Home Teste Test: Mazda CX-5 CD150 4×4

Test: Mazda CX-5 CD150 4×4

de

_RBC1627

Alături de Range Rover Evoque, Mazda CX-5 este midi-SUV-ul cel mai greu de confundat din numeroasa ofertă a acestei subclase.

Text: Dan Athanasiu. Foto: Radu Chindriș

 

Mazda nu are de protejat un stil construit în zeci de ani, CX-5 apărând practic fără un predecesor. Este drept că el calcă pe urmele fraților mai mari, CX-9 și CX-7, de la care preia anumite detalii, dar altfel e un model original. Lansat cu doar 2 ani în urmă, primește acum un prim set de noutăți. Deși primele planuri indicau și o versiune cu trei uși, nici în acest an nu va fi oferită o astfel de caroserie, din acest punct de vedere nedistanțându-se cu nimic față de concurență.

Test comparativ: SUV-uri cu motoare diesel

Cu silueta sa de prototip de salon auto, chiar nu ai nicio tentație de a o pune la grele încercări, tracțiunea integrală fiind folosită doar ca un plus de siguranță activă pe drumuri cu apă sau zăpadă. În modul de bază, doar roțile din față sunt motoare, cele din spate intervenind în proporție maximă, de 50%, doar atunci când computerele mașinii consideră necesar. Cu o gardă la sol de 21 cm, roți de 80 cm diametru, plus scuturile opționale de protecție ale motorului și transmisiei, CX-5 e suficient de bine pregătit pentru o ieșire la iarbă verde, fără teama de a îndoi ceva la caroserie.

Mazda nu face experimente cu amenajarea interioară, toate comenzile sunt exact acolo unde te aștepți să le găsești.

Mazda nu face experimente cu amenajarea interioară, toate comenzile sunt exact acolo unde te aștepți să le găsești.

 

„Kodo, sufletul mișcării“ este sloganul noii teme de design Mazda, iar CX-5 e primul vehicul de serie care o folosește. De pe scaunul său, șoferul nu vede nimic din toată teoria japoneză, dar simte că acest cel mai mic crossover Mazda este agreabil în toate situațiile de trafic, de la ușurința parcărilor până la răspunsul lin al cutiei de viteze automatizate cu șase trepte. Un alt concept introdus de constructorul japonez e acela de  Skyactiv. Poate fi considerat doar o strategie de marketing pentru impresionarea cumpărătorilor, dar rigiditatea caroseriei și în special fermitatea suspensiilor ne-au impresionat și pe noi de la bun început.  Exemplară este și stabilitatea pe drum, CX-5 fiind neutru în comportament în condiții normale și predictibil pe terenurile lunecoase pe unde l-am dus.

Test: Toyota RAV4

Tot Skyactiv e și motorul diesel de 2,2 l, cel mai impresionant fiind raportul de compresie de numai 14:1, probabil cel mai mic din industria auto. Varianta pe care am avut-o la dispoziție, de 150 CP, este caracterizată, conform informațiilor oficiale, drept motorizarea cu cel mai larg palier de cuplu maxim, de aproape 1000 rpm. Fiind atât de redus ca dimensiuni și cu o ardere la presiuni foarte mici, turația sa crește rapid atunci când i se cere, rămânând aproape tot timpul silențios. Doar la turații joase, în treptele superioare și la opriri, își face simțită personalitatea diesel. Ne-am bucurat de senzațiile oferite de kickdown, dar nu am reușit să ne apropiem prea mult de consumurile indicate de constructor, nici chiar cu funcția i-Stop activată. În rest, nu prea avem ceva de criticat, cu excepția faptului că o caroserie cu o formă atât de sofisticată se potrivește mai degrabă cu o complet silențioasă propulsie hibridă cu benzină.

Contrar extravaganței caroseriei, interiorul a rămas neașteptat de clasic și de simplu. Nu-i nevoie să mai fi condus vreo Mazda de generație nouă pentru a te obișnui cu meniurile și comenzile. Designerii săi au creat o interfață foarte eficientă, datorită căreia prin puține butoane se pot controla foarte multe funcții. Simplitatea aspectului nu lasă loc însă vreunui compromis în privința calității manoperei. Dacă, tehnic, poate fi comparată cu numeroasa sa concurență, mai toată asiatică, Mazda CX-5 se remarcă prin atenția cu care a fost proiectată și fabricată.

ams 6/2014

Mazda nu face experimente cu amenajarea interioară, toate comenzile sunt exact acolo unde te aștepți să le găsești.

Date tehnice

Articole similare

Comentarii închise.