Unul dintre cele mai interesante SUV-uri, Cupra Formentor, a primit un facelift, dar și un sistem PHEV nu bun, ci foarte bun.
De fapt, este SUV? Oarecum, dar este și un hatch înălțat. Nu contează prea mult, Cupra a venit cu această formă acum patru ani și a prins imediat. Chiar dacă nu părea deloc depășită, Cupra a atins-o cu un facelift și vorbim despre acel gen de facelift care nu se încadrează în noțiunea de discret. Schimbările sunt destul de mari și încep cu partea frontală mult modificată. Grila a migrat puțin către în jos, a fost împărțită în mai multe secțiuni și s-a dezvoltat pe orizontală. Totul pare mult mai complex acum, la nivel vizual. De asemenea, sigla mărcii a trecut de pe grilă pe caroserie, iar farurile au primit o altă formă, mai ascuțită către interior. Dar primul lucru pe care-l observi la ele este că au înlocuit linia luminilor de zi cu trei spoturi triunghiulare pe fiecare far. Toate acestea schimbă mult prezența mașinii. În bine, desigur!
La partea din spate modificările nu sunt atât de ample, dar observi imediat că semnătura luminoasă este alta, mai difuză, iar sigla este acum integrată (și luminată) în linia LED care unește cele două stopuri. Tot aici am mai observat că semnalizarea dinamică are altă formă: o linie orizontală, mai simplă, față de cea care urma conturul stopului până acum. Nu sunt vreun fan al vopselei mate, dar această culoare, Century Bronz Matt (2.228 euro), la pachet cu jantele Hailstorm Sport Black & Copper Machined de 19 inchi (1.512 euro), arată foarte bine pe mașina asta.
În habitaclu nu veți vedea la fel de multe modificări. Dar facelift-ul lui Cupra Formentor aduce un nou display central, de 12,9 inchi, în locul celui de 12 inchi. Are altă grafică, procesoare mai puternice, se mișcă mai bine și are bara de sus personalizabilă cu diferite comenzi rapide. Nimic de reproșat la acest capitol, la fel cum n-are ce să nuți placă la comenzile cu slide, care răspund mult mai bine, pentru setarea temperaturii.
Tabloul de bord rămâne la 10,25 inchi, dar are altă grafică. Știm toți că toată această tehnologie provine din cadrul grupului Volkswagen, dar este admirabil cum au reușit să ofere nu doar alte layout-uri, ci și fonturi specifice Cupra. Ceasurile digitale, cu indicatoare care pleacă de jos, emană atmosferă sportivă, la fel și calibrarea până la 300 km/h a vitezometrului, deși nu este cazul de asemenea valori. Evident, au fost păstrate pe volan butoanele de pornire și cel de selectare a modurilor de condus.
Mai mult, mai bine
Versiunea PHEV de top poartă numele VZ și a trecut la un alt nivel. Motorul termic de 1,5 litri, care produce 177 CP îl înlocuiește pe cel de 1,4 litri și 150 CP, dar cuplul a rămas neschimbat și este dezvoltat puțin mai sus în ture. Pe de altă parte, motorul electric are aceleași cifre, cu 116 CP în dreptul puterii maxime. În aceste condiții, sistemul de sub capota lui Formentor VZ 1.5 eHybrid produce 272 CP (anterior, 245), iar cuplul rămâne tot la 400 Nm. Bateria este nouă și are 19,7 kWh (net), aproape dublu decât înainte. Ca urmare, autonomia electrică a ajuns la 117 km. Excelent, mai ales că dă senzația că o poate respecta și în realitate. Cu 92% arăta 90 km disponibili. Am mers vreo 20 km în oraș, iar cu restul am parcurs jumătate din Autostrada A3, aproape tot timpul cu vitezometrul la 135 km/h, viteza maximă în modul electric. Formentor se descurcă la fel de bine și la capitolul sportivitate.
Motorul reacționează rapid, se turează lejer și, cu ajutorul cutiei cu dublu-ambreiaj și 6 trepte (cu padele prea mici în spatele volanului), te face să te bucuri de condus pe drumurile virajate. Logic, motorul este ținut cel mai bine în priză în modul Sport și aici ajută și motorul electric, astfel încât accelerațiile sunt foarte bune. Direcția este un alt atu al acestui model: directă, cu feedback suficient, foarte plăcută, mai ales din scaunele față sportive (, echipare standard, inițial ai senzația cu sunt din carbon). Formentor stă bine în viraje (are diferențial electronic XDS), pierde aderența progresiv și este bine echilibrat la transferul rapid de mase. Pe de altă parte, este mai confortabil decât mă așteptam pe asfalt cariat, iar asta de datorează suspensiei adaptive (DCC), care poate schimba caracterul mașinii în funcție de modul de condus. Mi-au plăcut și frânele cu etriere Brembo pe puntea față și discuri ventilate pe ambele punți. Consumul cu bateria descărcată ajunge pe la 9 l/100 km în oraș, dar este păcat să nu folosești cât mai mult propulsia electrică, mai ales că poți încărca și la DC, cu maxim 50 kW (0 – 80% în 26 de minute).
Text: Dan Damian/Foto: Adrian Barbu
Verdict: 4,5 stele
Plusuri la toate capitolele pentru acest PHEV foarte eficient. Pe lângă designul mai complicat și inspirat, Cupra Formentor VZ eHybrid este mai puternic, oferă mai multă sportivitate și te îmbie cu un interior pe măsură. Da, este destul de scump, dar oferă o dualitate remarcabilă.
Date tehnice
Caroserie: Crossover cu 5 locuri. L × l × h: 4451 × 1839 × 1537 mm. Ampatament: 2679 mm. Portbagaj: 345 l. Rezervor: 40 l
Tren de rulare: Suspensie față tip McPherson, spate tip paralelogram deformabil. Frâne cu discuri ventilate față/spate. Direcție asistată electric. Pneuri: 245/40 R 19
Transmisie: Tracțiune față, cutie automată cu 6 trepte
Propulsie: Motor termic benzină, L4, 1498 cm3, putere maximă 130 kW (177 CP)/5500–6000 rpm, cuplu maxim 250 Nm/1500–4000 rpm. Motor electric cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 85 kW (116 CP), cuplu maxim 330 Nm. Putere maximă totală: 200 kW (272 CP). Cuplu maxim total: 400 Nm. Capacitate bateriebrută/netă: 25,7/19,7 kWh.
Performanțe: 0–100 km/h 7,2 s, Viteză maximă 220 km/h, Consum mediu 0,5 l/100 km, Autonomie electrică 117 km
Preț de bază: Cupra Formentor VZ 1.5 eHybrid 47.679 euro
1 comentariu
„Am mers vreo 20 km în oraș, iar cu restul am parcurs jumătate din Autostrada A3, aproape tot timpul cu vitezometrul la 135 km/h, viteza maximă în modul electric. Formentor se descurcă la fel de bine și la capitolul sportivitate.” pentru o revistă auto mi se pare incacceptabil modul acesta de a încuraja încălcarea legii și condusul cu viteză peste cea regulamentară.