Cu ajutorul platformei PSA, Fiat înlocuiește modelele 500L și 500X cu un mic SUV care reprezintă alternativa spațioasă la 500. În test, versiunea mild hybrid de bază, cu 100 CP.
Se pare că fostului șef de la Stellantis, Carlos Tavarez, i-a plăcut strategia lui Ferdinand Piech, fostul șef al Grupului VW, care ne-a spus odată, într-un interviu: „Cu cât arunci mai multe undițe în apă, cu atât mai mulți pești prinzi“. Deoarece Fiat 600 este al cincilea SUV pe aceeași platformă, după Peugeot 2008, Opel Mokka, DS 3 și Jeep Avenger, care au la bază arhitectura CMP, adaptabilă și pentru propulsie electrică.
În loc de 500X și 500L
Deși Fiat nu spune oficial, 600 înlocuiește SUV-ul 500X, care se mai vinde pe unele piețe, dar nu și la noi, și minivanul 500L. Dar 600 este mai mic decât 500X, fiind mai scurt cu 86 mm, mai îngust cu 17, mai scund cu 70, iar ampatamentul fiind cu 13 mm mai mic. Practic, este similar cu Jeep Avenger, dar în spate nu se stă mai înghesuit decât în fostul 500X. Spațiul la genunchi e mediu pentru standardele acestui segment și suficient la cap, șezutul este confortabil, dar spătarul nu e prea bine profilat. Tapițeria de piele artificială Ivory cu cusături turcoaz de la echiparea de top, La Prima, arată elegant, dar la atingere se simte plasticitatea ei și, probabil, vara nu este foarte practică.
Portbagajul cu podea dublă e cu 85 de litri mai mare decât la 500X, dacă se măsoară și volumul de sub podeaua dublă, iar prin rabatarea spătarului banchetei nu apare niciun prag, dar suprafața nu este perfect plană. Datorită hayonului înclinat (acționat electric în La Prima), forma portbagajului nu e prea practică, acesta fiind destul de scurt în partea superioară. La volan, stai mai jos decât în 500X, pe scaune profilate decent și reglabile electric, cu suport lombar reglabil electric și funcție de masaj la echiparea de top, La Prima.
Fiat a încercat să reproducă atmosfera din 500, dar nu prea a reușit. Pe fețele de uși, plasticele tari se îmbină cu inserții cromate și aceeași piele artificială de pe scaune, iar în zona centrală a planșei de bord este o inserție care imită metalul, dar nu are aceeași culoare cu caroseria, precum la 500. În rest sunt plastice tari peste tot, dar, în acest segment, materialele moi sunt deja o raritate.
În schimb, tunelul median este superb organizat, cu trei compartimente pentru depozitare foarte mari: unul cu un capac rabatabil și loc de încărcare wireless pentru telefon, priză USB clasică și USB-C, altul configurabil pentru doze de băuturi și unul închis sub cotiera centrală, de asemenea foarte adânc. Bravo, Fiat!
Tabloul de bord este o combinație între displayul extralat, de 10,25 de inchi, al sistemului multimedia de la Avenger și unul de 7 inchi pentru instrumentele de bord, care are pictograme de Peugeot. La pornire, sistemul multimedia are nevoie de câteva secunde de gândire, e configurabil și organizat simplu. De la butoanele fizice de dedesubt, ai acces rapid la Home și la meniul sistemelor de asistență, unde trebuie să sapi adânc pentru anularea avertizării de limită de viteză, care se cuplează la loc imediat ce oprești motorul.
De asemenea, climatizarea are butoane fizice ușor de accesat, însă grafica meniului climatizării nu este deloc intuitivă, iar pentru citirea afișajului temperaturii, ai nevoie de o lupă. Din fericire, sistemul audio, care are și el un meniu complicat pe display, are buton rotativ clasic pentru volum. Computerul de bord se accesează arhaic, din capătul manetei de semnalizare, o altă soluție Peugeot.
În schimb, la exterior 600 arată că face parte din familia Fiat, cu o parte frontală în linie cu cea de la 500e și stopuri similare cu cele de la 500X.
Mild spre full hybrid
Apăsăm butonul de start și așteptăm câteva secunde bune ca motorul să pornească. Altă critică pentru care Fiat nu are vreo vină, deoarece sistemul e Peugeot. Dar gata cu criticile, fiindcă au și francezii atuurile lor, principalul fiind noul sistem mild hybrid, care e aproape un full hybrid. De ce spunem asta? Pentru că, la fel ca și la versiunea de 136 CP a motorului de la Peugeot, și cel de 100 CP de la Fiat are un motor electric mult mai puternic decât la un mild hybrid normal la 48 V (există și versiunea mild hybrid de 136 CP).
Motorașul electric puternic, de 29 CP și 55 Nm, are un aport generos la pornire și la accelerații, dar nu poate propulsa singur mașina pe distanțe foarte scurte, cum este cazul la versiunea de 136 CP, deși bateria de 0,89 kWh capacitate brută (0,43 netă) e identică. În viața reală, motorul termic pare mult mai puternic decât cei 100 CP pe care îi afișează, datorită aportului substanțial al motorului electric în multe situații, și de aceea am concluzionat că sistemul de propulsie este mai mult decât un simplu mild hybrid. În plus, îl ajută și masa relativ redusă, de 1280 kg.
Fiat 600 rulează fără efort la viteze stabilizate de autostradă, de 130 km/h, și doar la accelerații mai puternice motorul termic își face acustic simțită prezența, dar discret, și se forțează puțin. Și aici, Fiat poate să îi mulțumească lui Peugeot pentru motorul rafinat, dar și pentru excelentul confort al suspensiei. Cu jantele de 18 inchi, rulează foarte lin și amortizează eficient și fără zgomote denivelările scurte. În viraje, se simte ușor și plăcut la condus, dar nu ar fi stricat mai mult feedback în direcție, care l-ar fi făcut și mai atractiv.
Consumul oficial e de 4,8 l/100 km, dar în viața reală se poate conduce pe drumuri naționale cu sub 6 l, ceea ce este remarcabil.
Mai puțin plăcută e cutia de viteze. Cele patru butoane de la baza consolei centrale nu sunt deloc practice. Înțelegem că aceeași platformă este utilizată pentru versiunea electrică, și din motive de logistică a producției s-au păstrat aceleași comenzi, care, de altfel, se regăsesc și la Tesla Model 3. Pierzi mult timp și trebuie să apeși multe butoane când vrei să întorci din trei mișcări pe o stradă. Singura consolare e că are un mod Manual, care îți permite să schimbi treptele cu padelele din spatele volanului.
Versiunea La Prima e bogat echipată cu tot ce ți-ai dori, dar ajunge la 26.900 de euro. Adică, la nivelul unui Duster full hybrid. Sigur, de la Fiat aștepți mai mult stil, dar, din păcate, este prea mult Peugeot în această mașină de la care Fiat a preluat și bune și rele. Iar acel inimitabil La Dolce Vita din Fiat 500e, care ar fi justificat prețul, lipsește. Însă domnul Tavarez speră să prindă mai mulți pești (cumpărători) aruncând pe piață cinci modele pe aceeași platformă într-un segment suprapopulat, cu 30 de comperitori.
Verdict
Un crossover modern, cu un tren de rulare foarte bun, un motor economic și vioi datorită unui sistem mild hybrid mai puternic. Dar succesorul lui 500X și-a pierdut identitatea și este prea mult Peugeot în acest Fiat, care preia de la firma-mamă și minusurile legate de operare.
DATE TEHNICE
Caroserie
Berlină cu 5 locuri. L × l × h: 4178 × 1779 × 1525 mm. Ampatament: 2557 mm. Portbagaj: 385–1256 l. Rezervor: 44 litri.
Tren de rulare
Suspensie față MacPherson, spate semiindependentă cu bară de torsiune. Frâne cu discuri ventilate față și discuri spate. Pneuri: 215/55 R18
Transmisie
Tracțiune față, cutie automată cu două
ambreiaje și 6 trepte
Propulsie
Motor termic benzină, L3, 1199 cm3, putere maximă 74 kW (101 CP)/5500 rpm, cuplu maxim 205 Nm/1750 rpm. Motor electric cu funcție de propulsor/generator, putere maximă 21 kW (29 CP), cuplu maxim 55 Nm. Capacitate baterie, brută/netă: 0,89/0,43 kWh
Performanțe
0–100 km/h 10,5 s
Viteză maximă 184 km/h
Consum mediu 4,8 l/100 km
Preț de bază
Fiat 600 1.2 Turbo La Prima 26.900 euro
test cu nou