus și ranforsarea suplimentară a punții spate ar fi însemnat creșterea masei. Dacia spune că Bigster este cu circa 150 kg mai ușor decât concurența.
Materiale de la Duster, opțiuni demne de clase superioare
Așteptările clienților în clasa compactă sunt mai mari și ne-am fi așteptat ca Bigster să vină cu materiale mai moi, însă a preluat fețele de uși și plasticul tare de pe planșa de bord. Este printre puținele modele de clasă compactă cu plastice tari pe planșa de bord dar Dacia spune că a pus accentul pe robustețe, materialele și țesăturile punând accent pe rezistența în timp.
De exemplu, versiunea Extreme este echipată standard cu tapițerie TEP microcloud lavabilă și covorașe din cauciuc care includ 20% materiale reciclate pentru locurile din față și din spate, precum și pentru portbagaj.
Pe lângă climatizarea bi-zonă, hayonul acționat electric și scaunul șoferului reglabil parțial electric, Dacia Bigster vine opțional (standard la Extreme) cu acoperiș panoramic de 1,20 metri lungime care intergează o trapă ce oferă o deschidere de 35 cm. La Journey și Extreme este standard sistemul audio Arkamys 3D cu șase difuzoare și sunt disponibile opțional jante de aliaj de până la 19 inchi (17 inchi la Essential, 18 la Extreme și Journey).
Versiunile de bază Essential și Expression au sistem multimedia cu display de 10,1 inchi cu 4 difuzoare și conectivitate Apple CarPlay și Android Auto, și instrumente de bord digitale similare afișate pe display de 7 inchi, similare cu cele de la Duster. Ca și la Duster, afișajul de 7 inchi nu oferă o grafică prea variată.
Modelele de top Journey și Extreme au sistem multimedia cu display de 10,1 inchi și navigație bazată pe hărțile Here actualizată timp de 8 ani, tablou de bord digital de 10 inchi cu afișaj inclusiv pentru harta de navigație , sistem audio Arkamys 3D cu 6 difuzoare.
Un nou sistem hibrid, în premieră GPL cu mild hybrid, fără diesel
Din păcate, un motor diesel, care ar fi fost ideal pentru acest SUV mai mare și pentru călătorii lungi, nu a avut nicio șansă în fața noilor norme de emisii. Dacia a încercat să suplinească lipsa lui cu un nou sistem full hibrid mai puternic.
Noul sistem hibrid Hybrid 155 încorporează un motor aspirat de 1,8 litri cu injecție directă care dezvoltă 107 CP și 170 Nm (Duster, Clio, Jogger, Clio, Captur au un motor aspirat de 1,6 litri cu injecție indirectă care dezvoltă 91 CP și 150 Nm) combinat cu același motor electric de la Hybrid 140 de 50 CP și 205 Nm și cu un starter/generator de 20 CP și 50 Nm. Transmisia puterii se face prin intermediul aceluiași tip de cutie de viteze, cu 4 trepte pentru motorul termic și 2 trepte pentru motorul termic.
Bateria Li-Ion cu o capacitate brută de 1,4 kWh (1,2 kWh net) formată din două module cu 68 celule și răcită cu aer este mai mare decât cea de la Hybrid 140 (1,2 kWh brut, 0,85 kWh net) și cântărește mai puțin de 45 kg.
Acest nou sistem hibrid va înlocui sau va fi utilizat în paralel cu Hybrid 140 și pe alte modele Dacia și Renault. Oficialii Dacia au precizat că acesta este mai ușor și mai ieftin de produs decât noul sistem hibrid de 1,2 litri turbo cu 200 CP de pe Renault Austral.
Există apoi două motorizări mild hybrid:
– TCe 140 cu motor turbo de 1,2 litri și 140 CP care funcționează după ciclul Miller și sistem mild hybrid pe 48V cu starter generator integrat de 16 CP și baterie de 0,839 kWh răcită cu aer, combinat cu transmisie manuală cu 6 trepte (consum mediu 5,6 l/100 km, emisii CO2 129 g/km)
– Eco-G 140 care combină în premieră alimentarea pe GPL cu sistem mild hybrid pe 48V și care dezvoltă 130 CP pe GPL și 140 CP când este alimentat cu benzină, cuplat la aceeași transmisie manuală cu 6 trepte. Cu rezervor de 50 litri pe benzină și 49 litri pe GPl, autonomia atinge o valoare impresionantă de 1450 km.
Ca și la Duster, există o singură versiune 4×4 echipată cu același motor 1.2 turbo în trei cilindri cu sistem mild hybrid pe 48V care la versiunea 4×4 dezvoltă numai 130 CP, fiind cuplată la transmisia manuală cu 6 trepte. Dacia a anunțat că în decursul ciclului de viață va oferi și o transmisie automată dar nu a precizat dacă aceasta va exista și la versiunile 4×4 sau doar la cele 4×2.
Versiunea 4×4 are un selector rotativ pentru modurile de rulare cu pozițiile Auto, Snow, Mud-sand, Off-road iar opțional sau serie (Extreme) inclusiv pentru versiunile 4×2 se oferă un sistem de asistență la coborârea pantelor Hill Descent Control care funcționează între 0 și 30 km/h. Ca și la Duster, versiunea 4×4 are punte spate multilink.
Garda la sol de 22 cm este identică la toate versiunile fiind cu 1 cm mai mare decât la Duster.
Dacia promite și o insonorizare mai bună datorită parbrizului izolat fonic, geamurilor ceva mai groase și insonorizării mai bune în compartimentul motor și la nivelul pasajelor roților.
Sistemele de asistență se pot decupla rapid
Dacia Bigster dispune de toate sistemele de asistență conform noilor norme europene de siguranță SGR2. Astfel, frânarea automată de urgență cu detectarea vehiculelor, pietonilor, bicicliștilor și motocicliștilor, recunoașterea limitelor de viteză, asistența la parcarea cu spatele, semnalul pentru oprirea de urgență, asistentul de bandă cu corecție activă din direcție, sistemul de detectare a stării de oboseală și apelul de urgență (eCall) sunt standard.
Versiunile de top Journey și Extreme cu motorizare Hybrid au standard pilot automat adaptiv.
Spre deosebire de alte mărci, la Bigster ca și la Duster, se poate decupla rapid sistemul de avertizare privind limita de viteză care este enervant. Practic, șoferul își poate configura ce sisteme de asistență să fie active și din butonul My Safety poate cupla doar sistemele pe care le-a activat.
Patru echipări și accesorii outdoor practice
Dacia Bigster va fi disponibilă cu patru echipări: Essential, Expression, Journey și Extreme.
Essential vine standard cu jante de aliaj de 17 inchi, Media Display cu ecran central de 10,1 inchi, tablou de bord digital de 7 inchi, aer condiționat manual, cameră video de marșarier, geamuri față și spate electrice.
Expression are suplimentar climă automată cu două zone , frână de parcare electrică, senzori de ploaie, oglinzi retrovizoare cu rabatare automată, banchetă spate fracționabilă 40/20/40 cu funcția Easy Fold.
Extreme vine în plus față de Expression cu jante aliaj de 18 inchi, bare de pavilion modulabile, ornamente exterioare și interioare de culoare Copper Brown, plafon panoramic cu trapă, card de acces, tapițerie lavabilă din TEP microcloud, covorașe de interior și de portbagaj din cauciuc, tablou de bord digital de 10 inchi, sistem Media Nav Live cu ecran central de 10,1 inchi și navigație, sistem audio Arkamys 3D cu 6 difuzoare, asistență la coborârea pantelor.
Journey are în plus față de Expression jante aliaj de 18 inchi, caroserie în două nuanțe, hayon cu acționare electrică, card de acces, consolă centrală înaltă cu cotieră, scaun șofer cu reglaje electrice, tablou de bord digital de 10,1 inchi, sistem Media Nav Live cu ecran central de 10,1 inchi și navigație , sistem audio Arkamys 3D cu 6 difuzoare, încărcător cu inducție pentru smartphone, pilot automat adaptiv.
Ca și la Duster sunt disponibile accesoriile InNature cum sunt pack Sleep (patul cu lungime de 1,9 metri și lățime de 1,30 m lățime care acum permite și o vizibilitate foarte bună datorită trapei panoramice și elimină senzația de claustrofobie), portbagajul de pavilion și cortul. La acestea se adaugă:
– cotiera detașabilă instalată în poziție centrală pe bancheta din spate se poate transforma în rucsac pe care unul dintre pasageri îl poate lua cu el atunci când iese din mașină
– organizatorul care permite transformarea spătarului scaunului din față într-un spațiu de depozitare ergonomic pentru pasagerul din spate
– Cargo Box se atașează la cârligul de remorcare oferind un volum de încărcare suplimentar fără a diminua spațiul disponibil deasupra pavilionului
– sistemul YouClip cunoscut de la Duster.
De la 25.000 euro
Prețurile în detaliu vor fi anunțate în ianuarie 2025 iar primele livrări în aprilie-mai 2025. Până atunci însă, Dacia spune că versiunile mild hybrid vor porni de la sub 25.000 euro iar cele full hybrid de la sub 30.000 euro.