Home Retro Test Mercedes E 60 AMG: The Hammer

Test Mercedes E 60 AMG: The Hammer

de Răzvan Măgureanu
test Mercedes E 60 AMG

Limuzina sport Mercedes 500 E, construită în 10.479 de exemplare, a celebrat 30 de ani de la lansare. Și mai special a fost modelul Mercedes E 60 AMG, din care s-au produs doar 148 de unități și care a fost botezat The Hammer (ciocanul). Unul dintre ele se află la Țiriac Collection și am avut ocazia să îl conducem.

La începutul anilor ’90, rivalitatea dintre Porsche și Mercedes exista, dar nu era atât de mare ca în prezent, pentru că divizia AMG încă era independentă (Mercedes a achiziționat 51% din AMG la 1 ianuarie 1999, iar la 1 ianuarie 2005, a cumpărat și restul acțiunilor, devenind proprietar 100% al lui AMG). De aceea, interesele comune din acei ani ale celor două mărci au condus la situații unice.

Așa a fost și cazul lui Mercedes 500 E. Mercedes avea nevoie de o limuzină sport, AMG avea alte planuri, iar Porsche trecea printr-o criză profundă, având nevoie să își completeze capacitatea de producție din Zuffenhausen.

Astfel, în 1988 Porsche a câștigat un contract pentru „proiectarea și dezvoltarea unei serii experimentale bazate pe modelul W124“. Mașina urma să primească motorul M119, V8 de 5 litri cu patru supape pe cilindru, de la SL R129, care dezvolta 326 CP și 480 Nm (30 Nm mai mulți decât la 500 SL). Modelul s-a numit 500 E și s-a produs din primăvara anului 1991 până în aprilie 1995, în 10.479 de exemplare, iar din 1994, numele s-a schimbat în Mercedes E 500, odată cu faceliftul întregii Clase E.

Cooperare unică între Mercedes și Porsche

De ce nu a produs Mercedes singur mașina? Pentru că nu încăpea pe linia de producție din Sindelfingen, acolo unde se fabrică astăzi Clasa S. 500 E era cu 56 mm mai lat și avea suspensia coborâtă cu 23 mm, comparativ cu un W124 normal.
De aceea, logistica procesului de producție a fost foarte complicată.

Mercedes livra componentele caroseriei de la Sindelfingen la Zuffenhausen, și Porsche le asambla împreună cu piesele noi, cum erau aripile mai late, de producție proprie. Asamblarea se realiza în clădirea istorică Reutter, din cărămidă roșie, unde, pe vremuri, Porsche realiza caroserii pentru 356 și diverse generații 911.

Apoi, caroseriile se întorceau la Sindelfingen, unde erau vopsite. Iar ulterior, făceau un nou drum, de la Sindelfingen la Zuffenhausen, unde se monta motorul cu sistemele auxiliare, eșapamentul și suspensia. Porsche a fost responsabil de acustică, vibrații, reglajul trenului de rulare, dar și de sistemul de frânare.

test Mercedes E 60 AMG

De asemenea, admisia pentru propulsorul V8 aspirat se făcea prin fantele dintre caroserie și faruri, iar pentru o mai bună distribuție a maselor și pentru că nu prea mai era loc sub capotă, bateria a fost mutată din compartimentul motor sub portbagaj, în partea dreaptă. Porsche a instalat și o nouă rețea electrică, cu sistem CAN BUS, care, la vremea aceea, reprezenta o mare inovație.

Mai este de menționat că mașina oferă doar patru locuri, deoarece, din cauza diferențialului foarte mare, nu mai era loc pentru suspensia scaunului central-spate, la care s-a renunțat.

Presa de specialitate a catalogat acest model drept „un lup în blană de oaie“. Însă, cu toată puterea enormă pentru acele timpuri, unii clienți și-au dorit și mai mult. Și aici intră în scenă AMG, care, între 1994 și 1995, a modificat 148 de unități E 500 (acestea sunt estimările experților), cărora le-a montat motorul V8 AMG de 6 litri, care dezvolta 381 CP și 580 Nm. Unul dintre aceste exemplare se află la Țiriac Collection, are numai 15.543 km la bord și am avut ocazia unică de a-l conduce.

Mașina este configurată cu echiparea sport Limited, jante de aliaj Evo II de 17 inchi, suspensie și evacuare dublă AMG. Sistemul de frânare a fost preluat de la E 500, fiind deja supradimensionat de Porsche pentru a face față noii puteri.
Caroseria lui E 60 AMG păstrează aripile evazate de la E 500, motiv pentru care, din exterior, cele două sunt destul de greu de diferențiat.

Însă AMG a anticipat că vor exista clienți privați care își vor înlocui singuri motorul V8 Mercedes cu V8-ul de la AMG, iar pentru a diferenția vehiculele originale modificate de fabrică de cele aftermarket, toate au pachetul tehnologic AMG 957, care include jantele, suspensia și evacuarea AMG. Un alt indiciu este că pe airboxuri scrie AMG, în loc de
Mercedes-Benz, cum e la E 500 . Motorul AMG este cuplat la aceeași cutie automată cu patru trepte de la E 500, care suportă cuplul mai mare cu 100 Nm.

0–100 km/h, la fel de repede ca 911 Carrera 4

Cum merge? Când urci la bord, prima senzație e de ușoară teamă la vederea vitezometrului specific AMG, gradat până la 300 km/h. Și nu e doar pentru impresia artistică, deoarece mașina poate atinge 279 km/h, viteză limitată electronic (295 km/h fără limitare), ceea ce, pentru acele vremuri, era o mare performanță. Accelerația 0–100 km/h dura numai 5,6 secunde, iar după 20,4 secunde, ajungea la 200 km/h, astfel că performanțele rivalizează cu ale celor mai bune mașini sport din acele timpuri. Prin comparație, un 911 Carrera 4 (993) prindea 270 km/h și accelera de la 0 la 100 km/h în 5,3 secunde.

test Mercedes E 60 AMG

Iei loc pe scaune moi, îmbrăcate în piele naturală neagră aflată în perfectă stare și care îți oferă și suficient sprijin lateral, iar în față, ai un volan de diametru mare, tipic pentru Mercedesurile acelor vremuri. Butoanele pentru deschiderea geamurilor sunt pe tunelul median, în spatele schimbătorului, în timp ce pe uși regăsim în aceeași poziție ca și astăzi butoanele pentru reglajele electrice ale scaunelor. De altfel, mașina este foarte bine dotată, cu climatizare, pilot automat, trapă, sistem audio și oglinzi încălzite.

Mă instalez în scaunul poziționat destul de jos pentru o limuzină de business, cuplez treapta întâia a cutiei automate cu patru trepte și pornesc. Dacă ai talpa mai grea, rupi imediat aderența, așa că trebuie să ai grijă cu dozarea accelerației, însă, din cauza cuplului mare, poți să derapezi și dacă accelerezi mai brusc de la 60 km/h.

Puterea se livrează foarte liniar, și până la 3000 rpm, nu ai zice că ai sub capotă un motor AMG. Însă la peste 3000 rpm se simte cuplul fabulos (valoarea maximă de 580 Nm este la 3750 rpm), și mașina își arată valențele sportive. Dacă continui să accelerezi, ai senzația că puterea e fără limite, deoarece forța de tracțiune este imensă, iar motorul nu se plafonează decât foarte sus, aproape de 6000 rpm. Da, ați citit bine. Un motor aspirat de 6 litri care se turează extrem de ușor până la 6000 rpm!

test Mercedes E 60 AMG

Și îți vine să accelerezi tot mai tare, încântat de stabilitatea exemplară a mașinii, care stă senzațional pe drum. Jantele AMG de 17 inchi din trei bucăți, aceleași de pe 190 Evo II, oferă un compromis superb între ținuta de drum și confort, chiar și pe un drum cu rosturi în asfalt confortul suspensiei fiind demn de un Mercedes.

Direcția nu este foarte asistată, oferind un feedback foarte bun, iar ruliul în viraje e redus, pentru că AMG a instalat o suspensie și mai fermă. Cu o masă de 1785 kg, E 60 AMG nu se simte mai greu decât un AMG E 53 din ziua de azi. Surprinzător, având în vedere că era un motor AMG mă așteptam la un sunet foarte incitant. Însă nu este așa, fiindcă AMG a considerat că E 60 AMG este întâi de toate o limuzină executive pentru călătorii lungi și abia apoi o mașină sport, și de aceea sunetul e mai reținut.

La lansare, în 1991, 500 E costa 134.590 DM, iar în 1993, prețul ajunsese la 145.590. Versiunea Mercedes E 60 AMG costa 190.000 DM, o diferență de preț decentă pentru motorul, suspensia și evacuarea AMG. În prezent, cele doar câteva exemplare care se oferă la vânzare pe site-urile de specialitate costă între 150.000 și 200.000 de euro.

test Mercedes E 60 AMGtest Mercedes E 60 AMGtest Mercedes E 60 AMG

Date tehnice Mercedes E 60 AMG 
Caroserie
Limuzină cu 4 locuri. Lungime × lățime × înălțime: 4750 × 1800 × 1407 mm. Ampatament: 2800 mm. Masă proprie: 1786 kg
Tren de rulare
Suspensii independente față și spate. Frâne cu discuri ventilate în față și spate, pneuri 245/45 R17
Transmisie
Tracțiune spate, cutie automată cu 4 trepte
Motor
Motor V8 aspirat, cilindree 5956 cm3. Putere maximă: 381 CP/5500 rpm. Cuplu maxim: 580 Nm/3750 rpm
Performanțe
0–100 km/h                    5,6 s
Viteză maximă                295 km/h
Consum mediu WLTP     15,1 l/100 km
Preț de vânzare
Mercedes E 60 AMG 190.000 DM (1994)

Țiriac Collection 

Colecția include peste 150 de mașini din cele peste 300 deținute de Ion Țiriac. Printre ele se află numeroase modele Porsche, Ferrari și Mercedes, dar și de la alte mărci. Dintre Mercedesuri, remarcăm exemplarul cu numărul 37 din cele doar 75 de modele SLR Stirling Moss, însoțit de un autograf al lui Stirling Moss, Mercedes CLK DTM AMG, 190 SL Roadster, două Mercedesuri 600 Pullman, CL 55 AMG F1, SL 65 AMG, Mercedes-Maybach G 650 Landaulet, Mercedes-Maybach S 63 Cabrio Edition 130, Mercedes-Maybach S 650 Cabrio etc.
Programul de vizitare al Țiriac Collection este de vineri până duminică, în intervalul orar 10.00–19.00. Informații suplimentare, puteți găsi pe site-ul https://tiriaccollection.ro.

 

 

Articole similare

Comentați?

* Acest formular stochează date doar la cerere și doar pentru popularea automată a formularului cu datele dvs, la următoarea vizită. În cazul stocării la cerere, date nu sunt procesate sau utilizate în alt scop.