Home Teste Test: Toyota Avensis

Test: Toyota Avensis

de
Toyota Avensis

Memoria nu vă înșeală, actuala Toyota Avensis, lansată inițial în 2009, a mai avut un facelift, în 2012, așa că ne-am fi așteptat cu toții ca acum să discutăm de o nouă generație, însă japonezii au adoptat o strategie diferită.

Text: Alexandru Gugoașă. Foto: Toyota

Toyota Avensis

În ziua de azi, generațiile modelelor au o durată de viață pe piață de 6–7 ani, însă Toyota vrea să ne demonstreze că un facelift extins poate prelungi viața unei mașini. Să vedem însă dacă au mers suficient de departe pentru a-și atinge scopul. De altfel, oficialii Toyota ne-au explicat că aici discutăm despre o operațiune de amploare, în care s-au investit 165 milioane de euro și care poate fi plasată undeva între un facelift și o generație complet nouă. Cert este că platforma nu a fost modificată, acest lucru urmând să se întâmple abia peste câțiva ani, nu știm exact câți, pentru că aceiași oficiali nu au dorit să comunice momentul lansării unei generații complet noi.

Dacă lăsăm platforma la o parte, putem vorbi de modificări substanțiale la suspensii, direcție și mai ales motorizări. Toyota a renunțat la cele două dieseluri proprii în favoarea unor propulsoare preluate de la BMW, în baza unui parteneriat mai extins. Astfel, sub capota lui Avensis se pot găsi acum un diesel de 1,6 l și 112 CP sau unul de 2,0 l și 143 CP.

Motorizările pe benzină au rămas la fel, existând în continuare un motor de 1,6 l, unul de 1,8 și altul de 2,0. Cele două din urmă au puteri aproape identice, fiind despărțite de doar 5 CP. Din nou, o alegere greu de explicat, care însă are logică doar pentru piețele din afara Europei, care preferă motorizări mai mari, cum ar fi Japonia. Avensis se produce numai în Europa, fiind exportat către țara-mamă a concernului japonez.

Toyota Avensis

La interior s-au operat modificări în privința materialelor folosite. Nivelurile superioare de echipare au un habitaclu finisat în două culori și tapițerie din piele și alcantara. În plus, scaunele sunt acum mai bine profilate și confortabile, lucru pe care îl putem confirma în urma testului desfășurat pe mai bine de 350 km în Elveția. Habitaclul arată în mod sigur mai bine finisat cu cele două culori, însă unele probleme de ergonomie au rămas. Spre exemplu, navigația este plasată prea jos, ceea ce îl obligă pe șofer să ia prea mult privirea de la drum. Soluția ar fi fost simplă, afișarea informațiilor navigației pe ecranul color al computerului de bord, așa că rămâne un mister de ce inginerii de la Toyota au decis să ignore această rezolvare. Mai mult, același sistem de navigație a dat erori pe parcursul testului și, la un moment dat, a refuzat pur și simplu să mai acorde indicații vocale.

Toyota Avensis

Echiparea a mașinii a fost îmbunătățită cu un pachet ce include frânare autonomă de urgență, până la viteze de 80 km/h, avertizare la părăsirea benzii de circulație, recunoașterea semnelor de circulație și sistem de comutare automată între faza scurtă și lungă. Toate aceste dotări sunt disponibile deja de pe Executive, al doilea nivel al gamei. La nivelurile superioare de echipare se oferă chiar și faruri cu LED standard. Teoretic, sistemele au menirea să facă viața mai sigură și mai ușoară la bord, însă cel de recunoaștere a semnelor de circulație nu se coordonează cu informațiile oferite de navigație, ceea ce înseamnă că uneori vei constata că mașina îți comunică două limite de viteză diferite pe care trebuie să le respecți.

Am testat un motor pe benzină, de 1,8 l, și unul diesel, de 2,0 l. Cel pe benzină îl recomandăm clienților care nu pun accentul pe performanțe, ci pe consum și confort. Sub 3000 rpm, propulsorul pe benzină accelerează lent și pare de-a dreptul anemic pe drumurile virajate de munte. În schimb, consumă puțin – noi am obținut o medie extraurbană de 6,3 l/100 km fără să ne propunem neapărat un condus economic.

Motorul diesel de 2,0 l este însă o poveste complet diferită. Puterea sa, de 143 CP, și mai ales cuplul, de 320 Nm, fac din Avensis o mașină suficient de agilă, iar consumul de carburant pe un traseu extraurban a fost de doar 4,9 l/100 km. Însă propulsorul își face simțită prezența sonoră în habitaclu. Deși inginerii de la Toyota s-au lăudat cu îmbunătățirile aduse direcției, aceasta este în continuare lipsită de feedback, dar măcar suspensiile mai ferme ajută ținuta de drum.

Prețurile nu au fost încă anunțate pentru România, debutul mașinii fiind programat pentru luna septembrie. Cu toate astea, cei de la Toyota ne-au dat asigurări că, deși discutăm de mașini mai bine echipate, prețurile nu vor fi mai mari decât până acum.

ams 8/2015

Toyota Avensis

Articole similare