Home Teste Test Honda e:Ny1: Finețe japoneză

Test Honda e:Ny1: Finețe japoneză

de Răzvan Măgureanu
test Honda e:Ny1 2024

Al doilea model electric de la Honda este deja disponibil în România. Sub numele Honda e:Ny1 se ascunde un SUV de gabaritul lui HR-V, cu tracțiune față, 204 CP și baterie de 68,8 kWh.

După electrificarea gamei convenționale cu un foarte eficient sistem hibrid în care motorul termic joacă rol de generator în mare parte a timpului, Honda a abordat și segmentul 100% electric. Startul a fost efervescent, cu simpatica Honda e, care a atras mai multe priviri decât Mini. Dar Honda e a fost mai mult un trendy car decât o mașină de volum. Acum, Honda intră în zona de volum și atacă segmentul SUV de clasă mică, în care vor apărea o mulțime de actori în anii următori, în condițiile în care segmentul e deja foarte populat.

Modelul are un nume ciudat la prima vedere, e:Ny1, dar sună bine dacă îl pronunți în engleză, „enione“. Profilul cu linie de SUV-coupé și mânerul ușii din spate ascuns în montant este similar cu al Hondei HR-V, iar dimensiunile sunt aproape identice. e:Ny1 e cu 47 mm mai lung, la fel de lat, cu 2 mm mai înalt decât HR-V, iar ampatamentul este cu 3 mm mai scurt.

Diferențele apar când le privești din față, deoarece e:Ny1 are grila închisă, care ascunde portul de încărcare și un alt spoiler.
Privind mașinile una lângă alta, ai putea crede că sunt construite pe aceeași platformă, dar nu este așa. e:Ny1 se bazează pe o arhitectură complet nouă, dedicată propulsiei electrice, numită e:N Architecture F, cu motor amplasat în față. Propulsorul electric este amplasat în aceeași carcasă cu electronica de putere și transmisia, apăsând cu numai 77,4 kg pe puntea din față.

Ce înseamnă acest număr? Prin comparație, motorul lui VW ID.3, cu exact aceleași putere și cuplu și construit după același principiu de a grupa în aceeași carcasă transmisia și electronica de putere, cântărește 90 kg. Honda spune că va dezvolta ulterior alte platforme pentru modelele mai mari cu motoare amplasate în spate sau cu două motoare.

Displayul uriaș domină interiorul
Dar să revenim la e:Ny1. Urcăm la volan și găsim un interior diferit de al oricărui alt model Honda, deoarece în centru tronează un display-portret cu o generoasă diagonală de 15,1 inchi, în genul celui de la Mustang Mach-E sau Tesla Model S, care are o nouă ergonomie. Ecranul este împărțit în trei zone: superioară, destinată navigației și camerelor de luat vederi (camera la 360° are o rezoluție superbă și oferă o vedere generală cu unghiuri foarte bune la manevrele de parcare în spații înguste), medie, care include comenzile pentru aplicații, conexiune telefon, sistem audio, computer de bord, și inferioară, destinată climatizării.

test Honda e:Ny1 2024
Așadar, ai tot timpul la îndemână comenzile climatizării, iar zona destinată navigației este plasată optim în câmpul vizual. Schimbătorul e cu butoane, similar cu cel de la modelele hibride Honda. Nu este cel mai practic, dar te înveți repede cu el.

În față e mult loc, iar șoferul are la dispoziție spații pentru depozitare adânci în consola centrală și sub cotiera centrală. Însă peste tot sunt plastice tari, atât în zona superioară a bordului, cât și pe fețele de uși. Pentru o mașină care costă peste 50.000 de euro fără bonusuri, îți dorești ceva mai mult.

În spate, pasagerii stau foarte confortabil pe o banchetă cu șezut lung, un spătar bine profilat și mai înclinat decât media segmentului. Prin rabatarea spătarului banchetei se obține o suprafață de încărcare complet plană, iar volumul portbagajului se mărește de la 344 la 1136 de litri.

Rafinament
Apăsăm butonul de start și pornim. În general, mașinile electrice sunt silențioase și la fel este și Honda e:Ny1, însă ceea ce remarcăm în plus e rafinamentul. Mașina accelerează foarte liniar și motorul electric nu se aude absolut deloc. Ajungi în numai 7,6 secunde de la 0 la 100 km/h, dar acest lucru nu este evident de la volan, deoarece accelerațiile nu sunt deloc brutale, ci progresive și line, ceea ce îți oferă o stare de bine generală.

Poți alege între modurile Econ, Normal și Sport. Chiar și în modul Sport accelerațiile rămân la fel de liniare, dar răspunsul motorului este ceva mai vioi. În modul Sport se întărește puțin direcția, care în mod normal este ușoară și răspunde rapid la comenzi, contribuind la senzația de agilitate. e:Ny1 se conduce plăcut și fără efort. Deși motorul și componentele sale nu apasă prea mult pe puntea din față, iar distribuția maselor e optimă, e:Ny1 subvirează totuși aproape la fel ca HR-V – un comportament normal pentru o mașină cu tracțiune față.

test Honda e:Ny1 2024
La agilitatea foarte bună contribuie și trenul de rulare reglat mai ferm, ce nu permite înclinări prea mari ale caroseriei în viraje. Astfel, mișcările sale sunt bine ținute sub control, însă la trecerea peste denivelări scurte pasagerii au resimțit tăria suspensiei în mașina de test, încălțată cu jante standard de 18 inchi și pneuri de iarnă.

Ajungem și la consum. Honda e:Ny1 este echipat cu o baterie Li-Ion cu o capacitate brută de 68,8 kWh (capacitatea netă nu este anunțată), care îi conferă o autonomie WLTP de 412 km. Noi am condus mașina în condiții de iarnă, la o temperatură de 2–4 grade, care se resimțea ca -2 grade, și autonomia afișată cu bateria plină a fost de 266 km, cu un consum de circa 24 kWh/100 km.

Probabil că, în condiții normale de temperatură, valori de 18,2 kWh/100 km, precum cea anunțată oficial de Honda, sunt posibile. Din acest punct de vedere, autonomia este similară cu a altor concurenți din segment. Din păcate însă, aplicația Honda care gestionează, printre altele, stațiile de încărcare nu funcționează în România, iar navigația Garmin nu știe unde sunt acestea.

De aceea, momentan soluția este ori să utilizați telefonul pe hotspot pentru mașină, ori să vă conectați cu Android Auto. În plus, mașina se încarcă cu maximum 78 kW, ceea ce, pentru moment, este suficient, deoarece majoritatea stațiilor de la noi încă au numai 50 kW, dar pentru anii viitori poate fi cam puțin. Alternativ, se poate încărca la stații AC, cu până la 11 kW. Șoferul are la dispoziție padelele din spatele volanului pentru trei grade de recuperare a energiei, însă nici cel mai mare nu este prea energic, astfel că nu poți utiliza mașina în mod One Pedal.

Honda e:Ny1 este disponibil în România în echiparea de top, Advance, și singura opțiune e culoarea, fiind disponibile patru, plus complet noua nuanță Aqua Topaz. Prețul de 51.500 de euro este mare raportat la faptul că e o versiune cu un singur motor, în față, și la calitatea materialelor, dar, pe de altă parte, echiparea standard foarte bună compensează cumva.

Astfel, ai un pachet complet de sisteme de asistență, care uneori este chiar prea grijuliu, cu sistem automat de parcare, asistent activ de bandă, pilot automat adaptiv, o excelentă cameră la 360 de grade, scaun reglabil electric pentru șofer, scaune și volan încălzite, climă automată, hayon acționat electric, plafon panoramic, sistem multimedia cu navigație și ecran de 15,1 inchi, indicatoare de bord digitale.

Verdict

Honda e:Ny1 se remarcă prin rafinamentul sistemului de propulsie și prin faptul că se conduce plăcut și agil. Pachetul de sisteme de asistență și echiparea standard este maximul pe care ți-l poți dori. Calitatea materialelor nu justifică însă prețul, iar în România lipsește un management adecvat pentru căutarea stațiilor de încărcare.

DATE TEHNICE 
Caroserie
SUV cu 5 locuri. Lungime × lățime × înălțime: 4387 × 17900 × 1584 mm. Ampatament:
2607 mm. Masă proprie: 1752 kg
Tren de rulare
Suspensie față McPherson, spate cu punte semirigidă, frâne față discuri ventilate de
312 mm, spate discuri de 282 mm, pneuri față/spate 225/50 R18
Transmisie
Tracțiune față, cutie cu raport fix
Propulsie
Motor electric, putere maximă 150 kW (204 CP), cuplu maxim 310. Capacitate brută baterie:
68,8 kWh, încărcare maximă 11 kW la AC,
78 kW la DC
Performanțe
0–100 km/h 7,6 s
Viteză maximă 160 km/h
Consum mixt (WLTP) 18,2 kWh/100 km
Autonomie (WLTP) 412 km
Preț de bază
Honda e:Ny1 Advance 51.500 euro
test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024 (test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024 (test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024test Honda e:Ny1 2024

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.