Zăpada și traseele sinuoase din munții Bucegi și Piatra Craiului ne-au fost companioni la testarea noului Ford Kuga, proaspăt venit în România sub sloganul „Unstoppable“. În pofida sloganului războinic, Kuga s-a arătat a fi un SUV cât se poate de civilizat, dornic să se plieze pe nevoile și dorințele cât mai multor clienți.
Deși oficialii Ford ne-au prezentat mașina drept noua Kuga, trebuie să menționez din start că este vorba despre varianta cu facelift a celei de-a doua generații Kuga, care se înscrie acum în linia de design Ford. După cum am menționat în nenumărate rânduri, segmentul SUV, în special cel din clasa C, este un trend ascendent accentuat atât pe piața europeană, cât și în țara noastră. Atuurile unui astfel de automobil le cunoaște toată lumea, cu atât mai mult constructorii, care se văd nevoiți să ridice ștacheta atât prin design și oferte, cât și prin tehnologia îmbarcată. Este valabil și pentru Ford, pentru care segmentul SUV a căpătat prioritate zero (în sensul pozitiv al exprimării). Astfel, alături de Ecosport și Edge, oferta Ford în România a fost întărită prin noua propunere Kuga, o mașină amplu restilizată și îmbunătățită, care își merită apelativul „noua Kuga“.
Dacă, înainte de facelift, Kuga avea o parte frontală cu prea puține legături cu normele europene, acum putem spune că avem de-a face cu un SUV cu aspect sportiv, chiar impunător, grație calandrului hexagonal (parte a noului limbaj de design Ford) și a evazărilor parașocurilor și pasajelor roților. Noi sunt și capota, farurile de ceață și grila inferioară încastrată în bara din față, dar și stopurile și hayonul redesenat. Practic, cel puțin la nivelul exteriorului, restilizarea operată de Ford asupra Kugăi este o demonstrație fără echivoc a celebrei sintagme: „Detaliile fac diferența“.
Interiorul a fost de asemenea bătut de vântul schimbării, chiar dacă noutățile de aici sunt mai greu de observat de către un ochi neavizat. Astfel, calitatea materialelor a fost atent studiată, există tapițerii noi, a fost schimbat design-ul consolei centrale, care găzduiește acum cel mai nou sistem inteligent de la Ford, SYNC 3, iar volanul are acum trei spițe, pe cele două laterale fiind grupate butoanele de comandă ale sistemului audio, computerului de bord și cruise controlului, astfel încât să fie la îndemână chiar și pentru persoanele cu degete mici și fine.
Încă de la debutul vânzărilor sunt disponibile patru versiuni de echipare: Trend, Titanium, ST-line și Vignale, constructorul având ca obiectiv declarat cucerirea unei plaje cât mai largi de clienți. Astfel, pentru cei interesați de costuri scăzute de achiziție, varianta Trend propune o echipare corectă la nivel de confort și completă la nivel de siguranță. La polul opus, versiunea Vignale vine cu tot ce este mai „bun și scump“ în banca de organe și echipări Ford, alături de serviciile de concierge Vignale despre care v-am povestit în ediția trecută auto motor și sport.
În privința detaliilor tehnice, marea noutate o reprezintă introducerea în ofertă a noului diesel de 1,5 litri și 120 CP, oferit doar în versiune cu transmisie 4×2 și cutie manuală cu șase trepte. Aceasta și este cea mai ieftină Kuga, având un preț de pornire de 20.205 euro (preț special de lansare). Aceeași cilindree o are și singurul motor pe benzină, 1.5 EcoBoost, oferit în trei trepte de putere, 120, 150 și 182 CP, ultimul fiind singurul propus cu transmisie integrală. În schimb, oferta diesel este mai bogată, alături de propulsorul amintit fiind disponibil și un 2.0 Duratorq TDCi, în două trepte de putere, 150 și 180 CP, cuplat la cutii manuale sau robotizate (PowerShift) cu șase trepte și transmisie integrală permanentă, cu excepția dieselului M6, de 150 CP, care este oferit 4×2. Ca un mic detaliu, cutia robotizată PowerShift este cu dublu ambreiaj și schimbă foarte repede treptele de viteză, fapt care favorizează obținerea unor timpi foarte buni la reprize și accelerații. În schimb, pe parcursul celor două zile de test, am remarcat că, în timpul rulării, cutia se grăbește să schimbe în treptele superioare, preferând să țină motorul subturat, undeva la 1200 rpm. E adevărat că la acest regim este favorizată economia de combustibil, dar motoarele moderne sunt „motoare de turație“ – cum le place mecanicilor să spună –, fiind mai dezinvolte în jurul a 2000 rpm. Fiind unul dintre promotorii noilor tehnologii de interconectivitate, Ford a inclus în meniul computerului de bord și afișarea grafică în timp real a modului în care lucrează transmisia, cu raportarea directă a varierii cuplului între roți. Astfel, am putut și vedea, nu doar simți, cum lucrează transmisia, cum roata cu cea mai mare aderență primește cel mai mare cuplu, lupta cu drumurile și pantele înzăpezite ducându-se fără emoții pentru șofer sau pasageri.