Dincolo de putere, tehnologia de ultimă oră și conectivitate, clasa de lux înseamnă mult mai mult și exact asta încearcă să demonstreze Lexus LS.
LS, primul model produs de Lexus (1989) nu a fost niciodată la nivelul tripletei germane pe piața europeană, dar a fost mereu o alternativă pentru cei care vor să fie diferiți. Este acum la a patra generație, are șase ani de când a intrat debutat și doi ani de când a trecut printr-un facelift. Atunci nu existau noile Clasa S și Seria 7. Acum, însă, să o spunem direct: Lexus LS este complet depășit în ceea ce privește conectivitatea și tehnologia de procesare, dar are capitole la care face încă față Clasei S și Seriei 7. Apropo, nici Audi A8 nu a schimbat generația (a avut un facelift), dar pe partea de display-uri și operare este peste modelul japonez.
Atunci cu ce rămâne Lexus LS? Să zicem stilul. Nu este pe gustul oricui, dar are o poveste în spate. De la grila uriașă a cărei matriță este produsă manual de un artizan Takumi care prelucrează metalul, la ornamentele din lemn – de la interior – prelucrat manual utilizând tehnici de prelucrare a lemnului pentru instrumente muzicale sau sticla Kiriko prelucrată manual, etc. Sunt multe elemente care implică prelucrarea manuală, unele tehnici având legătură cu vechea cultură japoneză. Ca urmare, interiorul este… cald, clar mai organic decât ceea ce vedem la Mercedes și BMW. Acum șase ani nu se punea chiar așa mult accentul pe ecologie și reciclare, așa că interiorul lui LS are acea piele “plină”, pe care nu o prea mai întâlnești astăzi.
Tabloul de bord este digital, dar are pe margini două indicatoare analogice, iar în partea de sus două butoane rotative ca două coarne, unul pentru decularea sistemului ESP și modul Snow și celălalt pentru selectarea modurilor de condus. Nu mi-au plăcut niciodată din punct de vedere estetic.
Display-ul central plutitor (12,3 inchi) își arată din plin vârsta: grafică demodată, culori la fel, oarece întârzieri la comenzi, dar cu CarPlay și Android Auto. Are touch, din fericire, pentru că padul cu acționare tactilă de lângă schimbătorul transmisiei nu are nimic de-a face cu anul 2023. Pe de altă parte, ceva ce unii apreciază: comenzi clasice, cu butoane, pentru climatizare, în clasa de lux! Despre scaune, numai bine: sunt ultraconfortabile, ai spațiu la discreție, iar de la controller-ul de pe cotiera centrală spate îți poți transforma scaunul din dreapta într-un adevărat lounge, pe lângă faptul că poți controla diverși parametri de entertainment. Un mare plus pentru sistemul de sonorizare Mark Levinson, proiectat si construit special pentru LS și care are nu mai putin de 23 de incinte acustice si o putere totala de 2400W.
First Class
…la nivelul confortului. Dacă este un capitol la care Lexus LS face față concurenților germani actuali, acela este confortul. Mașina asta plutește, pur și simplu, pe suspensia pneumatică, îți dă senzația că nu este cu nimic mai prejos decât noua Clasă S. Bine, din afară auzi compresoarele și mecanica cum acționează cu zgomote, atunci când modifică garda la sol. LS este oferit într-o singură versiune: 500h. Adică ai un motor V6 de 3,5 litri, care produce 299 CP și 350 Nm, combinat cu un motor electric de 179 CP și 300 Nm. Per ansamblu, contezi pe 359 CP, care îți asigură accelerația 0 – 100 km/h în 5,4 secunde. Suficient pentru un sistem hibrid – Multi Stage Hybrid – cum îi spun japonezii. Transmisia este asigurată de o combinație între o cutie automată cu 4 trepte și una eCVT. Simți uneori schimburile de trepte, dar de cele mai multe ori accelerația este continuă și viguroasă, însoțită de semnătura sonoră a motorului V6, care se duce aproape de 7.000 rpm. Consumul urban se învârte în jurul a 12 l/100 km, valoare deloc rea pentru o asemenea mașină cu motor de peste 3 litri. Tracțiunea este integrală, dar în stil old- fashion, adică are ax cardanic între cutia de viteze și puntea spate. Dacă vrei, poți merge în regim sportiv, în condițiile în care LS-ul are puțin peste 2,4 tone. Sedanul de 5,23 metri se ține bine pe viraje datorită suspensiei adaptive variabile cu 650 de nivele de amortizare adaptate unei mari varietăți de condiții.
Aflat pe final de carieră, LS-ul are puține argumente în favoarea sa, cu atât mai mult cu cât prețul de bază de 130.157 euro este la nivelul concurenților germani, care – pe lângă faptul că sunt la un cu totul alt nivel de conectivitate, nu mizează pe hibrizi, ci pe sisteme PHEV, cu puteri mai mari și consumuri mai mici.
Text: Dan Damian
Date tehnice
Caroserie: Berlină cu 5 locuri. L × l × h: 5235 × 1900 × 1450 mm. Ampatament: 3125 mm. Portbagaj: 400 l. Rezervor: 82l
Tren de rulare: Suspensie față/spate tip paralelogram deformabil cu amotizare pneumatică. Frâne cu discuri ventilate/spate. Direcție servoasistată electric. Pneuri: 245/50 R19
Transmisie: Tracțiune integrală, cutie automată eCVT.
Motor termic: Benzină, V6, 3.456 cm3. Putere maximă: 220 kW (299 CP)/6.600 rpm. Cuplu maxim: 350 Nm/5.100 rpm.
Motor electric: Funcție propulsie/generator. Putere maximă 132 kW (179 CP). Cuplu maxim 300 Nm.
Caracteristici de ansamblu: Putere maximă 264 kW (359 CP). Cuplu maxim: nc.
Performanțe: 0–100 km/h 5,4 s, Viteză maximă 250 km/h, Consum mediu 7,9 l/100 km
Preț de bază: Lexus LS 500h AWD President Wood 144.008 euro
Foto: Bogdan Paraschiv