Ford C-Max și Grand C-Max revin într-un mod cât se poate de dinamic în atenția publicului doritor de vehicule familiale multifuncționale. Ideea este valabilă atât din punct de vedere tehnic, cât și al înfățișării. Tenta premium a acestor monovolume compacte nu va trece neobservată.
Text: Alex Șincan. Foto: Ford
Proaspăt lansatul Ford C-Max are mari șanse să trezească sentimente contradictorii la prima întâlnire. Acestea se înscriu pe diferite trepte de intensitate între impresia de familiar, pe care o lasă aspectul general al caroseriei, și expresivitatea evident diferită de a fostelor modele, dată de numeroasele elemente de design noi. În esență, avem de-a face cu unul dintre acele facelifturi de mare anvergură care se apropie mult de ceea ce se așteaptă de la o generație complet nouă de automobile. Privind mașina de departe, îți vine mai degrabă să recunoști în ceea ce vezi modelele de dinainte de facelift, dar, pe măsură ce te apropii, impresia de nou devine din ce în ce mai pregnantă. Aici intervine partea cea mai convingătoare a primului contact cu Ford C-Max: descoperirea noilor argumente pe care mizează vehiculul nu va fi epuizată în câteva minute. C-Max are multe de oferit.
Ambianța interioară e cu totul diferită de a modelelor predecesoare. Materialele finisării și perfecționările ergonomice pe care le regăsim la bord și la scaune ilustrează cu prisosință evoluția către un statut premium. Consola centrală este o realizare exemplară în privința bunei grupări a comenzilor, în ideea înlesnirii identificării și utilizării acestora. Noul sistem multimedia,
Sync 2, având touchscreen cu diagonala de 8 inchi, se face remarcat printr-o structurare bine gândită a meniurilor și funcțiilor, deși complexitatea sa presupune un minim interval de timp în vederea acomodării. Pe lângă destule alte dotări pretențioase, la versiunea de vârf, Titanium, notăm prezența sistemului Keyless Start, a unei combine audio hi-fi (cu nouă difuzoare) furnizate de Sony, a iluminării interioare ambientale cu leduri și a unui sistem de asistare a parcării.
Pasagerii din față dispun de condiții de ședere exemplare. Cei de pe al doilea rând au la dispoziție trei scaune individuale și un spațiu destul de generos. Dacă se dorește îmbarcarea a numai doi pasageri pe al doilea rând, escamotarea scaunului din mijloc eliberează pentru aceștia un plus semnificativ de spațiu lateral.
Gama motorizărilor este alcătuită din două variante alimentate cu benzină ale seriei EcoBoost, având capacități cilindrice de 1,0 (trei cilindri) și 1,5 litri, și din două propulsoare turbodiesel având cilindree de 1,6 și 2,0 litri. Dacă micul propulsor EcoBoost cu trei cilindri pare potrivit unei utilizări preponderent urbane, celelalte motorizări corespund întru totul unei utilizări pe spectru extins de călătorii.
Comportamentul rutier se înscrie fără nicio rezervă pe tenta dinamică promovată intens la Ford de-a lungul ultimilor ani. Prin finețe și dozarea justă a asistării, direcția este la nivelul celor mai bune sisteme contemporane, inclusiv a celor întâlnite la mărcile tipice premium. Suspensia (patru roți independente, configurație multilink în spate) funcționează silențios, iar filtrarea denivelărilor (a celor scurte, în special) vine să îmbine în mod fericit un feedback relevant privind solicitările ce intervin asupra mașinii cu o atenuare eficientă a șocurilor și perturbațiilor resimțite în habitaclu.
O nuanță de confort rămâne clar sesizabilă în detrimentul unei sportivități evidente. Dincolo de această caracteristică discretă și de altfel bine-venită în cazul unui vehicul familial, rigoarea ținutei de drum pe care o oferă C-Max se prezintă impecabil. În mod normal, ambianța de rulare este silențioasă, inclusiv la viteze ridicate. În timpul accelerațiilor, la versiunile alimentate cu motorină se face sesizat timbrul aspru al sunetului produs de motor, însă acesta nu ajunge să capete o intensitate deranjantă. Propulsoarele turbodiesel de 2,0 litri impresionează în mod special prin rezervele generoase de cuplu.
Noile metode de promovare ale mărcii Ford, atât cele ce vizează simplificarea configurării, cât cele și comerciale, cuprinse sub titulatura IdeaFord, vor transforma ofertele C-Max și Grand C-Max în tentații foarte atractive pentru doritorii de automobile familiale moderne, confortabile și practice.










Cu supliment practic: Grand C-Max
Ca și în structura de până acum a gamei, versiunile Grand C-Max oferă portiere spate culisante, o consolă posterioară mai lungă, un al treilea rând de scaune (cu spațiu evident limitat) și un volum util extins mai mare decât al lui C-Max. Ampatamentul lui Grand C-Max este identic cu al lui C-Max, iar gabaritul său e doar cu puțin mai mare (un plus de 140 mm la lungime). În configurația cu cinci locuri, portbagajul lui Grand C-Max are 100 de litri în plus față de al lui C-Max. Volumele de încărcare maxime pentru C-Max și Grand C-Max sunt de 1723, respectiv 1867 l.
Din acest punct de vedere, diferențele sunt demne de a fi menționate, chiar dacă nu sunt neapărat determinante. Partea mai puțin plăcută: masa proprie a lui Grand C-Max o depășește cu aproximativ 100 kg pe a lui C-Max, implicând oarecari dezavantaje legate de agilitate și consum.