Fără a neglija designul spectaculos sau tehnologiile Skyactiv ce țin consumul de combustibil la valori rezonabile, Mazda3 atrage cel mai mult prin senzațiile pe care le oferă. Nu e cea mai sportivă din segmentul ei, dar are o abilitate secretă prin care reușește să pună un zâmbet pe fața celui de la volan.
Într-o lume în care totul pare guvernat de cifre atotcuprinzătoare și atotștiutoare, Mazda a decis să riște pe cartea senzațiilor și emoțiilor. Nu este o cale ușor de urmat, dar pare alegerea firească, având în vedere concurența acerbă existentă în clasele de mare volum și concentrarea sa în zona perfect cuantificabilă. În definitiv, nu toată lumea iubește matematica și uniformele, iar puțină diversitate e mereu bine-venită. Astfel, Mazda3 se ferește ca necuratul de tămâie de suprafețe plane și de linii trase cu mult prea multă rigoare și adoptă un design plin de eleganță, naturalețe și voluptate, ușor condimentat cu câteva accente sportive.
Din fericire, și habitaclul este pe aceeași lungime de undă cu exteriorul, evitând astfel discrepanța întâlnită la Mazda6. Mai mult, modelul compact vine și cu un sistem multimedia nou, cel mai modern din gama constructorului japonez, ce se remarcă prin ecranul de 7 inchi cu o rezoluție bună, precum și meniul intuitiv și spectaculos. Tot ca o premieră, funcția MZD Connect permite accesarea internetului prin intermediul unui telefon mobil, via bluetooth, ocolind astfel necesitatea unui abonament de date suplimentar dedicat exclusiv mașinii, cum propun alți constructori auto. Deci, e-mailurile, sms-urile, Facebookul sau Twitterul pot fi accesate în siguranță și de la volan, alături de alte servicii oferite de platforma online Aha, precum podcasturi, posturi de radio, cărți audio etc. De asemenea, calitatea fabricației pare că reprezintă o nouă referință pentru Mazda, iar spațiul interior este mai generos decât la generația precedentă, țintind către limita superioară a segmentului, conform afirmațiilor oficialilor. Din perspectiva mea, de persoană care s-a oprit din creștere puțin mai târziu, pot confirma că Mazda3 e primitoare cu persoanele care îi trec pragul, atât pe locurile din față, cât și pe cele din spate. Acestea din urmă s-ar putea însă să nu fie pe gustul celor care suferă de claustrofobie, suprafața vitrată fiind relativ mică. Cârcotașii mai pot adăuga și că materialele nu au o calitate uniformă, cele folosite la finisare fețelor ușilor sau a consolei centrale acordând destul de multă importanță și reducerii costurilor de fabricație, sau că dispunerea comenzilor climatizării este destul de clasică. Portbagajul pune la bătaie 350 de litri, o valoare nu tocmai demnă de laudă, dar modularitatea e decentă.

Confortabil, ergonomic și utilizând preponderent materiale bune calitativ, habitaclul Mazdei3 pare că stabilește în gama constructorului japonez noua referință în materie de finisare a interiorului.
În materie de siguranță, Mazda3 bifează toate sistemele moderne de asistare a șoferului, de la cel de evitare a accidentelor în traficul urban, la viteze mai mici de 30 km/h, și până la avertizorul la schimbarea benzii de circulație. Bineînțeles, nu lipsesc nici tempomatul inteligent cu funcție de frânare automată, nici farurile adaptive. Opțional se oferă și un head-up display care, deși utilizează o soluție tehnică destul de simplistă, cu un mic ecran ce se ridică din bord, îl ajută pe șofer să nu devieze prea mult privirea de la drum.
Mazda prezintă o nouă tehnologie pentru siguranța în trafic
Revenind la senzații și emoții, compacta japoneză pare că a găsit calea de a intra în sufletul șoferilor. După cum spuneam, nu este nici cea mai sportivă compactă de pe piață și nici cea mai confortabilă, dar reușește să se facă plăcută în mai toate ipostazele, pe serpentine, pe autostradă și chiar în oraș. E aceeași senzație descoperită la Mazda6 și regăsită aici într-o formă ceva mai dinamică. În viraje, mașina se avântă cu aplomb și păstrează bine aderența, chiar dacă, la limită, tinde să vină peste puntea față, iar amortizoarele ceva mai ferme nu ridică probleme de confort pe denivelări. Până aici, nimic spectaculos, însă modul în care interacționezi și comunici cu mașina pare special. Tendințele dinamice sunt servite ca pe tavă, în timp ce inputurile șoferului se execută rapid și fără niciun comentariu. În asta constă tot secretul!
Reunită sub semnul tehnologiilor Skyactive, gama de propulsoare propune trei motoare alimentate cu benzină și un singur diesel. Toate au aceeași rată de compresie de 14:1, ceea ce reprezintă un adevărat record pentru automobilele de pasageri de mare serie, în cazul dieselului fiind cel mai mic raport, iar în cazul propulsoarelor alimentate cu benzină, cel mai mare. La baza gamei se află benzinarul de 1,5 litri, ce dezvoltă 100 CP și 150 Nm. Acesta se descurcă decent în oraș, dar trebuie să fie destul de mult turat la efectuarea depășirilor. În cazul lui, și insonorizarea habitaclului pare cam sumară, celelalte versiuni fiind mai silențioase. Urcând în gamă, oferta este completată de un motor cu cilindreea de 2,0 litri disponibil în două variante de putere, de 120 și 165 CP. Toate motoarele alimentate cu benzină dispun de injecție directă de combustibil, iar cel mai puternic utilizează sistemul i-ELOOP de eficientizare a consumului, ce presupune un condensator de mare capacitate care este încărcat atunci când resursele motorului nu sunt în totalitate necesare. Împreună cu sistemul auto stop/start oferit standard, i-ELOOP poate reduce consumul de combustibil cu până la 10% în traficul urban. Singura alternativă diesel, cu cilindreea de 2,2 litri (150 CP și 380 Nm), se remarcă prin curba de cuplu foarte omogenă, răspunsul la solicitări fiind bun inclusiv la extremele gamei de turație. Toate motoarele sunt cuplate standard la cutii de viteze manuale cu șase rapoarte, cu timoneria scurtă și precisă, iar opțional, se oferă o transmisie automată, tot cu șase trepte. Ulterior, gama de motoare va fi extinsă cu un diesel de cilindree mai mică.
Mazda3, prețuri pentru România
Deși nu se aliniază la trendul motoarelor mici supraalimentate și a transmisiilor cu dublu ambreiaj, Mazda3 știe să își atragă clienții prin felul cum se conduce și prin designul spectaculos. În definitiv, dacă tot vrei să fii original, eu zic să fii până la capăt și să alegi motorizarea diesel de 2,2 litri, sfidând astfel și taxele mai mari.
Comentarii închise.